Konuşma tanıma sentezleme sistemlerinin okul öncesi dönem yabancı dil eğitiminde kullanılması
dc.contributor.advisor | Arıcı, Nursal | |
dc.contributor.author | Demir, Cansel | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:26:38Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:26:38Z | |
dc.date.submitted | 2009 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/363263 | |
dc.description.abstract | Sayısal sinyal işleme teknolojisindeki gelişmeler, sinyal işlemenin ses sıkıştırma, geliştirme, sentezleme ve tanıma gibi çok değişik ve çeşitli alanlarda kullanımına yol açmıştır. Bilgisayar bilimlerinde ses ile ilgili çalışmalar genel olarak iki ana başlık altında toplanabilir: bunlar konuşma tanıma ve konuşma sentezlemedir. Konuşma tanıma ve sentezleme teknolojileri, yazılı bir metni akustik ortama, anlaşılır ve doğal bir şekilde taşımayı, akustik ortamdaki sesi de bilgisayar aracılığıyla metne dönüştürmeyi amaçlayan sistemlerdir. Son yıllarda görsel-işitsel iletişim teknolojilerinin hızla gelişmesi, eğitimde de bu teknolojilerin kullanılmasını zorunlu hale getirmiştir. Gelişen teknolojilerin öğretmen ve öğrenciye sağladığı olanaklardan yararlanmaya en çok gereksinim duyan alanların başında yabancı dil dersleri gelmektedir. Tüm bu gelişmelerden yola çıkarak bu tez çalışmasında konuşma tanıma ve sentezleme teknolojisindeki yenilikleri yabancı dil eğitimine taşımak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, bilgisayar destekli yabancı dil eğitimi alanında kullanılmak üzere konuşma tanıma-sentezleme teknolojilerinin entegre edildiği bir eğitim yazılımı hazırlanmıştır. Bu yazılımla bireylerin erken yaşta teknolojiyi kullanarak yabancı dil öğrenmelerine katkı sağlamak hedeflenmiştir. Bu gerekçelerle yazılımın hedef kitlesi henüz kendi anadilinde okuma-yazma becerilerine sahip olmayan okul öncesi çocuklar olarak belirlenmiştir. Yazılımın tasarımı Microsoft Visual C# .NET 2005 programlama dili kullanılarak hazırlanmıştır. Bu yazılımın, geleneksel dil öğrenme yazılımlarından farklı kılan en belirgin özelliği, entegre edilen konuşma tanıma-sentezleme teknolojisi ve görsel-işitsel öğelerle zenginleştirilmiş arayüzü sayesinde, kullanıcıya hem dinleme, hem de telaffuz etkinlikleri sunmasıdır. Yazılımda kelimelerin okunması ve söylenilen kelimelerin metin-resim haline dönüştürülmesi işlemleri Microsoft Speech Server kontrolünde yapılmıştır. Bu tez çalışmasında ayrıca söz konusu yazılımın uzman görüşlerine göre değerlendirilmesi de yapılmış ve elde edilen istatistiksel sonuçlar sunulmuştur. | |
dc.description.abstract | Developments in digital signal processing technology has led to the use of signal processing in various and far apart fields such as audio compression, development, and recognition synthesis. Computer science studies related to sound in general can be grouped under two main headings: speech recognition and speech synthesis. Speech syntesizer is a system that aims at carrying the text to an acoustic environment understandably and naturally. Similarly voiced expression recogniser is a system that aims at transforming the voice in acoustic environment to a text with acomputer. In recent years, the rapid improvements in the audio usual communication Technologies have made it inevitable to use these technologies in education. Foreign language teaching is one of the fields where the teacher and the students benefit from the education technologies. It? s our passage to adapt the improvements in voice technologies to foreign language education. Setting out with all these improvements, in this thesis sample, theinnovations in the are a of speech recognition and synthesis technology areaimed to be applied to the foreign language education. With this direction,an educational software in which these technologies of speech recognitionand combinements are integrated for the usage of the computer-supportedforeign language education has been prepared. With this software, it isplanned to contribute inviduals to acquire a language in early ages usingthe technology. In the light of this truth, the target audience has beendefined as pre-school children who are not acquainted with the ability toread and write. The design of the software is prepared as Microsoft Visual C# .NET 2005 programming language. The most distinct characteristic of thissoftware that differentiates itself from traditional foreign languagelearning softwares is due to its integrated recognition-synthesistechnology and its interface enriched with audio-visual elements, whichoffer the user both listening and pronounciation activities. The processesof reading of the words and transforming the words into text-picture in thesoftware have been proceeded under the control of Microsoft Speech Server.Statistic datas of the software evaluated according to expert views, havebeen calculated. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol | tr_TR |
dc.subject | Computer Engineering and Computer Science and Control | en_US |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Konuşma tanıma sentezleme sistemlerinin okul öncesi dönem yabancı dil eğitiminde kullanılması | |
dc.title.alternative | Speech recognition synthesis systems for use in preschool period foreign language training | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Elektronik-Bilgisayar Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Speech synthesis | |
dc.subject.ytm | Computer assisted language education | |
dc.subject.ytm | Computer assisted education | |
dc.subject.ytm | Speech recognition | |
dc.identifier.yokid | 343850 | |
dc.publisher.institute | Bilişim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 245600 | |
dc.description.pages | 143 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |