Doğuma hazırlık sınıflarının annenin doğum sonu fonksiyonel durumuna ve bebeğini algılamasına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
BÖLÜM VIÖZETDO UMA HAZIRLIK SINIFLARININ ANNEN N DO UM SONUFONKS YONEL DURUMUNA VE BEBE N ALGILAMASINA ETK SBu çalı ma, Türkiye'de do uma hazırlık sınıflarının annenin do um sonrasıdönemde fonksiyonel durumu ve bebe ini algılaması üzerine etkisini belirlemekamacıyla deneysel-kontrollü rastgele (randomized controlled trial) olarakgerçekle tirilmi tir.Ara tırma Aralık 2005-A ustos 2006 tarihleri arasında Aydın il sınırları içindeya ayan, ilk do umlarını gerçekle tiren, 18-35 ya arası, ara tırmaya katılmayı kabuleden; ara tırmacının düzenledi i do uma hazırlık sınıflarına katılan 30, katılmayan33 olmak üzere toplam 63 kadın üzerinde gerçekle tirilmi tir. Do um öncesi e itimsınıflarına katılan ve katılmayan kadınlar ya grubu, e itim durumu ve do umyöntemleri açısından e le tirilmi lerdir.Verilerin toplanmasında; ara tırma kapsamındaki kadınların sosyodemografik,do um ve bebeklerine ili kin özelliklerini tanımlamak amacıyla ara tırmacıtarafından literatüre dayalı olarak hazırlanan soru formu, Do um SonrasıFonksiyonel Durum Ölçe i ve Yenido anı Algılama Ölçe i kullanılmı tır. Kadınlar,veri toplama araçlarındaki soruları ara tırmanın planına uygun olarak do um öncesi,do umdan sonraki ilk üç gün ve 4-6 hafta sonra cevaplamı lardır.Elde edilen verilerin de erlendirilmesinde; sayı, yüzde, iki ortalama arasındakifarkın önemlilik testi, Fisher'in kesin testi, Mann-Whitney U testi, ki-kare vekorelasyon analizleri kullanılmı tır.Ara tırma kapsamında do uma hazırlık sınıflarına katılan kadınların do umsonrası fonksiyonel durum puan ortalamaları 2.541±0.396, do uma hazırlıksınıflarına katılmayanların 2.642±0.359'dur. (Do um Sonrası Fonksiyonel DurumÖlçe i için en dü ük puan 0, en yüksek puan 4'tür). Do uma hazırlık sınıflarınakatılan kadınların %73.3'ü, katılmayan kadınların %60.6'sı bebeklerini olumlualgılamı lardır. Ancak do uma hazırlık sınıflarına katılan ve katılmayan kadınlarındo um sonrası fonksiyonel durum puan ortalamaları ve bebeklerini algılama96durumları arasında istatistiksel olarak fark bulunmamı tır.Gebelik, do um ve do um sonrası dönemde anne ve bebek sa lı ınınkorunması ve geli tirilmesinde önemli rolleri olan hem ireler, bu konularda e iticirollerini güçlendirmeli; aile ya da gebe merkezli e itimin etkinli ini artırmadaönemli yeri olan do uma hazırlık sınıflarını yaygınla tırmalıdırlar.Anahtar Kelimeler: Do uma hazırlık sınıfları, do um öncesi e itim sınıfları,do um sonrası dönem, do um sonrası fonksiyonel durum, yenido an algısı.97 ABSTRACTEFFECT OF CH LDB RTH EDUCATION CLASSES TO POSTPARTUMMATERNAL FUNCTIONAL STATUS AND NEWBORN PERCEPTIONThis study has been realized for the purpose of determining the effect ofchildbirth education classes on maternal functional status and newborn perceptionduring postpartum period in Türkiye by way of randomized controlled trial.This research has been carried out between December 2005-August 2006 inthe borders of province Aydın on 30 women who participated in childbirth educationclasses, prepared by researcher, and 33 women who didn?t participate, 63 women intotal, between the ages of 18-35 primipara who accepted to join in the research.Women who participated and didn?t participate in childbirth education classes havebeen matched in accordance with their age group, education level and deliverymethods.In gathering data, the questionnaire, prepared by researcher depending onliterature to define the peculiarities of the women in the scope of research, related totheir sociodemographic, labor & delivery and newborn baby, Inventory of FunctionalStatus After Childbirth and Newborn Perception Inventory have been used. Womenhave replied the questions in data gathering tools in prenatal period and in the firstthree days of postpartum and in after 4-6 weeks appropriate for the research plan.Number, rate, Student T Test, Fisher?s Exact Test, Mann-Whitney U Test, Chi-Square Test and correlation analysis have been used to evaluate the data gathered.Postpartum functional status point averages of the women participated inchildbirth education classes is 2.541±0.396, of the ones who didn?t participate inchildbirth education classes is 2.642±0.359. (Minimum score 0 and maximum score4 for the Inventory of Functional Status After Childbirth). 73.3 % of the women whoparticipated in childbirth education classes and 60.6 % of the ones who didn?tparticipate have perceived their newborn baby as positive. But no statisticaldifferences have been found between the postpartum functional status point averagesand newborn perception status of the women who participated in childbirth educationclasses and who didn?t.Nurses who have important roles to protect and develop the health of mother98and baby during pregnancy, delivery and postpartum period should strengthen theireducator roles and also generalize childbirth education classes which have importantrole to increase the effect of the family/pregnant centered education.Key Words: Childbirth education classes, prenatal education classes,postpartum period, functional status after childbith, newborn perception.99
Collections