Psişik enüresisli çocuklarda ailenin yapı tutum davranış ve yaklaşımlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
- 89 ÖZEÎ Bu araştırma, psişik enüresiste ail© yapısının, ebeveyn lerim tutum, davranış ve yaklaşanlarının çocuklar üzerindeki etkisinin belirlenmesi amacıyla planlanmıştır. Araştırma, 15.08.1994 - 30.10.1994 tarihleri arasında Ege üniversitesi Hastanesi Psikiyatri Kliniği, Çocuk Psikiyatrisi Bölümlünde yürütülmüştür. Araştırma kapsamına, 100 enüresisli çocuk ve bu çocukla rın ebeveynleri alınmıştır. Deneklere, tanıtıcı bilgileri, aile içi ilişkilerini ve enüres is e yönelik bilgi, tutum ve davranışlarını içeren anket formları uygulanmıştır(EK-I,E!C-II). Ebeveynlerin % 84* ünün tuvalet eğitimi verdiği, % 16 9 sı nın ise tuvalet eğitimi vermediği saptanmıştır. Tuvalet eğitimi veren ebeveynlerin % 24* ünün aile büyük lerinden, % 43* ünün çevreden kulaktan dolma, % 33* ünü ise kitaplardan bilgi alarak tuvalet eğitimi verdikleri belirlen miştir. Tuvalet eğitimi veren ebeveynlerin % 43* ünün 12-17 ay arasında, % 33» ünün 18-24 ay arasında, % 24* ünün ise 25 ay ve sonrasında tuvalet eğitimi vermeye başladıkları saptanmıştır Ebeveynlerin tuvalet alışkanlığını oluşturmak için,%37* sinin çocuğa sık sık tuvalete tutma, % 44«UnUn çocuğu lazım lığa oturtma, % l6*sınırı ise sadece çocuğun altını bağlamama yöntemini kullandıkları saptanmıştır.- 90 - Tuvalet eğitimi veren ebeveynlerin tuvalet eğitimi es nasında, % 35,71'iaİn çocuk idearım söylediğinde Ödüllen dirdiği, % 46.43* ünün çocuk altına yaptığında cezalandırdığı, % 17,86*01010 ise çocuğa her iki durumda da hiçbir tepkide bulunmadığı saptanmıştır. İdrarını söylediğinde çocuğu ödüllendiren ebeveynlerin % 20'sinin çocuğa sevdiği bir nesneyi vererek, % 33. 33* ünün oyuncak v.s alarak, % 20'sinin parka gegmeye götürerek, % 26.67* sinin ise sözel sevgi göstererek ödüllendirdiği be lirlenmiştir. Altını ıslattığında çocuğu cezalandıran ebeveynlerin % 23.08'inin çocuğu uzun süre tuvalette oturtarak, % 33.33' ünün döverek, % 23.08» inin tehdit ederek, % 20.51' inin ise korkutarak cezalandırdığı saptanmıştır. Ailenin yerleşim yerinin j çocuğa tuvalet eğitimi verip- vecmeme durumuyla, tuvalet eğitimi için nereden bilgi aldı ğıyla, tuvalet eğitimine başlama zamanıyla ve tuvalet eğitimi esnasında çocuğa karşı davranış şekilleriyle ilişkisi, aynı zamanda, çocuğun cinsiyetinin} altını ıslatma zamanıyla, al tını ıslattığı andaki duygularıyla ve bu duygularının sebeb- leriyle ilişkisi anlamlı bulunmuştur. - 91 - SUMMARY This research has been planned to point out the effects on children of the parental behaviour, ana conduct »family structure and behaviour in psychological enuresis. The rese arch was conducted fey.the Infant Psychology department of the Psiychiatry clinic of Egeaa University hospital between 15th of August 1994 and 30thof October 1994. The research was conducted on 100 children with enuresis and their parents «Research questiona±rre containing Intro duct or information} domestic relationships and t ha knowledge »behaviour and conducts inclined towards enuresis »were applied(App.I, App.II) It was found out that, of the 100 parents % 84 gave %16 did not give toilet training to their children. It was determined that, of the parents who gave toilet training} % 24 received information from the family oldere, % 43 hearsay from the neighbours and % 33 acquired information from the related books in giving the said training. It was found out that the starting age for the toilet training of children by the subject parents were as follows} % 43 between 12th- 17th months, % 33 between 18th-24th months, th. % 24 25 month and there after. It was found out that, % 37 of the parents used the method of holding the children to the toilet, % 44 seating on to the- 92 - chamber pot, and % 16 only avoiding to put on a nappy, in order to form the toilet babbit. It was found out that} during the toilet training % 35. 71 of the subjects parents rewarded upon their telling about the toilet urges and, % 46.43 punished when they wetted their pants, hovever % 17.86 showed no reactions to the children in both situations. It was determined that, of the parents who rewarded the children when they told of their toilet need, % 20 rewarded them by giving the child an object they like, % 33.33 by buying toys etc., % 20 by taking them to the childrens park, and % 26.67 by showing verbal love. It was found out that, of the parents who punished the children when they wetted their pants, % 23.8 punished them by forcing the child to sit on the chamber pot for extended periods, % 33.33 by beating them, % 23.08 by threatening, however % 21.51 by scaring them. The relation of the heighbourhood of the family in deciding whether to give3 toilet training, in there they receive infor mation about toilet training as well as the time to start giving the toilet training and the environements effects on the behavioural patterns towards the child during the said training, at the same time, the relation of the childs sex with the times of the childs watting its pants, its feelings at the moment of wetting, and the relation of the reasons of these feelings, was found to have a remarkable meaning.
Collections