Yoğun bakım ünitesinde hastası olan aile üyelerinin gereksinimlerinin karşılanması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
6. ÖZET Araştırma aile üyelerinin gereksinimleri ve bu gereksinimlerin karşılanma durumunu, Yoğun Bakım Aile Gereksinimleri Envanteri (YBAGE) (Critical Care Family Needs Inventory) ve Karşılanan Gereksinimler Envanteri (KGE)(Needs Met lnventory)'nine Türk toplumu için geçerlik ve güvenirliğini saptamak amacıyla planlanmış metodolojik, tanımlayıcı bir çalışmasıdır. Araştırmanın evrenini; İzmir SSK Tepecik Eğitim Hastanesi'nine Organ Nakli Merkezi, Koroner, Post_Op Cerrahi, Intensif ve Reanimasyon Yoğun Bakım Üniteleri ile Ege Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi'nin Beyin Cerrahi, Anestezi ve Reanimasyon, İç Hastalıkları, Nöroloji, Göğüs Kalp Damar Cerrahisi Yoğun Bakım Ünitelerine 4 Şubat-30 Haziran 2003 tarihleri arasında hastası yatan aile üyeleri oluşturmuştur. Yukarıda belirtilen yoğun bakım ünitelerine 4 Şubat-30 Haziran 2003 tarihleri arasında hastası yatan, araştırmanın sınırlılıklarına uyan (18 yaş ve üzerinde ve hasta ile kan bağı, evlilik bağı olan veya hasta için önemli olup onu yoğun bakım ünitesinde ziyaret eden, hastasının Y.B.Ü'ne kabulünden 72 saat geçmiş olan üyeleri) olasılıksız örneklem seçim yöntemi ile belirlenmiş 128 aile üyesi araştırmanın ömeklemini oluşturmuştur. Araştırma verilerinin toplanmasında Aile Üyesi Tanıtım Formu. Yoğun Bakım Aile Gereksinimleri Envanteri ve Karşılanan Gereksinimler Envanteri kullanılmıştır. Veriler araştırmacı tarafından görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Yapılan geçerlik ve güvenirlik çalışmaları jçin formun Türkçe'ye çevrilmesinden sonra uzman görüşü alınmış, Kendall Uyuşum Katsayısı, uzmanların Yoğun Bakım Aile Gereksinimleri Envanterine verdikleri cevaplar için w(43):0,1343;P£0,05 olarak bulunmuştur. Cronbachs Alpha güvenirlik katsayısı Yoğun Bakım Aile Gereksinimleri Envanteri için a=0,9421 ve Karşılanan Gereksinimler Envanteri için a=0,9426 olarak bulunmuştur. Her iki envanterin geçerli ve güvenilir olduğu saptanmıştır. 85Verilerin analizinde, iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi kullanılmıştır. Aile üyelerinin %96'sı Y.B.Ü'nde yatmamış, %50'sinin daha önce bir başka yakını Y.B.Ü'nde yatmış, %67,2'sinin hastası daha önce Y.B.Ü'nde yatmamıştır. Aile üyelerinin en önemli olarak ifade ettikleri 10 gereksinimin sırasıyla; `Hastanızın durumundaki gelişmelerle ilgili belirli gerçekleri bilmek`, `Hastanızın sağlığıyla ilgili ümit olduğunu hissetmek`, `Hastanıza en iyi bakımın verildiğinden emin olmak`, `Hastanızın sağlık durumuyla ilgili beklenen sonucu bilmek`, `Hastane personelinin hastanızla ilgilendiğini hissetmek`, `Hekim ve hemşireye sorduğunuz soruların dürüstçe yanıtlanması`, `Günde bir kez hastanız hakkında bilgi almak`, `Her gün doktorla konuşup bilgi almak`, `Hastanızın fiziksel bakım işlemlerine yardımcı olmak`, `Hastanız hakkında yapılan açıklamaların anlaşılabilir olması`, `Hastanıza yapılanların niçin yapıldığını bilmek`, `Hastanıza uygulanan tedaviyi bilmek`, `Size yoğun bakım ortamıyla ilgili açıklamalar yapılması` olduğu saptanmıştır. Aile üyelerinin en az önemli olarak ifade ettikleri 10 gereksinimin sırasıyla; `Din adamı tarafından ziyaret edilme`, `Hastanedeyken yalnız olabileceğiniz bir yerin olması`, `Ağlamak için sizi cesaretlendirecek birinin olması`, `Herhangi bir zamanda yalnız kalabilmek`, `Hastanenin dini hizmetleri hakkında bilgi almak`, `Hastanede gerektiğinde kendiniz için yiyecek temin edebilmek`, `Aile problemlerinize yardımcı olması için birisiyle konuşmak`, `Yoğun bakım ünitesini ziyaretiniz sırasında yanınızda başka birinin olması`, `Hastanızın herhangi bir zaman ziyaret etmek`, `Her gün aynı hemşireyle konuşmak` olduğu bulunmuştur. Aile üyelerinin en çok karşılandığını ifade ettiği 10 gereksinim sırasıyla; `Hastanıza en iyi bakımın verildiğinden emin olmak`, `Hastaya uygulanan tedaviyi bilmek`, `Günde bir kez hastanız hakkında bilgi almak`, `Hastane personelinin hastanızla ilgilendiğini hissetmek`, `Her gün doktorla konuşup bilgi 86almak`, `Ziyaret saatlerinin zamanında başlatılması`, `Hekim veya hemşireye