Çocuklarda hastaneye yatma etkilerinin projektif yöntem olan resim çizme yoluyla incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
BÖLÜM VI ÖZET ÇOCUKLARDA HASTANEYE YATMA ETKİLERİNİN PROJEKTİF YÖNTEM OLAN RESİM ÇİZME YOLUYLA İNCELENMESİ Araştırma, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları kliniğine Akut yada Kronik bir hastalık nedeniyle hastaneye yatırılmış 9-12 yaşında çocuklar, kontrol grubu olarak daha önce hiç hastane deneyimi yaşamamış sağlıklı çocukların hastaneyi nasıl algılandıklarını resim çizdirme tekniği ile incelemek amacıyla yan deneysel olarak planlanmıştır. Araştırma; Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi (E.Ü.T.F.H) Çocuk Sağlığı Kliniğinde ve Izmir ili Bornova Merkez ilçesi Okullarından olan Kars Halil Atilla İlköğretim Okulu'nda 20.06.2004-31.04.2004 tarihleri arasında yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi, Çocuk Sağlığı Kliniğinde akut bir nedenle yatırılmış dana önce hastane deneyimi olmayan 9-12 yaşındaki çocuklar, kronik bir hastalığı nedeniyle yatırılmış 9-12 yaşındaki çocuklar ve İzmir ili Bornova Merkez ilçesi Halil Atilla İlköğretim Okulu'nda okuyan daha önce hastaneye hiç yatmamış 9-12 yaşındaki çocuklar oluşturmaktadır. Araştırmaya, Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi Çocuk Sağlığı Kliniğine akut bir nedenle yatırılmış 20 çocuk, kronik hastalığı nedeniyle yatırılmış 20 çocuk dahil edilmiştir. Araştırmanın verileri öncelikle hastanede yatan çocuklardan toplanmıştır. Hastanede yatan çocukların ve ailelerinin özelliklerine benzer özellikler taşıyan, daha önce hastanede yatmamış 87İzmir ili Bornova Merkez ilçesi Halil Atilla İlköğretim Okulu'ndan 20 çocuk seçilmiştir. Değerlendirmede şu sonuçlar elde edilmiştir. Çocukların çizdikleri resimlerde, anksiyete, agresyon, depresyonun var olma durumu, benlik saygısı yüksek yada düşük olması durumu, resimlerinde sıcak yada soğuk renk kullanma durumu, bağımlı-otonom olma durumu, hastane imajım nasıl algıladıkları iki psikolog tararından incelenmiş ve gruplara arasında anlamlı fark saptanmamıştır. Çocuklara uygulanan durumluluk süreklilik anksiyete ölçeğine göre, çocukların durumluluk anksiyete puanları arasında sağlıklı gruptan kaynaklı anlamlı fark (F=23.719, p=0.000) saptanmış, süreklilik anksiyete puanlan arasında anlamlı fark saptanmamıştır. (F=0.365, p=0.696). Çocukların çizdikleri resimlerdeki anksiyete bulgusu ile aldıkları durumluluk ve süreklilik anksiyete puanlan karlaştırılmıştır. Resimlerinde anksiyete saptanan kronik hastalığı olan çocukların durumluluk ve süreklilik anksiyete puanlan resimlerinde anksiyete saptanmayanlara göre daha yüksek bulunmuştur. Sonuçlara göre, kolay uygulanan resim çizme yöntemiyle çocuklardaki anksiyete, agresyon bulgulan ve hastaneyi nasıl algıladıklarının incelenmesi ve çocuk hemşirelerinin bu yöntemi kullanması önerilmektedir. Anahtar Kelimeler; Okul Çocukluğu, Resim Çizdirme, Hastaneye Yatma 88 ABSTRACT INVESTIGATION OF THE EFFECTS OF HOSPITAL STAY IN CHILDREN BY THE PROJECTIVE METHOD DRAWING The research was planned to investigate the children's conception of hospital, these children are aged between 9-12, have stayed in hospital as a result of acute or chronic illness and as the control group children who have not stayed in hospital were used, and the research was planned half experimentally by using the drawing technique. The research was conducted between 20.06.2004-31.04.2004 in Ege University Medicine School, Research and Application Hospital, Child Health Clinic and Kars Halil Atilla Elementary which is located in Bornova, Izmir. Universe of the research was composed of children aged 9-12 years old and who have stayed in Ege University Medicine School, Research and Application Hospital, Child Health Clinic due to an acute reason; 9-12 year old children who have stayed there due to a chronic reason and 9-12 year old children who are students at Kars Halil Atilla Elementary school and at the same time have not stayed in hospital previously. Twenty children who have come to Ege University Medicine School, Research and Application Hospital, Child Health Clinic due to an acute reason and 20 children who have come due to a chronic illness were included in the study. The data of the research were first collected from the children staying at the hospital. Twenty students from İzmir, Bornova Kars Halil Atilla Elementary school not have stayed at an hospital previously and having similar characteristics with the children at the hospital and also their families have been chosen. The following results are found in the discussion. 89The presence of anxiety, aggression, depression, having high or low levels of self respect, usage of cold or hot colors in the pictures, being addict-autonomy, how they perceive the hospital image were investigated by two psychologists by investigating the drawings they have made and it was found that there is no meaningful difference between the groups. According to the state-trait anxiety scale that was applied to the children, a meaningful difference between the children's state anxiety resulting from healthy group (F=23.719, p=0.000) was found; there was no meaningful difference between trait anxiety scores (F=0.365, p=0.696). Anxiety on the drawings of the children has compared with their state-trait anxiety score they have got. State anxiety score of the children who have chronic illness and whose drawings anxiety has been found, has been determined higher than the children on whose drawings anxiety has not been found. According to the results, it is recommended to investigate the anxiety and aggression findings in children and how children perceive the hospital by using the easily applied picture drawing method and in addition to this it is also recommended to nurses to use this method. Key words: School Childhood, Drawing Pictures, Hospitalization 90
Collections