dc.description.abstract | Bu araştırmada aktif spor yapan üniversite öğrencilerinin problemleri ve beklentileri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın evrenini, Ankara'daki spor kulüplerinde spor yapan 1800 sporcu öğrenci, örneklemini ise, 1998-1999 öğretim yılında bu kulüplerde aktif spor yapan ve Gazi Üniversitesi, Ankara Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi ve Ankara'daki özel üniversitelerde (Bilkent, Çankaya, Başkent) okuyan 500 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada aktif spor yapan üniversite öğrencilerinin problemleri `Problem Tarama Listesi` ile, öğrencilerin beklentileri `Beklentileri Belirleme Formu` ve öğrencilerin niteliklerine ilişkin bilgiler ise `Kişisel Bilgi Formu` ile elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin istatistiksel analizlerinde Tek Yönlü Varyans Analizi, t-ve Scheffe testleri kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular şöyle özetlenebilir: 1- Aktif sporcu üniversite öğrencilerinin en çok işaretledikleri problemlerin maddi alanlarda olduğu ortaya çıkmıştır. Bunu ailevi, kulüp ve federasyonlar, ve kişisel problemler izlemektedir. 2- Aktif sporcu üniversite öğrencilerinin maddi problemleri cinsiyetlerine göre anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Maddi problem alanında kızların erkeklerden daha çok problemi olduğu ortaya çıkmıştır. 3- Aktif sporcu üniversite öğrencilerinin maddi, barınma ve okulla ilgi problemleri, 20-22 yaş grubundakilere göre anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. 20-22 yaş grubundaki öğrencilerin maddi, barınma ve okulla ilgi problemlerinin diğer yaş gruplarına göre daha fazla olduğu ortaya çıkmıştır. 4- Aktif sporcu üniversite öğrencilerinin kişisel ve toplam problemleri devam ettikleri üniversiteye göre anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Gazi Üniversitesi sporcu öğrencilerinin kişisel problemler alanındaki problemleri diğer üniversitelere devam eden öğrencilerden daha fazla bulunmuştur.-OS S' Aktif sporcu üniversite öğrencilerinin ailevi ve kişisel problemleri, devam ettikleri fakülte ve yüksekokula göre anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Beden Eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin ailevi ve kişisel problemleri, fakültelerde okuyan sporcu öğrencilerden daha fazla bulunmuştur. 6- Aktif sporcu üniversite öğrencilerinin okulla ilgili problemleri, devam ettikleri sınıfa göre anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerinin okulla ilgili problemlerinin, diğer sınıflarda okuyan sporcu öğrencilerin okulla ilgili problemlerinden daha fazla olduğu tespit edilmiştir. 7- Aktif sporcu üniversite öğrencilerinin bütün problem alanları ve toplam problemleri, branşlarına göre anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Takım ve ferdi sporlarla ilgilenen sporcu öğrencilerin bütün problem alanlarında ve toplam problemlerde mücadele ve raket sporlarıyla ilgilenen öğrencilere göre problemlerinin daha az olduğu tespit edilmiştir. 8- Aktif sporcu üniversite öğrencilerinin problemleri, spora başladıktan sosyal çevreye (şehir, taşra) göre anlamlı düzeyde bir farklılık göstermemektedir. 9- Aktif sporcu üniversite öğrencilerinin problemleri, okul ve kulüplerde spor yaşantısına başlamalarına göre anlamlı düzeyde bir farklılık göstermemektedir. 10- Aktif sporcu üniversite öğrencilerinin barınma, kulüp ve federasyonlar, okul, kişisel ve toplam problemleri, spordaki statülerine göre anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Amatör öğrencilerinin barınma, kulüp ve federasyonlar, okul, kişisel ve toplam problemleri, profesyonel ve gizli profesyonel sporcu öğrencilerinin barınma, kulüp ve federasyonlar, okul, kişisel ve toplam problemlerine göre daha az olduğu tespit edilmiştir. 11- Aktif sporcu üniversite öğrencilerinin maddi, ailevi ve barınma problemleri, kaldıkları yere göre anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Ailesiyle kalan sporcu öğrencilerin maddi, ailevi ve barınma problemlerinin arkadaşları ile, yurtta ve kulüp pansiyonunda kalanların problemlerine göre daha az olduğu bulunmuştur.-136- 12- Aktif sporcu üniversite öğrencilerinin problemleri, (ailevi problemleri hariç) babalarının eğitim düzeylerine göre anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Öğrencilerin babalarının eğitim düzeyleri yükseldikçe sporcu öğrencilerin ailevi problemleri hariç,diğer problemlerinin ve toplam problemlerinin azaldığı tespit edilmiştir. 13- Aktif sporcu üniversite öğrencilerinin problemleri, (ailevi ve okul problemleri hariç) annelerinin eğitim düzeylerine göre anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Öğrencilerin, annelerinin eğitim düzeyleri yükseldikçe sporcu öğrencilerin ailevi ve okulla ilgili problemleri hariç,diğer problemlerinin ve toplam problemlerinin azaldığı tespit edilmiştir. 14- Aktif sporcu üniversite öğrencilerinin maddi ve barınma problemleri, ailelerinin aylık gelir düzeylerine göre anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Ailelerinin aylık gelirleri düşük olan öğrencilerin maddi ve barınma problemleri, ailelerinin gelir düzeyleri orta ve yüksek olan öğrencilerin maddi ve barınma problemlerinden daha fazla olduğu bulunmuştur. 15- Aktif sporcu üniversite öğrencilerinin ailevi, okul, ve kişisel problemleri, kulüplerindeki tesislerin olup olmamasına göre anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Çalıştıkları kulüplerde tesis olan öğrencilerin, kulüplerinde tesis olmayanlara göre, ailevi, okul ve kişisel alanlarda problemlerinin daha fazla olduğu bulunmuştur. 16- Aktif sporcu üniversite öğrencilerinin maddi problemleri, öğrencilerin spor harcamalarına kulüpleri tarafından yeterli maddi desteğin sağlanmasına göre anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Spor harcamalarına kulüpleri tarafından maddi destek sağlanan sporcu öğrencilerin maddi problemlerinin diğer öğrencilere göre daha az olduğu bulunmuştur. 17- Aktif sporcu üniversite öğrencilerinin beklentilerinin öncelikle maddi alanda olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin ailevi, barınma ve kulüplerden beklentileri genelde ekonomik sebeplere dayanmaktadır. Sporcu üniversite öğrencilerinin federasyonlardan beklentileri; sosyal güvence, sponsorluk, daha fazla ilgi ve eşit muameledir. Bu öğrencilerin okullardan beklentileri ise, sporcu öğrencilere hoş görülü davranma, sınav ve devam-137- konusunda yardımdır. Sporcu öğrencilerin medyadan beklentileri; branşlar arası farklılık olmayan bir yayın ilkesi olması, amatör sporlara daha fazla ilgi gösterilmesi ve sporu geliştirecek ve sevdirecek programların artırılmasıdır. Bu öğrencilerin arkadaşlarından beklentileri ise; anlayış, güven ve destektir. | |
