Pratisyen hekimin bilmesi ve yapabilmesi gereken laboratuvar becerilerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
111 8. ÖZETLER 8.1. Özet PRATİSYEN HEKİMİN BİLMESİ VE YAPABİLMESİ GEREKEN LABORATUVAR BECERİLERİN BELİRLENMESİ Dr. S. Ayhan ÇALIŞKAN Doktora Tezi, Halk Sağlığı Anabilim Dalı Tez Yöneticisi : Doç. Dr. Aliye MANDIRACIOĞLU Haziran 2003, 116 sayfa Hekimin, mezuniyet öncesi eğitimde kazanması gereken klinik becerilerin belirlenmesi son derece önemlidir. Hekimin bilmesi ve yapabilmesi gereken laboratuvar becerilerin ve bunlar üzerindeki uzlaşma düzeylerinin belirlenmesini amaçlayan kesitsel tanımlayıcı tipteki bu araştırma, Bornova bölgesindeki sağlık kurumlarında çalışan 373 hekim ile yürütülmüştür. Veriler Delphi tekniği ve üç tur halinde tekrarlayan anketler ile toplanmıştır. Birinci turda hekimlerden pratisyen hekimin tıp fakültesinden mezun olduğunda bilmesi ve yapabilmesi gereken tüm laboratuvar becerileri yazması istenmiştir. Bu soruya verilen toplam 287 başlık uzman hekimler ile birlikte sınıflandırılarak elde edilen 235 laboratuvar beceri başlığına ikinci ve üçüncü tur anketleri olarak kullanılmıştır. İkinci turda hekimlerden, bu başlıkları, bilgi ve beceri düzeylerini belirlemeye yönelik olarak hazırlanan araştırma ölçeğine göre puanlamaları istenmiştir. Başlıklar için elde edilen puan ortalamaları ve en sık verilen değerler hekimlere üçüncü tur anketi olarak gönderilmiş ve kendi puanlan ile grup ortalamaları ışığında kararlarım değerlendirmeleri istenmiştir. Yanıt katılım oram %34.9 olarak gerçekleşmiştir. Laboratuvar beceri başlıkları üzerinde ikinci ve üçüncü tur anketlerinin puan ortalamaları arasında fark bulunmamıştır. Hekimlerden 62 (%26.4) laboratuvar beceri başlığını yapabilmesi, 162 (%69.0) başlık için, sonuçlarım yorumlayabilecek düzeyde bilgi sahibi olması beklenmektedir. Başlıklarının %59.1 'i (N=139) üzerinde çok güçlü ve güçlü uzlaşma sağlanmıştır. Anahtar Sözcükler : Mezuniyet öncesi tıp eğitimi, mlifredat,eğitim programı, eğitim programı geliştirme, pratisyen hekim, klinik beceriler, mesleksel beceriler, laboratuvar beceriler, Delphi tekniği, uzlaşma. e-mail: sayhan@med.ege.edu.tr 112 8.2. Abstract IDENTIFYING THE LABORATORY SKILLS THAT PHYSICIANS HAVE TO KNOW AND PERFORM S. Ayhan ÇALIŞKAN, MD PhD Thesis in Department of Public Health Supervisor : Associate Prof. Dr. Aliye MANDIRACIO?LU June 2003, 116 pages Clinical skills that physicians have to acquire in undergraduate medical education is very important. This study aims to identify the laboratory skills that general practitioners have to know and perform. This descriptive and cross sectional study was carried out with the physicians of Bornova province of Izmir city. 373 were participated to this study. Delphi technique was used to collect data. A three round iterative questionnaire were applied. At the first round, doctors were asked to make a list of all laboratory skills that physicians have to know and perform post graduate term. According to first round 287 laboratory skills were determined and these were classified and listed by experts. These listed items were used as 2nd and 3rd round's questionnaires. In the 2nd round, doctors scored all items by using a 7 point scale, which designed to measure expected knowledge and skill levels of the post graduates. For each item, modes and mean values added to the 3rd questionnaire. Participants were asked to re-evaluate their decisions. Overall response rate was 34,9 % and there were no significant difference between mean values of each laboratory skill items listed in 2nd and 3rd round's questionnaires. As a result, physicians were decided that general practitioners should perform 62 (26.4 %) and interpret 162 (69.0 %) laboratory skills. Very strong and strong consensus levels were achieved for the 59.1% (N=139) of these items. Keywords: Undergraduate medical education, curriculum, curriculum development, general physician, clinical skills, laboratory skills, delphi technique, consensus e-mail: sayhan@med.ege.edu.tr
Collections