Adölesan annelere verilen eğitimin öz güven ve öz bakım güçlerine etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETAdölesan Annelere Verilen E itimin Öz-Güven Ve Öz-BakımGüçlerine Etkisinin ncelenmesiBu ara tırma okur yazar olan, 12-19 ya ları arasında, lo usalıkları bitmi ve ilkbebekleri altı aya kadar olan anneler üzerinde annelerin öz-bakım ve öz-güven güçlerininölçülüp e itimin etkisini annelerin öz-güven ve öz- bakım güçlerinde incelemek amacıylaplanlanan tanımlayıcı ve kesitsel bir ara tırmadır.Ara tırma Kastamonu ili Araç ilçesi sa lık grup ba kanlı ına ba lı 6 Sa lık Oca ındaETF `ye kayıtlı ve çalı maya alınma kriterlerine uyan 30 adölesan anne ilegerçekle tirilmi tir.Adölesan anneler ile ilk görü meler 14-15-16 Mayıs 2006, ikinci görü meler ise 29-30-31 Mayıs 2006 tarihlerinde yapılmı tır.Ara tırma da Bilgi Toplama Formu, Pharis Öz-Güven Ölçe i, Öz-Bakım GücüÖlçe i kullanılmı tır. Veriler sayı ve yüzdelik, ortalama, standart sapma, min-max de erleri,non-parametrik Testlerden iki e arasındaki farkın önemlilik Testi (Independent Samples Test/T Test), varyans analizi (oneway anova) ve Post Hoc testlerden Bonferroni düzeltmeli tekrarlıvaryans analizi kullanılarak de erlendirilmi tir. Ara tırmanın en önemli sonuçları unlardır;⢠Adölasan annelere verilen e itim ve öz güven puan ortalamaları arasında farkanlamlı bulunmu tur.( T:-16,251, Sd:29, Sig.(2- tailed):0,000, P<0,005)⢠Adölasan annelere verilen e itim ve öz-bakım puan ortalamaları arasında farkanlamlı bulunmu tur. (T:-17,988, Sd:29, Sig.(2- tailed):0,000, P<0,005)⢠Adölesan annelerin ya gruplarına göre Pharis-öz güven gücü toplam puanlarıarasındaki ili ki Bonferroni düzeltmeli tekrarlı varyans analizi testi ile incelendi inde;18-19 ya grubundaki adölesan annelerin e itim öncesi öz-güven puan ortalamaları14-15 ya ve 16-17 ya gruplarındaki annelerden anlamlı derecede farklıbulunmu tur. ( F: 6,843, p<0,05)⢠Adölesan annelerin e itim sonrası öz-bakım gücü puanları ile evlerinde ebeke suyuolma durumları arasında istatistiksel olarak fark anlamlı bulunmu tur. Sonuç olarak;evlerinde ebeke suyu olan annelerin öz-bakım gücü puanları daha yüksekbulunmu tur. (T:2.286, p<0.05)⢠Adölesan annelerin gebe kalma ve bebek bakma deneyimi durumlarına göre öz-bakım gücü puanları incelendi inde; daha önce gebe kalan ve bebek bakan adölesanannelerin öz-bakım puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmu tur.(p<0.05)Elde edilen sonuçlar do rultusunda; adölesan annelere verilen e itimin öz-bakım veöz-güven güçlerinde olumlu yönde de i iklik yaptı ı saptanmı tır.Anahtar Kelimeler: Adölesan Anne, Öz-Bakım Gücü, Öz-Güven Gücübaharuz@mynet.com / baharkalp@hotmail.come-mail: THE RESEARCH OF THE EFFECT OF THE EDUCAT ON G VEN TO THEADOLESCENT MOTHERS ON THE STRENGTH OF THE R SELF CONF DENCE ANDSELF CARE.This research is a descriptive and cross- sectional research that aims to measure the strengthof self-care and self confidence of the mothers who are literate, between the ages of 12-19,completed the time after childbirth and whose first babies are at sixth month, and to assess theeffect of the education on the strength of the mother?s self-care and self confidence. This researchis formed by 30 adolescent mothers who adjust to the criterions of the examination and whoregistered ETF in 6 village clinic connected Health Group Chairmanship in Kastamonu /Araç.The first interviews with the adolescent mothers have been done in May 14- 15-16, 2006and the second interviews have been done in May 29-30-31, 2006.The data is evaluated by using number and percentage, average, standard deviation, min-max values, Independent Samples test/ T test, and one way anova and Bonferroni corrective andrepative oneway anova from the post Hoc tests. The most important results of the research are;⢠The difference between the education given to adolescent mothers and the averageof their self confidence points is found meaningful.( T:-16,251, Sd:29, Sig.(2- tailed):0,000,P<0,005)⢠The difference between the education given to adolescent mothers and theaverage of their self care points is found meaningful. (T:-17,988, Sd:29, Sig.(2- tailed):0,000,P<0,005)⢠When the relationship, between the total points of adolescent mothers? strenghtof the Pharis-self care according to the age groups, is examined with the Bonferroni correctiveand repative one way anova, the self confidence point avarages of the 18 and 19 years oldadolescent mothers is found meaningfully different from the 14 and 15 years old and 16-17years old adolescent mothers. ( F: 6,843, p<0,05)⢠The difference between the strength of self-care points of the adolescentmothers after the education and the condition of the possession of water network is foundmeaningful. As a result the strength of the self care points have found higher of the adolescentmothers who posses the water network at their houses. (T:2.286, p<0.05)⢠When the self care points are examined according to adolescent mothers? experience ofpregnancy and the experience of baby care , a meaningful difference is found between the self carepoints of the adolescent mothers who never become pregnant and never cared with a baby. (p<0.05)According to datas obtained from the survey, it has been determined that the educationgiven to the adolescent mothers have a positive change on the strength of their self care and selfconfidence.Key words: Adolescent mothers, strength of self care, the strength of self-confidencee-mail: baharuz@mynet.com / baharkalp@hotmail.com
Collections