İlköğretim öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile öz-yeterlik ilişkisi ve etkileyen değişkenlerin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, ilköğretim öğrencilerinde algılanan sosyal destek ile öz-yeterlik ilişkisinive etkileyen değişkenleri incelemek amacıyla yapılan ?tanımlayıcı ilişkisel? bir çalışmadır.Araştırma evrenini Ankara İli Etimesgut İlçesi'nde Şeyh Şamil İlköğretim Okulu,Etimesgut İlköğretim Okulu ve Ağa Ceylan İlköğretim Okulunda 2004- 2005 eğitim öğretimdöneminde öğrenim gören 6-7-8. sınıf toplam 1609 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanınörneklemini, 8 Şubat 2005 ile 10 Mart 2005 tarihleri arasında 6-7-8. sınıf öğrencileriarasından çalışmaya alınma kriterlerine uyan toplam 623 öğrenci oluşturmuştur.Araştırmada ?Öğrencilere Yönelik Bilgi Formu? (EK I), algılanan sosyal desteğiölçmek için ?Çocuk-Ergen Sosyal Destek Ölçeği'' (Child And Adolescent Social SupportScale- CASS) (EK II), öz-yeterliği ölçmek için, ?Ortaokul Öz-yeterlik Ölçeği''-(MiddleSchool Self-efficacy Scale) (EK III) kullanılmıştır.Verilerin analizinde sayı ve yüzde dağılımları, t testi, varyans analizi ve ileri analizlerdeDuncan testi kullanılmıştır. Çocuk-Ergen Sosyal Destek Ölçeği ile Ortaokul Öz-yeterlikÖlçeği ve alt ölçekleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla korelasyon tekniğindenfaydalanılmıştır.Sonuç olarak, ilköğretim öğrencilerinde cinsiyet, sınıf, ailenin ekonomik durumu,öğrencinin algıladığı sağlık durumu ve başarı durumu değişkenlerinin algılanan sosyal destekile öz-yeterliği etkilediği, algılanan sosyal destek ile öz-yeterlik arasında pozitif yönlü, zayıfbir ilişkinin olduğu bulunmuştur. Ergenlerde algılanan sosyal desteğin ergenin öz-yeterlikbecerilerini etkilediği belirlenmiştir.Ergen sağlığı ile ilgilenen hemşirelerin, ergenlere sağlığı koruma, geliştirme, bu konudayeterlik kazanma ve kendi sağlık sorumluluğunu üstlenmeleri konusunda sosyal destek vesağlık öz-yeterliğinden yararlanarak rehberlik etmeleri, ergenlerin ailelerinin veöğretmenlerinin sosyal destek konusunda bilgilendirilmeleri önerilmekte This research is a descriptive relational study carried out on the primary schoolstudents for the purpose of investigating the relationship between perceived social support andself-efficacy and the variables affecting them.This researh has been carried out on 1609 students in 6th, 7th, and 8th grades in ŞeyhŞamil, Etimesgut, Ağa Ceylan Elemantary Schools in Etimesgut-Ankara during 2004-2005educational period. The sampling of the research has been conducted between February 8thand March 10th 2005, producing totally 623 students complied with study criteria.The research data collected from the students by employing ?Student InformationForm? (Appendix I), ?Child and Adolescent Social Support Scale?CASS? (Appendix II)which measures percieved social support and ?Middle School Self-efficacy Scale? whichmeasures self-efficacy (Appendix III).In data analysis number and percentage distributions, t test, varience analyses and forfurther analyses Duncan test have been used. Correlation technique has been employed for thepurpose of examining the relationship between the sub-scales for CASS and the sub-scales forMiddle School Self-efficacy Scale.In conclusion, it has been found that variables such as gender, grade level, economicstatus of the family, percieved health status by the student and success have affectedpercieved social support and self-efficacy in primary school students and that there is a weakbut positive relationship between percieved social support and self-efficacy. It has also beendetermined that the percieved social support in adolescents has affected the self-efficacy skillsof the adolescents. It is recommended that nurses dealing with adolescent health should guidethe adolescents using social support and health self-efficacy on gaining skills as to healthprotection and promotion and take over the responsibility of their own health. It is alsorecommended that families and school teachers of adolescents should be informed on socialsupport.
Collections