Stroop Renk-Kelime Testi`nin 7-12 yaş grubu çocuklarında geçerlik çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
69 ÖZET Çocukluk çağında daha fazla olmak üzere dikkat süreçlerindeki başarısızlıklar çocuğun günlük yaşantısını ve okut başarısını etkilemektedir. Bu nedenle dikkat, çocukluk çağında ve yetişkinlik döneminde önemi hergeçen gün artan konulardan birtanesidir. Ciddi pekçok bozuklukta çocukların dikkatlerinin dağıldığı görülmektdir. Bu bozukluklar arasında Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) önemli bir yer tutmaktadır. Nöropsikolojik değerlendirmeler psikologların dikkat süreçlerini ölçebilmek için geliştirdikleri yöntemler arasındadır. Yurtdışındaki çalışmalarla karşılaştırıldığında nöropsikolojik testlerden birisi olan Stroop testinin Stroop Renk- Kelime versiyonu ile ilgili çocuklarla yapılan çalışmaların ülkemizde yok denecek kadar az olduğu dikkati çekmiştir. Araştırmamızda Stroop Renk-Kelime testinin ömeklem grubumuzda geçerliğinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla 7-12 yaş arasında 37'sini kontrol, 16'sını DEHB-Dikkat Eksikliğinin Önde Geldiği Tip, 17'sini DEHB-Bileşik Tip ve 14 tanesini de DEHB-Ek Tanı grubunun oluşturduğu 84 çocukla çalışma yürütülmüştür. Çocuklara Stroop Renk - Kelime testinin yanısıra WISC-R çocuklar için zeka ölçeğide uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular sonucunda; 1. Stroop Renk Kelime testinin araştırmanın ömeklem grubundaki 7-12 yaş çocuklarının dikkatlerinin değerlendirilmesinde geçerli bir test olarak kullanılabileceği saptanmıştır. 2. Gerçekte mental kapasiteleri normal ve/veya üstü olan ancak dikkat eksikliğinden kaynaklanan birtakım sorunların mental kapasiteyi olumsuz yönde etkilediği düşünülen DEHB'nun araştırmamıza alınan alt tip grupları70 ve DEHB-Ek tanısı olan çocuklarda WISC-R' in toplam zeka bölümünden çok dikkatle ilgili olduğu düşünülen alt testleri açısından daha ağırlıklı olarak değerlendirilmesi gerektiği görülmüştür. 3. WISC-R' m dikkatle ilgili olduğu düşünülen alt testleri açısından ömeklemin denek grupları ortalamalarının kontrol grubundakilerden düşük oldukları saptanmıştır. 4. Stroop Renk Kelime testinin yaşa hassas bir test olduğu 7 yaşında ortalamaların yüksek iken 12 yaşına doğru tüm alt testlerde ortalamaların düştüğü saptanmıştır. 71 SUMMARY Problems in attention process affect the daily life and the school achievements of the child.Thus, attention is one of the issues that has an increasing importance during childhood and adulhood. Deficits in attention are seen in most of the disorders of childhood. Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) reserves an important place among these disorders. Generally, neuropsychological assesments are used to asses the attention processes. Stroop Color Word Test is a one of the neuropsychological test that aims to evaluate the attention process. However, in our country, studies apply with the Stroop Color Word Test with children is scarce. The aim of this study was to evaluate the validity of Stroop Color Word Test in children.The sample of this group consisted of 84 children. The first group was made up of 47 children diagnosed to have ADHD; The control group consisted of 37 subjects. The ages of child ranged between 7 and 12. The WISC-R Intelligence Scale is also used to compare the related attention sub-scales with the scores of Stroop Color Word Test. The results of the study are summarized below: 1. Stroop Color Word Test is a valid test for evaluating the attention proceses of the sample group of children aged between 7 and 12. 2. Children that have problems related to attention proceses and have normal mental capacity, the attention subs-cales of the WISC-R and Stroop Color Word Test scores are faund to be correlated. In such cases, the attention related sub-scales of the WISC-R should be taken into consideration rather than the total IQ score.72 3. When the avarege attention related sub-scale scores of WISC-R test are taken into consideration, The ADHD group had lower scores than the control group. 4. Stroop Color Word test scores are faund to be susceptible to age, the attention processes of children increased with age.
Collections