Mobilya imalat sanayinde çalışan çocuk işçi ve çırak öğrencilerin uğradıkları iş kazalarında eğitimin rolü
dc.contributor.advisor | Gener, Fatma Atalay | |
dc.contributor.author | Yandakçi, Necla Aslan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-29T08:21:38Z | |
dc.date.available | 2020-12-29T08:21:38Z | |
dc.date.submitted | 1994 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/361475 | |
dc.description.abstract | ÖZET Bu araştırma, mobilya imalat sanayinde çalışan çocuk işçi ve çırak öğrencilerin uğradıkları iş kazalarını önlemede çıraklık eğitiminin rolünü saptamak için Şubat-1 994'de anket uygulama yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Genel Bilgiler bölümünde, iş kazanın tanımı, sınıflandırılması, iş kazasının nedenleri, iş konularının sonuçlan ve iş kazalarından korunmuş yöntemleri işlenmiştir. Araştırma bölümünde ise Ahi Evran Çıraklık Okulundaki 100 öğrenciden ve sanayide çalışan 100 çocuk işçiden elde edilen verilen karşılaştırma yapılarak tablolar halinde düzenlenmiştir. Yapılan bu araştırmada, çıraklık okulunda okuyan bu öğrencilerin %73'ünün 16-18 yaş grubunda, sanayide çalışan çocuk işçilerinin %51'ini 13-15 yaş grubunda yer aldığı saptanmıştır. Sanayide çocukların %51'inin ilkokuldan hemen sonra işe başladığı gözlenmiştir. Araştırmada çalışan çocukların %77'sinin okuryazar ve ilkokul mezunu olduğu, %5.5'unun lise mezunu olduğu gözlenmiştir. Çocukların makinalarda çalışıp çalışmadığı incelendiğinde, sanayide çalışan çocuk işçilerin %73'ünün, çırak öğrencilerinin ise %86'sının makinalarda çalıştıkları saptanmıştır. Araştırma kapsamına giren tüm çocukların %93'ünün işe girerken muayenesinin yapılmadığı, %88.5'unun işe alındıktan sonra hiç periyodik muayene yapılmadığı gözlenmiştir. iş kazası görülme sıklığı açısından incelendiğinde, sanayide çalışan çocukların %31.inin, çıraklık okulunda okuyan çocukların %28'inin iş kazasına uğradıkları saptandı. Arada istatistiksel açıdan anlamlı bir farkın olmaması ve çıraklık okulunda okuyan çocuklarının da benzer sıklıkla iş kazasına uğramalarının nedeni olarak verilen çıraklık eğitiminin hem teorik hem pratik bölümlerinin yetersizliği düşünüldü. 63 | |
dc.description.abstract | SUMMARY This research has been realized for child workers and apprentice students working in furniture manufacturing industry who have met with working accidents. It has been done to determine the role of apprenticeship education to prevent working accidents by inquiry method in February, 1994. In general information section, definition of working accident, classification of working accidents, reasons of working accidents, results of labor accidents and protection methods for working accidents have been presented. In research section, daha taken from 100 students in Ahi Evran Apprenticeship School and 100 child workers working in industry have been summarized in comparison tables. In this research, it has been determined that 73% of students in the apprenticeship school are between 16-48 years old and 51% of child workers who are working in industry between 13-15 years old. It has beet observed that 51 % of children in industry start to work after elementary school. In this research, when education levels of working children have been investigated, it has been observed that 77% of them can read and write and are graduated from elemantary school, and 5.5% of them are graduated from high school. When working children are investigated for working percentages on machines, it is determined that 73% of child workers who are working in industry and 86% of apprentice students work on machines. It is observed that 93% of children in tihs research were not inspected medically before starting a work and 88,5% of them were not inspected peridically after starting a work. 64When working accident frequency of working children is investigated, it is observed that 31% of working children in industry and 28% of children going to apprenticeship school have met with a working accident. The reason of children going to appernticeship school who meet with a working accident frequenty is because of insufficient theoratical and practical apprenticeship education. 65 | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Halk Sağlığı | tr_TR |
dc.subject | Public Health | en_US |
dc.title | Mobilya imalat sanayinde çalışan çocuk işçi ve çırak öğrencilerin uğradıkları iş kazalarında eğitimin rolü | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Working children | |
dc.subject.ytm | Apprenticeship education | |
dc.subject.ytm | Occupational accidents | |
dc.subject.ytm | Furniture industry | |
dc.identifier.yokid | 32585 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | GAZİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 32585 | |
dc.description.pages | 84 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |