Küçük ve orta ölçekli işletmelerde rekabet stratejileri: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti`nde faaliyet gösteren küçük ve orta ölçekli işletmelerin Avrupa Birliği`ne uyum sürecinde izleyebilecekleri rekabet stratejilerinin geliştirilmesi üzerine bir araş
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
m ÖZET KÜÇÜK VE ORTA ÖLÇEKLİ İŞLETMELERDE REKABET STRATEJİLERİ: KUZEY KIBRIS TÜRK CUMHURİYETİNDE FAALİYET GÖSTEREN KÜÇÜK VE ORTA ÖLÇEKLİ İŞLETMELERİN AVRUPA BİRLİĞİ'NE UYUM SÜRECİNDE İZLEYEBİLECEKLERİ REKABET STRATEJİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA Doğan ÜNLÜCAN Doktora Tezi, İşletme Bölümü Danışman: Prof. Dr. Hüseyin ÖZGEN Haziran 2004, 255 sayfa Küçük ve orta ölçekli işletmeler (KOBİ), Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nde (KKTC), hemen hemen her sektöründe faaliyet göstermelerinden dolayı, ekononıinin kalkınması ve ülke refahının artırılmasında önemli yere sahiptirler. Ambargolar ve KKTC'nin ada ülkesi olması KOBİ'lerin birçok sorunla karşılaşmasına neden olmaktadır. Bu sorunların en aza indirilebilmesi ve Avrupa Birliği (AB) sürecinde rekabet edebilecek işletmelerin yaratılması, ancak uygun rekabet stratejüerinin uygulanmasıyla gerçekleşebilecektir. Bu bağlamda, çalışmanın amacı, KKTC'de faaliyet gösteren KOBİ'lerde rekabet avantajı ile ilgili verileri toplamak ve bu işletmelerin izleyebilecekleri rekabet stratejileriyle ilgili öneriler sunma olarak belirlenmiştir. Araştırmanın uygulama alam kapsamında KKTC Sanayi Odasına bağlı KOBİ' ler seçilmiştir. Araştırma kapsamındaki KOBÎ'lerin rekabet avantajı yaklaşrrmnda nerede oldukları, bu işletmelerin güçlü ve zayıf yönlerinin neler olduğu belirlenmiş, ileride ortaya çıkabilecek sorunların önüne geçilebilmesi için yapılması gerekenlere de işaret edilmiştir. Araştırmada, anket yöntemi kullanılmış olup, araştırmadan elde edilen bulgular SPSS 10.1 paket programıyla değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonunda, rekabetle ilgili saptanan eksiklikler ile bu eksik uygulamaların giderilebilmesi ve rekabet stratejilerinin en iyi şekilde uygulanabilmesi amacıyla birtakım önerilere yer verilmiştir. Anahtar Kelimeler: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Küçük ve Orta Ölçekli İşletme, Rekabet, Rekabet Avantajı, Avrupa Birliği. IV ABSTRACT COMPETITIVE STRATEGIES IN SMALL AND MEDIUM-SIZED BUSINESSES: A RESEARCH ON DEVELOPING COMPETITIVE STRATEGIES FOR SMALL AND MEDIUM-SIZED BUSINESSES IN THE TURKISH REPUBLIC OF NORTHERN CYPRUS WHILE PREPARING FOR THE EUROPEAN UNION Doğan ÜNLÜCAN Ph. D Thesis, Department of Business Supervisor: Prof. Dr. Hüseyin ÖZGEN January 2004, 255 pages Small and medium-sized businesses (SMEs) play an important role in the economic development and welfare of the Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC), because they operate nearly in the whole sectors of the country. Embargoes, * set by the United Nations (UN) and the European Court, and being a small island state have caused many problems for SMEs. To minimize these problems and to create a competitive business environment can be achieved only through identifying problems and applying appropriate competitive strategies while preparing for the European Union (EXT). The aim of the study is to gather information concerning competitive strengths and to recommend appropriate competitive strategies to SMEs. To do this, the latest company list is obtained from the Turkish Cypriot Chamber of Industry. To conduct the study, competitive strategies are analyzed, then competitive strategies that are appropriate and used by SMEs are determined, and finally the information concerning SMEs are investigated. As a result of the study, the competitiveness, strengths and weaknesses of SMEs are analyzed, and recommendations produced. SPSS 10.1 statistical package for Windows is used to analyze data. Finally, deficiencies in competitiveness are identified and the suitable strategies produced and offered for SMEs. Key Words: Turkish Republic of Northern Cyprus, Small and Medium-Sized Business, Competition, Competitive Advantage, European Union.
Collections