Takım sporlarında iletişimde gruplararası süreçler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET İnsanlar arası ilişkiler sosyal gruplarda gerçekleşir. Bunlar birbirini tanıyan, aynı amaçlar peşinde koşan, aynı değerleri, gereksinimleri, normları ve davranış modellerini paylaşan ve sürekli olarak birbirleri ile iletişimde bulunan en az iki kişinin birlikteliğinden oluşurlar. En iyi sporcunun bile bir takıma girdiğinde başarılı olabilmesi için belli bir sürecin geçmesi ve sporcunun yeni takımına uyum sağlaması gereklidir, ancak bu süreçlerin tamamlanmasından sonra sporcu yeni takımında başarılı olur. Bir spor takmında çok çeşitli faktörler grup süreçlerini dolayısıyla grup dinamiğini etkiler. Takımı oluşturan sporcuların arasındaki iletişim ve etkileşimin nitelik ve niceliği sporcuların uyumlu yada uyumsuz kişilik yapısına sahip olmaları, heyecansal ve ruhsal zorlanmalara karşı az yada aşırı duyarlı olabilmeleri gibi özellikleri, birbirine ve takıma karşı tutum ve davranışları grup dinamiğini olumlu yada olumsuz yönde etkiler. Bir spor takımında veya bir spor kulübünde oluşan farklı statü temelinde statünün ' sosyal tabakalaşma ile yalandan ilgisi vardır. Eğer bir sosyal statü eğitim seviyesine, mesleki duruma ve gelire bağlı olarak belli bir sınıfa aidiyetten oluşuyorsa bu durumda belli bir spor kulübünün üyesi olma durumu vardır. Takımı oluşturan sporcuların, kişisel zihinsel özellikleri, zekaları ve kültürleri iletişim kurma şekilleri yanında, yaptıkları spor dalına ait bilgileri, taktik, oyun düzeni ve oyun anlayışları grup süreçlerini etkileyerek, bu süreçlerin hızlanması, yavaşlaması ve hatta durmasına neden olabilirler. Oysaki bir grup ancak işlevsel bütünlüğü sürdüğü oranda vardır. Yani grup süreçlerinin durması grubun niteliğini yitirmesine neden olur. Çünkü grup dinamiğini grup süreçleri sağlar. Bir gruba güç ve iş yapabilme yeteneğini kazandıran grup süreçleridir. Antrenör-yönetici ilişkilerinde en önemli hususlardan biri karşılıklı sevgi, saygı ve anlayıştır. Bu da takımın başarısında çok önemli bir etkendir. Bazı yöneticiler takımın başarısız sonuçlar almasından dolayı hiçbir araştırma yapmadan başarısızlığın sebeplerini antrenöre yüklemekte ve antrenörün işine son vermektedirler Bir takımın gelişmesinde, özellikle antrenör ve oyuncu arasındaki ilişki çok önemlidir. Her antrenörün kendi isteğine uygun bir takım oluşturmasına hiçbir zamanimkan yoktur. Antrenörün takım oyuncuları seçiminde bazı duygusal etkenler rol oynar. Antrenör sinirli bir oyuncuya yaklaşmakta güçlük çekebilir. Alay etme ve küçük görme eğilimleri daima oyuncunun kaybedilmesine yol açar. Başarılı bir antrenör oyuncunu ihtiyaçlarını anlayıp, onun gelişmesi için gerekli olan her türlü özel yardımları yapar. Oyuncu kendisinde geliştirilmek istenileni başardıkça hem antrenör hem oyuncu için gerekli olan motivasyon sağlanmış olur. ABSTRACT At the master study, related to the determination of communication between groups in the team sports, not only the relationships between trainer, sportsman and administrator, but also the dimensions of these relationship have been reviewed. Here are the results of tins research. It has been observed that effective at transmitting the sports 83 % of the trainers are club's targets to the sportsman. 67 % of the trainers apply the way of solving problems by talking and discussing the subject with sportsmen and implying their faults. 70 % of the trainers prefer taking the sportsmen away that create problem and disturb the peace of the team. Only 17 % of the trainers are capable of motivating the sportsmen, worrying about loosing the competition before the contest, by using scientific motivation techniques. This limited number of the scientific motivation techniques users, displays that the training, given to the trainers in terms of professionalism in Turkey is insufficient. It can be seen that 71 % of the trainers do not exchange their views with their administrators and never get their opinions while forming permanent staft. It has been observed that the majority of the administrators keep up their mission in sports club in order to turn their spare time to account. The majority of the administrators take the problematic sportsman away creating uneasiness within the team. 80 % of the sportsman find their trainers sufficient in their branches. It has been observed that the majority of the sportsman limit their behaviors in their relations with trainers and they not only display cool attitude but form relations depending on business relationships as well. More than the half of the sportsman state that, trainers do not care about their private problems. 80 %of the sportsmen think about their administrators suspiciously. They move according to their own expectations and they dominate their emotions, thus they canendure towards administrators criticisms. Only 20 % of the sportsmen treat friendly towards their administrators and the reason of this low rate is thought be the lack of communication between sportsmen and administrators.
Collections