Acquisition of English syntactic movement by Turkish adult learners
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Son yıllarda kinci Dil Edinimi ( DE) alanında yapılan çalışmalar Üretici/ÜretimselDilbilgisi kuramı çerçevesinde yapılan araştırmalardan büyük ölçüde etkilenmiştir.Çocukların dil edinimini açıklamak için Chomsky tarafından ortaya atılan EvrenselDilbilgisi (ED) kuramının ikinci dil ediniminde de geçerli olup olmadığı konusu DEalanında yapılan çalışmaların başlıca konularından birisi olmuştur. Fakat, bu alandayapılan çalışmaların kesin sonuçlar vermemesi DE çalışmalarının ED'ye erişimkonusundan aradillerin doğal dillerin özelliklerinin ne kadarını gösterdiğine doğru birdeğişim göstermesine neden olmuştur.Bu çalışma aşağıdaki soruları cevaplamayı amaçlamaktadır:1 ngilizceyi edinen Türk yetişkinler ngilizce ad cümleciklerindekisözdizimsel taşımayı kullanırken ngilizce yeterliklerine veanadillerinin dilbilimsel özelliklerine bağlı olarak bir problemyaşıyorlar mı?2 Değişik NE- sorularının kullanımında özne durumunda kullanılan adcümlecikleriyle nesne durumunda kullanılan ad cümlecikleri arasındabir edinim sırası var mıdır?Çalışma ngilizce dil yeterlik seviyeleri orta ve ileri olarak Michigan Placement Test ilebelirlenen 87 katılımcı ile yapılmıştır. TICLE ve LOCNESS gibi iki uluslararası bütünceyanı sıra üç değişik veri toplama aracı kullanılmıştır. This study aims at investigating L2 acquisition of syntactic movement in English nounclauses by Turkish adults. Recent studies in SLA domain have been influenced by theGenerative Grammar based approaches to a great extent. The question of whetherUniversal Grammar originally developed and proposed to account for first languageacquisition also constrains the acquisition of second language has been the majorconcern of the studies conducted in SLA field. However, as growing research into thisissue has not yielded clear-cut answers, L2 studies within the generative frameworkshifted from investigating this issue to whether interlanguage grammars exhibit naturallanguage characteristics.This study seeks answers to the following questions:1 Do Turkish adult L2 learners of English have problems in handling thesyntactic movement involved in noun clauses in English in their gradualproficiency level of English stemming from their L1 linguisticcharacteristics?2 Is there any order of acquisition between the noun clauses in subjectposition and object position along with the various WH-words?The study was conducted with 87 ELT students whose English proficiency levels weredetermined by Michigan Placement Test and ranged from intermediate to advanced.Three different data collection tools were utilized in order to collect data as well as twointernational corpora TICLE and LOCNESS.
Collections