Hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyetlerine ilişkin bir ölçek çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
90 BÖLÜM VI ÖZET Araştırmada, hastaların hemşirelik hizmetlerine ilişkin memnuniyetlerini belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir araç geliştirmek amaçlanmıştır. Araştırma metodolojik türde bir çalışmadır. Araştırma Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi, Atatürk Eğitim ve Uygulama Hastanesi ile Özel Şifa Hastanesi'nde yapılmıştır. Hastanede üç gün ya da daha uzun süre yatmış olup, taburcu olmasına karar verilmiş olan 381 hasta araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında `Hasta Tanıtım Formu` ve `Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyet ölçeği` kullanılmıştır. ölçeğin `kapsam geçerliği`nin sınanması için 12 uzmandan görüş alınmıştır. Yapılan `madde analizi` sonucunda ölçekteki 12, 14 ve 32. maddelerin madde- toplam korelasyon katsayısı 0.40 değerinin altında bulunması nedeniyle ölçekten çıkarılarak ölçek 34 maddeye düşürülmüş ve ölçeğin Cronbach Alpha katsayısı 0.9643 olarak bulunmuştur, ölçeğin tümünün toplam puan ortalaması ve standart hatası 131.22 ± 0.7756, standart sapması 22.19 olarak saptanmıştır, ölçeğe uygulanan `faktör analizi` sonucunda üç faktör elde edilmiştir. 2. faktör altonda yer alan 28. madde ile 3. faktör altonda yer alan 26. madde araştırmacı tarafından 1. faktöre alınmıştır. Böylece tek faktörden oluşan `saf bir ölçek oluşturulmuştur. Bu faktör `Hemşirelik Hizmetleri` olarak isimlendirilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliğine ilişkin alt-üst %27'lik grup ortalamaları karşılaştırılarak ölçeğin memnuniyet düzeyi yüksek ve düşük grupları ayırt edebildiği saptanmıştır. Yapı geçerliğine ilişkin yapılan `bilinen gruplar` karşılaştırması analizleri sonucunda, ölçeğin meslek değişkenini ayırt ettiği, yaş, cinsiyet, eğitim, deneyim gibi91 değişkenleri ayırt etmediği saptanmıştır, ölçeğin yan test güvenirlik sonuçlarına göre; ölçeğin iki yansı arasındaki korelasyon değeri 0.8827, birinci yarının Cronbach Alpha katsayısı 0.9351, ikinci yarının ise 0.9335, Sperman-Brown katsayısı 0.9377 ve Guttman Split-Half katsayısı 0.9373 olarak yüksek düzeyde bulunmuştur, ölçeğin zamana göre değişmezliği için yapılan iki ölçüm arasında doğrusal ve kuvvetli bir ilişki saptanmıştır. Sonuç olarak; `Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyet ölçeğf'nin yüksek güvenilir ve geçerlik göstergelerine sahip bir ölçme aracı olduğu saptanmıştır. Ölçeğin test edilmesi için, farklı sosyo-kültürel özelliklere sahip hastalarda çalışmalar yapılması önerilmektedir. Anahtar Kelimeler: Hasta Memnuniyeti, Hemşirelik Hizmetleri, Kalite 92 ABSTRACT A SCALE STUDY RELATED TO PATIENT SATISFACTION FOR NURSING CARE The aim of study was to development a valid and reliable instrument to examine related to patient satisfaction for nursing care. The research is a methodological type of study. The research has been realiazed in Aegean University Medical Faculty Research and Application Hospital, Atatürk Education and Application Hospital and Private Şifa Hospital. 381 patients stayed 3 or more days in above mentioned hospitals and decided to be discharged created the subjects of the research. `Patient Introduction Form` and `Scale of Satisfaction for Nursing Care` have used for collecting the data, the data have been collected when the patients were decided to be discharged from the hospital. Opinions of 12 specialist doctorshave been recieved to test `scope validity` of scale. As a result of `item analysis`, 12, 14 and 32. items have been discharged from the scale since item-total correlation coefficients of these items have neen below the value of 0.40 and scale has been decreased to 34 items and Cronbach Alpha Coefficient has been found 0.9643. Total point avarage and standart error of the whole scale are 131.22±0.7756 and the standard deviation is 22.19. As a result of `factor analysis` applied to scale, 3 factors have been found. 28. item within the 2. factor and 26. item within the 3. factor have been taken into 1. factor by the researcher. In that way, a `pure` scale of 1 factor has been made. This factor has been named as `nursing care`. by the help of comparison of lower-upper 27%93 group avarages related to structure validity of `Satisfaction Scale for Nursing Care`, it has been determined that this scale succeeds in distinguishing the groups whose satisfaction levels are higher or lower. As a result of `known groups` comparison analysis, it has determined that scale can distinguish the variable of occupation, however, it can not distinguish the variables such as age, sex, education and experience. With the last condition of the scale, according to half test reliability results, the correlation value between two halves of the scale is 0.8827 and Cronbach Alpha coefficient of first half is 0.9351 and Cronbach Alpha coefficient of second half is 0.9335, Sperman-Brown coefficient of the scale is 0.9377 and Guttman Split-Half coefficient is 0.9373. A strong and linear relation has been determined between two measurings made for invariablity of the scale according to time. Consequently, it has been found that `Satisfaction Scale for Nursing Care` has a reliable and validity indicators. To test the scale, it is proposed to apply to the patients from different socio-cultural charesteristics. KEY WORDS: patient satisfaction, nursing care, quality
Collections