Annelik stilleri ile okul öncesi dönem çocuklarının sosyal duygusal uyumu ve akademik benlik saygısı arasındaki ilişkinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı okul öncesi dönemde annelik stilleri ile okul öncesi eğitim kurumuna devam eden çocukların sosyal duygusal uyumu ve akademik benlik saygısı arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmanın örneklemi, okul öncesi kuruma devam eden beş ve altı yaşlarındaki 620 çocuğun anneleri ve öğretmenlerinden oluşmaktadır. Araştırma verilerinin elde edilmesinde; çocukların akademik benlik saygısını ölçmek için Coopersmith ve Gilbert (1982) tarafından geliştirilen ve Cevher ve Buluş (2006) tarafından Türkçeye uyarlanan Akademik Benlik Saygısı Ölçeği, annelik stillerini ölçmek için Karabulut Demir ve Şendil (2008) tarafından geliştirilen Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ), çocukların sosyal duygusal uyum düzeylerini belirlemek amacıyla, Işık (2006) tarafından geliştirilen Marmara Sosyal Duygusal Uyum Ölçeği ve demografik özellikleri belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Annelik stillerinin ve çocukların sosyal duygusal uyumlarının ve akademik benlik saygılarının bağımsız değişkenlere göre farklılıklarını incelemek amacıyla ilişkisiz örneklemler için t testi ve tek faktörlü varyans analizi (ANOVA), annelik stilleri ile çocukların akademik benlik saygısı ve sosyal duygusal uyumları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla basit doğrusal korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda; Sosyal Duygusal Uyum Ölçeği'nin akranlarla etkileşim alt boyutu hariç diğer alt boyutlar ile genel sosyal duygusal uyum puanının ve akademik benlik saygısı puanının çocuğun cinsiyetine göre anlamlı farklılık gösterdiği; annelik stillerinin, sosyal duygusal uyumun ve akademik benlik saygısının; annenin eğitim, meslek ve aile gelir durumuna göre; anlamlı farklılık gösterdiği, sosyal duygusal uyum ölçeğinin akranlarla etkileşim alt boyutu dışındaki diğer alt boyutların annenin mesleğine göre anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Annelik stilleri ile okul öncesi dönem çocuklarının akademik benlik saygısı arasında (r=0.677; p<0.05) ve sosyal duygusal uyum arasında (r=0.679; p<0.05) anlamlı düzeyde bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Annelik stillerinin okul öncesi dönemdeki çocukların akademik benlik saygısının (R²=0.459; p<0.05) ve sosyal duygusal uyumunun (R²=0.461; p<0.05) anlamlı yordayıcısı olduğu görülmüştür. The purpose of this research is to determine the relationship between the social cohesion and academic self- esteem of preschool children with motherhood styles. The participants of the research consist of mothers of 620 children, aged 5-6 years and continuing to kindergarten and their teachers. Academic Self-Esteem Scale developed by Coopersmith and Gilbert (1982) and translated into Turkish by Cevher and Buluş (2006), Parental Attitude Scale (PAS) developed by Karabulut Demir and Şendil (2008) to evaluate motherhood styles, Marmara Social-Emotional Adjustment Scale developed by Işık (2006) to determine the children's social-emotional adjustment levels and Personal Information Form developed by the researcher to determine the demographic characteristics are used toevaluate the children's academic self-confidence in obtaining the research data. The t test and univariate analysis of variance (ANOVA) for unrelated samples were used to examine the differences in motherhood styles and social emotional adjustment of the children and their academic self-esteem according to independent variables. In addition, simple linear correlation analysis was conducted to determine the relationship between the social cohesion and academic self-esteem of children with motherhood styles. As a result of the research; sub-dimensions of thesocial emotional adjustment scale except for the interaction with peers sub-dimension and overall social emotional adjustment score and academic self-esteem score differed significantly according to the gender of the child. Motherhood styles, social emotional adjustment and academic self-esteem differed significantly according to mother's education, occupation and family income. It has been understood that sub-dimensions of thesocial emotional adjustment scale except the interaction with peers sub-dimension differed significantly according to the occupation of the mother. It has been determined that there is a significant relationship between academic self-esteem (r=0.677; p<0.05) and the social emotional adjustment (r=0.679; p<0.05) and of preschool children with motherhood styles. It has been found that motherhood styles are a significant predictor of academic self-esteem (R²=0.459; p<0.05) and social emotional adjustment (R²=0.461; p<0.05) of preschool children.
Collections