Planlı eğitimin erkeklerin aile planlaması yöntemlerine ilişkin bilgi ve tutumlarına etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
81 ÖZET Bu çalışma, erkeklerin aile planlaması konusunda bilgi düzeylerini belirlemek, konuya ilişkin tutumlarını değerlendirerek, hemşireler tarafından verilen planlı sağlık eğitiminin aile planlaması konusunda erkeklerin bilgi ve becerilerini artırarak konuya ilişkin tutumlarını olumlu yönde değiştirmek amacıyla eşitlenmemiş kontrol gruplu yarı deneysel bir alan çalışması olarak planlanmıştır. Çalışma, bütün deneklere öntest uygulama, sadece deney grubuna planlı eğitim verme ve bir hafta sonra tekrar her iki gruba sontest uygulana şeklinde planlanmış. 1 Aralık 1998-1 Nisan 1999 tarihleri arasında E.Ü.T.F. Üroloji A.B.D. polikliniğinde ve özel öğretim üyesi muayene ünitesinde yapılmıştır. Çalışmaya 123 deney, 123 kontrol olmak üzere 246 denek alınmıştır. Deney ve kontrol grubu erkeklerin ilk aşamada aile planlamasına ilişkin bilgi düzeyleri saptanmış uygulanan öntestte, deney ve kontrol grubu erkekler arasında bilgi puan ortalamaları arasında fark saptanmıştır ( t=6.21, P<0.01). Deney grubu erkekler öntestten sonra kapsamlı aile planlaması eğitim programına alınmış, eğitim sonunda sontest ile deney ve kontrol grubu erkeklerin aile planlamasına ilişkin bilgi düzeyleri ölçülmüş. Deney ve kontrol grubu erkeklerin, sontest bilgi puan ortalamaları arasında deney grubu erkekler lehine istatistiksel olarak önemli fark olduğu saptanmıştır (t=10.01, P<0.01). Bu çalışma araştırmaya alınan erkeklerin aile planlaması yöntemlerine ilişkin bilgilerinin eksik, tutumlarının yanlış olduğunu göstermiştir. Deney grubu erkeklerin eğitim öncesi aile planlaması yöntem kullanımında sorumluluğu paylaşma oranı %45 iken, eğitim sonrası %86'ya çıkmıştır. Gelecek bir yıl içinde yöntem kullanımının oranı eğitim öncesi %54.5 iken eğitim sonrası bu oran %72.3' e çıkmıştır. Bu çalışma hemşireler tarafından verilen planlı eğitimin, erkeklerin aile planlaması konusunda bilgilerini arttırarak, tutumlarını olumlu düzeyde geliştirmiş, çağdaş sağlık görüşüyle her alanda çalışan hemşirelerin sağlık eğitimini bir görev olarak üslenmesinin önemi vurgulanmıştır. 82 SUMMARY This study was done to determine male information level about the family planning, evaluate their manner about the subject, to change their altitude by giving education about family planning methods with the special help of nurses. In this study, firstly a pretest was applied to all subjects, then education was given only to the experimental group and after a week a final test was applied to all subjects. Between 1998 December 1st and 1999 April 1st, 246 subjects were questioned in Ege University Medical Faculty Urology Department. All the subjects were divided equally to an experimental and a control group. At first step, a pretest was applied to all subjects of experimental and control group to determine their information level about family planning and a significant difference about average information level was obtained (t:6.21, p<0.01). After pretest, experimental group was taken into a family planning education program. At the end a final test was applied to both groups and a statistically significant difference concerning about the information level was obtained (t: 10.01, p<0.01). This study showed that all the subjects had incomplete and incorrect information about family planning methods. While the males' rate of sharing the responsibility of family planning methods was 45% before education, it increased up to 86% after education. When the subjects were asked about using abouts up to one year, method using rate was found 54.5% before education and 72.3% after education. This study improved male's manner by informing about fahiily planning as a result of education given by nurses. Also it's concluded that nurse participation was significant important in giving education about health.
Collections