Eğitim kurumlarında öğrencilerin spora katılım motivasyonlarının cinsiyete ve yaş guruplarına göre karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Yapılan bu araştırmada, günümüzde okullardaki spor olanaklarının artmasına bağlı olarak öğrencilerin spora katılımları ve ilgileri cinsiyetlere göre değerlendirilmiştir. Öğrencilerin ihtiyaçları doğrultusunda spora yönlenmesi, psikolojik ve motorsal gelişimlerine olumlu katkılar sağlanması amaçlanmıştır. Araştırmada kullanılan ve geçerlilik güvenirlik çalışması Yard. Doç. Hülya Aşçı ve arkadaşları tarafından yapılan katılım motivasyonu envanterinde bireyin spora katılma sebeplerini içeren 30 madde başarı/statü, takım üyeliği/ruhu, fiziksel uygunluk/enerji harcama, eğlence, arkadaş, yarışma, hareket/aktif olma ve beceri gelişimi olmak üzere 8 alt boyutta toplanmıştır. Uygulanan anket sonucunda kız ve erkek öğrenciler birlikte değerlendirildiğinde spora katılımda en önemli sebepler sırasıyla `becerilerimi geliştirmek, branşımda yükselmek, formumu korumak, iyi olduğum konuda birşeyler yapmak, eğlenmek` olarak bulunmuştur. Spora en az katılım sebebi olarak belirtilen maddeler ise `liderler, antrenörler veya eğiticileri sevmek, egzersiz yapmayı sevmek, enerjimi tüketmek, ailem yada yakın arkadaşlarım oynamamı ister, statü ve saygınlık kazanmak olarak` bulunmuştur. Cinsiyete göre yapılan t testi sonuçlarına göre alt boyutlardan `Fiziksel uygunluk/ Enerji harcama`, `Eğlence`, `Arkadaş` `Takım üyeliği/ Ruhu` ve `Yarışma` alt boyutlarına ilişkin t testi sonuçlarında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Takım ve bireysel sporlara göre yapılan t testi sonuçlarına göre alt boyutlardan `Takım üyeliği/ Ruhu` ve `Yarışma` alt boyutlarına ilişkin t testi sonuçlarında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Çalışmaya katılan öğrencilerin sınıf bazında karşılaştırılmasına ilişkin Varyans Analizi (F) sonuçlan incelendiğinde 5. Sınıf, 7. Sınıf ve lise düzeyleri arasındaki öğrencilerin Takım `Üyeliği /Ruhu`, `Eğlence`, `Arkadaş`, `Yarışma`, `Fiziksel uygunluk` ve `Beceri gelişimi` alt boyutları arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. 70 ABSTRACT In this research, depend on latestly increasing sportive conditions at schools, the participation, motivation and the interest of students to the sports has been studied related to gender. The aim of this research was to find out the need of students toward sports and to provide positive contribution on pyscho logical and motor development of children. The participation motivation questionnaire (PMQ) has been used in this research. The validity and reliability of the PMQ done by Associate Proffessor Hülya Aşçı and her colleagues.This questionnaire was consisted of 30 possible reasons for participating sports and includes 8 subscales named Skill Development, Team Affiliation, Fun, Achievement/Status, Friendship, Energy Release, Fitness, Competition. When the questionnaire has been evaluated with regards to boys and girls together, the most important reasons stated in participating sports were as follows; `I want to improve my skills`, `I want to stay in shape`, `I like to do something I'm good at`, `I want to go on a higher level`, `I like to have fon`. On the other hand, the less important reasons stated in participating sports were; `I like coaches or instructors`, `I like to get exercise`, `I want to get rid of energy`, `My parents or close friends want me to play`, `I want to gain status or recognition`. According to gender related t-test results, there were a significant differences in subscales named `Energy Release`, `Fun`, `Friendship`, `Team Affiiation` and `Competition`. According to team and individual sports related t-test results there were a significant differences in subscales named `Team Affiiation` and `Competition`. According to Variance Analysis (F) results that comparing the classes between 5 th, 7 th, 9 th degree students, there were a significant differences in subscales named `Team Affiiation`, `Fun`, `Friendship`, `Competition`, `Fitness`, `Skill Development`. 71
Collections