Hemşire eğitimcilerin stres kaynaklarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırma, hemşirelik eğitimcilerinin stres kaynaklarını incelemek amacıyla analitik ve tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırma 1997-1998 öğretim yılında Atatürk Sağlık Meslek Lisesi, Tire Sağlık Meslek Lisesi, Bayındır Sağlık Meslek Lisesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu, Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulundaki klinik deneyimi olan toplam 86 hemşirelik eğitimcileri ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında birinci aşamada, hemşirelik eğitimcilerine ilişkin tanıtıcı bilgiler ile stresle baş etmek için kullandıkları yöntemler, ikinci aşamada, stres kaynakları ile ilgili (6 bölümden oluşan) sorulardan oluşan anket formundan yararlanılmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde sayısal ve yüzdelik hesaplamaları, Kruskall Wallis ve t Testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi a=0,05 olarak alınmıştır. Araştırma sonucunda hemşirelik eğitimcilerinin genelinin ekonomik problemler yaşadığı saptanmıştır. Bağımsız değişkenlere göre, stres kaynakları incelendiğinde, en fazla stresi 25-29 yaş grubunda, en az stres 40 ve üzeri yaş grubundaki eğitimcilerin yaşadığı saptanmıştır. Üniversitede çalışan eğitimciler daha çok iş / okul ve bireysel roller kökenli stresleri yaşarken, sağlık meslek lisesinde çalışan eğitimcilerin çevre ve maddi durum kaynaklı stresleri yaşadığı saptanmıştır. Mesleki deneyime göre en stresliler 1-5 yıl arasında çalışan eğitimciler, en az stresliler ise 16-20 yıl arasında çalışanlar olduğu bulunmuştur. Medeni durumlarına göre bekar olan eğitimcilerin daha çok stres yaşadıkları saptanmıştır. 92 SUMMARY This study has been carried out in order to examine the stress sources of nursing teachers. It was planned as an analytic and descriptive study. The study had been carried out with 86 nursing teachers who have clinical experiments in Nursing, and who work in Atatürk School of Health Profession, Dokuz Eylul University School of Nursing, Ege University School of Nursing at 1997-1998 education year. In the data collection, two questionnarres had been applied. The first questionnare applied to collect the socio- demographic characteristics of the teachers and the second one collecting the stress sources of the teachers. In the analysis of the data, percentage and sum calculations, the Kruskal Wallis and the t - Test tests were applied. Meaningfulness level was a=0,05. As the results demonstrated, it was found that nursing teacher have economical problems. In the examination of stress sources, related to the indipendent variables, it was displayed that the teachers who are 25-29 years old obtained the highest stress levels, and the teachers in 40 years old and above obtained the least stress levels. Instructors working at university showed the highest stress about work/school and individual stress, while those working at School of health profession showed the highest economical, and environment stress. According to their experiences, the most stressful ones are those in their first five years in job, and the least stressful ones who work 16-20 years. According to their marital statues, it was found that, single teachers had more stress. 93
Collections