dc.description.abstract | In this research, the problems and expectations of college students who actively do sport are tried at club to be defined. The population of this study is the total body of 1800 active sport college students who do sports in Ankara; and the sample group of the subjects constitute 500 students who do active sports at sports clubs in Ankara, and University of Gazi, University of Ankara, University of Hacettepe as well as other Private Universities ( Bilkent, Çankaya, Başkent). The problems of active sports college students have been collected via `Problem Survey List`, their expectations were collected by means of `Expectations Defining Form` and the information related to their qualification were collected through ` Personal Information Form`. For the statistical analysis of this study, one-way variance analysis, t- test and scheffe test were administered. The findings can be stated follows: 1. It has been realized that active sports college students marked financial problems mostly. Finally, club and federation, and personal problems follow it. 2. The financial problems of the sports students differs significantly regarding to their gender. It has been understood that girls have faced more financial problems than boys. 3. The financial, accommodation and school problems of active sports college students differ from those of 20-22 age group. Students of 20-22 age group have more problems than the other age groups. 4. The personal and total problems of college sports study differ according to the college they sports: The sports students at University of Gazi have more personal problems than other collage students. 5. The personal and family problems of these students vary in terms of faculties and colleges. The problems of the family and personal of physical education and sports students have been recorded more than more than sports college students.-139- 6. Active sports college students' problems concerning their schools vary in a significant way according to their current grades. Third and fourth grade students' problems related to their schools have been recorded as more than the problems of those who go to other grades. 7. All problems areas and total problems of active sports college students vary in a significant way according to their branches. Sports students who deal with team and individual sports have less problems than those who deal with computation and racket sports in terms of all problem areas and total problems. 8. Problems of active sports college students don't show significant differences according to the social environment of their sports (urban, rural). 9. The problems of active sports college students don't show significant differences according to their sports experience at school and clubs. 10. Accommodation, club, and federations, school, personal and total problems of active college sports students vary significantly according to their sports status. Accommodation, club and federation, school, personal and total problems of amateur students have been recorded as fewer than those who are personal and hidden professionals. 11. Financial, family and accommodation problems of active sports college students vary significantly according to places where they're staying. Financial, family and accommodation problems of the students who stay with their families have been observed as fewer than those who stay at dormitories or club hostels with their friends. 12. The problems of active sports college students vary significantly according to their father's education level (except for family problems). It has been determined that as the sports students' fathers' education level increase, their other problems and total problems decrease but not their family problems. 13. The problems of active sports college students (except for their family and school problems) show significant differences according to their mothers' education level. As their mothers' education level increases, the other problems and total problems decrease but not their school-concerned problems.-140- 14. Financial and accommodation problems of active sports college students vary in a significant way according to their families' monthly income. Financial and accommodation problems of students whose families have low income are recorded higher than those whose families have middle or higher income. 15. Family, school, and personal problems of active college students vary in a significant way according to whether they have sports complex in their clubs. The students who have got sports complex in their clubs have more problems with their family, school and personal problems than those who don't have. 16. Financial problems of sports college students show significant differences according to whether they are supported by their clubs. Financial problems of sports college students who are supported by their clubs have been observed fewer than those who are not. 17. The initial expectations of the active sports college students have been recorded as financial based. The students expectation related to families, accommodation and their clubs are generally based on financial matters. The expectations of sports college students from the federation are social security, sponsorship, more interest and equal treatment. The expectations of these students from their schools are also tolerant approach to sports students and warm support concerning examinations and absenteeism. Their expectations from media are publication policy without supporting any particular type of sports, more support for amateur sports, and more effort to develop sports love. The expectations of these students from their friends are also tolerance, trust and support. | en_US |