sorulan soruların dürüstçe yanıtlanması`, `Hastanın sağlığıyla ilgili ümit olduğunu hissetmek`, `Hastanın durumundaki gelişmelerle ilgili belirli gerçekleri bilmek`, `Hastanın sağlık durumuyla ilgili beklenen sonucu bilmek`, `Hasta hakkında yapılan açıklamaların anlaşılabilir `, `Hastanın fiziksel bakım işlemlerine yardımcı olmak`, `Hastanıza yapılanların niçin yapıldığını bilmek` olduğu bulunmuştur. Aile üyelerinin en az karşılandığı ifade ettikleri 10 gereksinim sırasıyla; `Din adamı tarafından ziyaret edilmek`, `Hastanedeyken yalnız kalabilecek yerin olması`, `Hastanenin dini hizmetleri hakkında bilgi almak`, `Bekleme odasının rahat eşyalarla döşenmiş olması`, `Hastayı herhangi bir zamanda ziyaret etmek`, `Hastanın yakınında bekleme odasının olması`, `Ağlamak için cesaretlendirecek birinin olması`, `Hastanın yatağı başında iken ne yapılması gerektiğini gösteren talimatların olması`, `Özel durumlarda ziyaret saatlerinin değiştirilmesi`, `Her gün aynı hemşireyle konuşmak` olduğu saptanmıştır. Yapılan istatistiksel analizde aile üyelerinin YBIGE ve KGE puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak önemli olduğu bulunmuştur. (P<0,05). YBAGE Bilgi altı grubu ile KGE Bilgi alt grup puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak önemli olduğu bulunmuştur (P<0,05). YBAGE Güven alt grubu ile KGE Güven alt grup puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak önemli olduğu bulunmuştur (P<0,05). Aile üyelerinin Yakınlık alt grubu ile KGE Yakınlık alt grup puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak önemli olduğu bulunmuştur (PO.05). YBAGE Destek alt grubu ile KGE Destek alt grubu puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak önemli olduğu bulunmuştur. (P<0,05). 87Sonuç olarak; aile üyelerinin gereksinimlerinin karşılanmadığı, YBAGE ve KGE'nine Türk toplumu için geçerli ve güvenilir olduğu saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Aile Gereksinimleri, Yoğun Bakım Ünitesi, Kriz. 88 6.1. ABSTRACT The study is a methodological, descriptive study intended to determine the requirements of the family members and the extent by which these requirements met and validity and reliability of Critical Care Family Need Inventory (CCFNI) and Needs Met Inventory (NMI) for Turkish community. The study population consisted of the family members of the patients stayed in Organ Transplantation Center, Surgical Postoperative care units, Intensive Care and Reanimation Units of Tepecik Social Security Institute Hospital, Izmir and Intensive Care units of Surgery, Anesthesiology and Reanimation, Internal Medicine, Neurology, Cardiovascular Surgery Departments of Ege University Hospital between 4th February and 30th July 2003. 128 family members determined by selection method whose relatives stayed at the intensive care units mentioned above between 4th February and 30th July 2003 and who met study criteria (that is being older than 18 years old, having blood tie with the patient, being important for the patient and visiting him or her at the hospital, having a relative in ICU for more than 72 hours) constituted the population of the study. Family Member Introductory Form, Intensive Care Family Need Inventory and Needs Met Inventory were used to collect the investigational data. The data were collected by the researcher using Interview method. Opinion of specialists were obtained after the form has been translated into Turkish for validity and reliability studies and Kendall harmony co-efficient was found to be w(43):0,143 ;P £ 0,05 for the answers the specialists given to Intensive Care Family Needs Inventory. Cronbach's alpha confidence co efficient was found to be a = 0,9421 for the Intensive Care Family Needs 89Inventory and a = 0,9426 for the Needs Met Inventory. Both of the inventories were found to be valid and reliable. Student t test were used in the analysis of the data. 96% of the family members hadn't in intensive care unit, 50% of them had had another relative who previously had stayed in an intensive care unit and 67.2% of them hadn't had a relative who previously had stayed in an intensive care unit. The 10 need that have been