Acquisition of English as a second language by a Turkish adult (Case study)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma yirmi yedi yaşındaki bir yetişkinin doğal bir ortamda İngilizceyi ikinci dil olarak edinimini araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışma, dil ediniminin iki özelliği üzerinde yoğunlaşmıştır: Biçimbirim Edinim Sırası ve Dil Öğrenme Stratejileri. Altı ay suresince hemen her gün e-posta yoluyla gönderilen `günlük'lerin yanı sıra katılımcıya, gelişimini anlamak için Michigan İngilizce Yeterlilik Testi (MTELP) ve strateji tercihlerini saptamak için Öğrenme Stratejileri Ölçeği uygulanmıştır.Günlüklerin analizi strateji tercihi ile ilgili Öğrenme Stratejileri Ölçeğinden farklı sonuçlar vermiştir. Günlük analizleri Bilişsel Stratejilerin daha çok kullanıldığını ortaya koymuştur. Günlüklerin aksine Öğrenme Stratejileri Ölçeği katılımcının İletişim Stratejilerini, diğer strateji gruplarından daha çok tercih ettiğini ve Bilişsel Stratejileri ise en az uyguladığını göstermiştir. Biçimbirim Edinim Sırası genel edinim sırasıyla benzerlik gösterse de genel edinim sırasının aksine, katılımcının edindiği ilk ek `Aux be' ikincisi ise `Irreg. Past 'olmuştur. Yinede çalışmamızın sonuçları günümüz İkinci Dil Edinim teorilerini desteklemektedir. This study aims at investigating the acquisition of English as a second language in its natural setting by a twenty-seven year old Turkish adult. The study focuses on two aspects of her English acquisition: Grammatical Morpheme Acquisition and the preference of her Language Learning Strategies. Except our main data source `Diaries? that the participant sent through e-mails almost everyday, we applied The Michigan Test of English Language Proficiency (MTELP) to conceive her improvement, and Strategy Inventory for Learning Strategies (SILL) to figure out her strategy preference.The analysis of `diaries? gave different results from SILL on the strategy preference. It revealed that Cognitive Strategies were favored the most. Unlike `diaries? the results of SILL showed that our participant preferred the Communication Strategies more than other strategy groups, and Cognitive Strategies were the least group used by her. Though her Morpheme Acquisition Order showed similarities with the general sequence of order studies, unlike them, the first morpheme acquired by our participant was `Aux be? and the second one was `Irreg. Past?. Yet, the results of our study support the current theories of Second Language Acquisition of English.
Collections