Menopoz polikliniğine başvuran kadınların menopoza ilişkin yakınmalarına verilen planlı eğitimin etkinliğinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
66 ÖZET Bu araştırma, Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi Menopoz Polikliniğine başvuran kadınların menopoz döneminde karşılaştıkları sorunları belirlemek ve verilen planlı eğitimin etkinliğini incelemek amacıyla tanımlayıcı, kesitsel ve deneysel yöntem kullanılan bir çalışmadır. Araştırma İzmir ili, Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi Menopoz Polikliniğinde l Ekim 1996 - 29Şubat 1997 tarihleri arasında, gerçekleştirilmiştir. Polikliniğine başvuran 140 kadın araştırmanın evrenini oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise l Ekim 1996- 29Şubat 1997 tarihleri arasında yeni başvuran ve HRT (Hormon Replasman Tedavisi) kullanmayan kadınlar oluşturmuştur. Örneklem seçiminde olasılıksız örneklem seçim yöntemi kullanılmıştır. Araştırma kapsamına alman 140 kadın, yaş ve eğitim düzeyi göz önüne alınarak deney (70 kişi) ve kontrol (70 kişi) grubu olarak eşleştirilmiştir. Deney ve kontrol grubundaki kadınların pretest bilgi puan ortalamaları arasında istatistiksel düzeyde anlamlı bir fark saptanamamıştır (t=0.05 P>0.05). Deney grubundaki kadınlara hazırlanan eğitim kitapçığı yardımı ile planlı bir eğitim verilmiştir. İki hafta sonra deney ve kontrol grubundaki kadınlara posttest uygulanmıştır. Deney ve kontrol grubundaki kadınların son test bilgi puan ortalamaları arasında ( t = 8.59, p< 0.05) anlamlı bir fark bulunmuştur. Bağımsız değişkenlere (yaş, eğitim, sosyo-ekonomik durum, meslek) göre bilgi kazanç puanları incelendiğinde, değişkenlerin deney ve kontrol grubundaki kadınların bilgi düzeylerine istatistiksel olarak etkilemediği saptanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; kadınların yaşamakta oldukları menopoz döneminin özellikleri hakkında bilgi eksikliklerinin olduğu ve menopoz konusunda verilen _ planlı eğitimin deney grubundaki kadınların pretestte saptanan bilgi açıklarım giderebildikleri görülmüştür. 67 SUMMARY This research is a study in which definitive, sectional and empirical method was used to identify the problems as encountered during the menopause period by the Hospital of the School of Medicine of the Aegean University and to examine the efficiency of planned education provided. The research was performed in the Menopause Clinic of the Hospital of the School of Medicine of the Aegean University in the provice of îzmir between October 1, 1996 and February 29, 1997. The research was performed on 140 women who applied to the polyclinics. The sampling of the research was made up of those women who had first applied between Octoberl, 1996 and February 29, 1997 and had not employed HRT (Hormone replacement Treatment). In the selection of samples was used the method of Random sample selection. 140 women under the scope of the research were coupled as the test (70 women) and control (70 women) grups, considering their ages and level of education. No statistically substantial difference could be found between the pretest informational point averages of the women in the test and control groups (t=0.05, p>0.05). The women in the test group provided with planned training by the help of the training manual prepared. Two weeks later, posttest was applied to the women in the test and control groups. A substantial difference was found between the posttest information point averages of the women in the test and control groups (t=8.59,p>0.05). When the information acquisition points were examined according to the independent variables (ages, education, socioeconomic position, occupation), the variables were found out not to affect statistically the level of information of the women in the test and control groups. According to the results of the research, it was found out that the women has a lack of information on the characteristics of the menopause period they were suffering and that the planned training provided on menopause helped the women to eliminate their information deficite as determined in the prettest.
Collections