described as `the most important` by the family members were found to be as follows: `Being able to know the fact about proceedings and developments about our patienf, `Being able to feel that there exists a hope for our patient`, `being sure that our patient was being cared well`, `Being able to know the predicted outcome for our patient`, `Being able to feel that the hospital staff is caring and paying attention to our patient`, `Being answered honestly of the questions we ask to the nurses or physicians`, `Receiving information about our patient once daily`, `Receiving information by talking to the physician`, `Being able to be helpful for the physical care of our patienf, `Being intelligible of the explanations about our patienf, `Knowing the reason for the procedures our patient has been undergoing`, `Being able to know the treatment our patient has been receiving`, `Being informed about intensive care setting`. The 10 need that have been described as `the least important` by the family members were found to be as follows: `Being visited by a religious officer (clergyman)`, `Having a place to be able to stay alone while in the hospital`, `Having somebody encouraging me to cry`, `Being able to stay alone at any time`, `Receiving information about religious services of the hospital`, `Being able to obtain food when required at the hospital`, `Talking to someone to help solving the family problems`, `Having another person with us while we visit the intensive care unif, `Being able to visit the patient at any time`, `Talking to the same nurse every day`. 33Fl;n 90The 10 needs the family members stated as `the most mef were found to be as follows: `Being sure that our patient is receiving the best care`, `Being able to know the treatment the patient is receiving`, `Receiving information about the patient once daily`, `Feeling that the hospital staff is caring our patient`, `Receiving information daily by talking to the physician`, `Starting the visiting hours on time`, `Being answered honestly of the questions asked to the nurses or to the physicians`, `Feeling that there exists a hope for the health status of the patienf, `Knowing the facts about the developments and proceedings of the patients`, `Being able to know the predicted outcome for the patienf, `Intelligibility of the explanations about the patienf, `Being able to be helpful for the physical care of the patienf, `Knowing the reason for the procedures applied to the patienf. The 10 needs the family members stated as `the least mef were found to be as follows: `Being visited by a religious officer (clergyman)`, `Having a place to be able to stay alone while in the hospital`, `Receiving information about religious services of the hospital`, `Being furnished by comfortable furniture of the waiting-room`, `Being able to visit the patient at any time`, `Existence of a waiting room near the hospital`, `Having someone to encourage to cry`, `Existence of instructions at the bed-side of the patient explaining what to do at the hospital`, `Changing the visiting hours on special conditions`, `Talking to the same nurse every day`. Statistical analysis revealed that the difference between CCFNI and NMI point averages of the family members was statistically significant (P < 0.05). The difference between the point averages of CCFNI Information sub group and NMI Information sub-group was found to be statistically significant (P <0.05). The difference between the point averages of CCFNI Confidence sub group and NMI Confidence sub-group was found to be statistically significant (P < 0.05). 91The difference between the point averages of Closeness group and NMI Closeness sub-group of the family members was found to be statistically significant (P < 0.05). The difference between the point averages of CCFNI Supply sub-group and NMI Supply sub-group was found to be statistically significant (P < 0.05). It has been concluded as a result of our study that the needs of the family members were not met and CCFNI and NMI were not valid, applicable and reliable for the Turkish Community. Keywords: Family Needs, CriticalCare Unit, Crisis. 92
Collections