Örgüt yapısı ve pazar yöneliminin kurumsal girişimciliğe etkisi üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Anket yöntemi kullanılarak İstanbul Menkul Kıymetler Borsası'nda hissesenetleri işlem gören firmalar üzerinde yürütülen bu çalışmada, firmalarınkurumsal girişimcilik uygulamaları üzerinde pazar yönelimi ve yapısal niteliklerinetkisi araştırılmaktadır. Araştırmada, firmaların kültürel boyutu olarak görülenpazar yöneliminin düzeyi arttıkça ve yapısal niteliği mekanik yapıdan organikyapıya doğru ilerledikçe firmalarda daha fazla kurumsal girişimcilik uygulamalarıgörüleceği ileri sürülmektedir. Araştırma sonuçları, organik yapıya sahipfirmalarda daha fazla stratejik yenilenme görüleceği yönündeki hipotezi çokgüçlü bir biçimde desteklemekte iken örgüt yapısının kurumsal girişimciliğinyenilikçilik, yeni girişimcilik faaliyetleri, risk alma, proaktiflik, rekabetçi agresiflikve yönetim felsefesi üzerinde etkisinin olduğu yönündeki hipotezleridesteklememektedir. Benzer şekilde, araştırma sonuçları, firmalarda pazaryöneliminin düzeyi arttıkça kurumsal girişimcilik boyutu olarak daha fazlayenilikçilik, stratejik yenilenme ve proaktif olma eğilimi görüleceği yönündekihipotezlerin kısmen desteklendiğini, buna karşın daha fazla yeni girişimcilikfaaliyeti, daha yüksek oranda risk alma, daha agresif rekabetçi eğilim ile dahaaçık ve katılımcı yönetim felsefesi görüleceği yönündeki hipotezlerin isedesteklenmediğini ortaya koymaktadır. Bu çerçevede, araştırmada elde edilenbulgular kurumsal girişimcilik, pazar yönelimi, organizasyon yapısı, rekabetstratejisi ve stratejik yönetim bakış açısıyla değerlendirilmekte ve çeşitliönerilerde bulunulmaktadır.Anahtar Kelimeler: Kurumsal girişimcilik; pazar yönelimi; örgüt yapısı, stratejikyönetim, rekabet stratejisi. This study investigates the effects of organizational structure and marketorientation on corporate entrepreneurship practices of firms in İstanbul StockExchange in Turkey using quantitative analysis. In this study, it is alleged thatthe greater the level of market orientation as a cultural dimension, the morecorporate entrepreneurship practices are seen and the more organicity level asa structural characteristic of the firm, the more corporate entrepreneurshippractices are seen. The results indicate that the organicity level strongly affectsthe strategic renewal practices as a corporate entrepreneurship dimension. But,according to investigation results, hypothesis concerning the more organicitylevel, the more innovativeness, new venturing activities, risk taking,proactiveness, competitive agresiveness and the more open and participativemanagement philosophy are seen are not supported. Moreover, the resultsshow that there is a partial relationship between market orientation andcorporate entrepreneurship in regard to innovativeness, strategic renewal andproactivenesss dimension yet there is no relationship between marketorientation and new venturing activities, risk taking, competitive agresivenessand management philosophy. Implications of results for the research oncorporate entrepreneurship, market orientation, organizational structure,compettitive strategies and strategic management are discussed.Keywords: Corporate entrepreneurship, Market orientation, Organizationalstructure, Competitive strategies and strategic management.
Collections