Gestasyonel diyabet eğitiminin maternal sağlık davranışları, öz-etkililik düzeyi ve neonatal sonuçlar üzerindeki etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, gestasyonel diyabet eğitiminin maternal sağlık davranışları, öz-etkililik düzeyi ve neonatal sonuçlar üzerindeki etkisini değerlendirmeyi amaçladık.Araştırmaya, Şubat 2010-Ekim 2010 tarihleri arasında E.Ü Hastanesi Kadın Doğum Kliniği Obstetri Servisi'nde en az ilkokul mezunu, 28-32. gebelik haftaları arasında ve tekil gebeliği olan, 18-40 yaşları arasında, gestasyonel diyabet tanısı alan 60 gebe alınmıştır. Araştırma verileri gebelerin sosyo-demografik, obstetrik özellikleri içeren anket formu, Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği, Öz Etkililk-Yeterlilik Ölçeği, Metabolik Kontrol İzlem Formu, Çalışma ve Kontrol Grubundaki Gebelerin Eğitim Süresince Günlük Kan Şekeri İzlem Formu, Gebelik Şekeri ve Yönetimi Eğitim Kitapçığı, Gebelik Şekeri ve Yönetimine Yönelik Başarı Testi, Bebeklerin Baş Çevresi, Boy ve Kilosunu İçeren Form ve Postpartum Değerlendirme Formu ile toplanmıştır.Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği puan ortalamaları bakımından izlemler arasında (p<0.05), gruplar arasında (p<0.05) ve gruplar ile izlemler arasında (p<0.05) istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu saptanmıştır. Öz Etkililik-Yeterlilik Ölçeği puan ortalamaları bakımından izlemler arasında (p>0.05), gruplar arasında (p>0.05) ve gruplar ile izlemler arasında (p>0.05) istatistiksel olarak anlamlı fark olmadığı saptanmıştır. Çalışma grubu gebelerin Gebelik Şekeri ve Yönetimine Yönelik Başarı Testi puan ortalaması bakımından izlemler arası (p<0.05), gruplar arası (p<0.05) ve gruplar ile izlemler arası (p<0.05) puan ortalaması bakımından aralarında anlamlı fark bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Gestasyonel diyabet, sağlıklı yaşam biçimi davranışları, öz-etkililik, maternal-neonatal sonuçlar This study had been planned as quasi-experimental for the purpose of assessment to effect on maternal health behaviors, self-efficacy level and neonatal outcomes of gestational diabetes training. The sampling of the research consisted of at least primary school graduate, between 28-32. gestational age and singleton pregnancies with, between the ages of 18-40, diagnosed with gestational diabetes 60 pregnant women.The study data following forms were used; pregnant women in the socio-demographic, obstetric characteristics, Health Promoting Life Scale, Self-Efficacy Scale, Metabolic Control Follow-up Form, Day Blood Glucose Monitoring Form During Training of pregnant women in the Study and Control Group, Gestational Diabetes and Management Training Book, Gestational Diabetes and Management Intended Achievement Test, Form Include Head Circumference, Height and Weight of Babies and Postpartum Evaluation Form.Accordingly, in terms of HPLP Scale the mean scores between traces (p<0.05), between study and control groups (p<0.05) and the study and control groups and between the traces (p<0.05) was found to be statistically significant. Accordingly, in terms of SES the mean scores between traces (p>0.05), between study and control groups (p>0.05) and the study and control groups and between traces (p>0.05) was not found to be statistically significant.Gestational Diabetes and Management Intended Achievement Test mean score of pregnant women study and control groups between traces (p>0.05), between study and control groups (p>0.05) and the study and control groups and between traces (p>0.05) was found to be statistically significant.Key Words: Gestastional diabetes, health-promoting lifestyle profile, self-efficacy, maternal-neonatal outcomes
Collections