İlköğretimde fen ve teknoloji dersini yürüten öğretmenlerin öğretim sürecinde yaşadıkları sorunlar: Elazığ ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma Elazığ ilindeki İlköğretim fen ve teknoloji dersini yürüten öğretmenlerin öğretim sürecince yaşadıkları sorunları belirlemek amacıyla yapılmış bir çalışmadır.Araştırmanın çalışma evrenini, Elazığ iline bağlı ilköğretim okullarında görev yapmakta olan öğretmenler oluşturmaktadır. Çalışma evrenini temsil etmek üzere, Elazığ il merkezi ve ilçe merkezlerinden random yöntemiyle seçilen ilköğretim okullarındaki fen bilgisi dersini yürüten 50 öğretmen örneklem olarak belirlenmiştir. Seçilen bu okulların ilköğretim birinci kademe 4 ve 5.sınıflarını okutmakta olan sınıf öğretmenleri ile ilköğretim ikinci kademe fen bilgisi derslerini yürüten fen bilgisi öğretmenlerine ulaşılmıştır. Sınıf Öğretmenliği ile Fen ve Teknoloji öğretmenliği branşından 50 öğretmene hazırlanan anket uygulanmıştır.Toplanan verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Kişisel bilgilerde ise yüzde ve frekans tekniği uygulanmıştır. Öğretmenlerin Fen ve Teknoloji dersi öğretim süreci öncesinde, öğretim sürecinde, ölçme değerlendirme sürecinde, Fen ve Teknoloji dersinde, Fen ve Teknoloji dersi öğretim programında yaşadıkları sorunların güçlük düzeylerinin branşa (Fen ve Teknoloji öğretmeni - Sınıf öğretmeni), cinsiyete (Kadın ? Erkek), yüksek lisans yapıp yapmama durumuna göre, öğretmenlerin görev yerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık olup olmadığını test etmek için t-testi kullanılmıştır. Öğretmenlerin Fen ve Teknoloji dersi öğretim süreci öncesinde, öğretim sürecinde, ölçme değerlendirme sürecinde, Fen ve Teknoloji dersinde, Fen ve Teknoloji dersi öğretim programında yaşadıkları sorunların güçlük düzeylerinin mesleki kıdem (0-5 yıl, 6-10 yıl, 11-15 yıl, 16 yıl ve üzeri) ve eğitim durumuna göre istatistiki olarak değişip değişmediğini test etmek için ANOVA kullanılmıştır.Süreç öncesinde, süreçte, ölçme değerlendirmede, fen ve teknoloji dersinde ve öğretim programında branş, eğitim durumu ve görev yeri açısından anlamlı bir farklılık görülmemektedir. Fakat analiz sonucunda süreç öncesi ve ölçme değerlendirme aşamalarında fen ve teknoloji öğretmenlerinin sınıf öğretmenlerine oranla daha fazla güçlük yaşadığı, süreçte ise sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji öğretmenlerine oranla daha fazla güçlük yaşadığı görülmektedir. Öğretim programı ile ilgili sorunlarda cinsiyet açısından anlamlı bir farklılık görülmektedir. Fakat genel olarak bakıldığında Fen ve Teknoloji dersini yürüten öğretmenlerinin uygulamada karşılaştıkları sorunlarda (Süreç öncesi hazırlıkta karşılaşılan sorunlar, Süreçte karşılaşılan sorunlar, Ölçme değerlendirme etkinliklerinde karşılaşılan sorunlar), Fen ve Teknoloji dersi ile ilgili karşılaşılan sorunlarda ve Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programıyla ilgili sorunlarda cinsiyet açısından kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere oranla daha fazla sorun yaşadığı görülmektedir. Kıdem açısından Tukey testinden elde edilen verilere göre 0-5 yıl ile 16 yıl ve üzeri arasında 0-5 yıl lehine ayrıca Yüksek lisans eğitimi açısından da yüksek lisans yapan öğretmenler lehine anlamlı farklılık görülmektedir.Anahtar Kelimeler: İlköğretim, Fen Eğitimi, Ölçme Değerlendirme, SPSS, Öğretim Programı This study aims to highlight the problems experienced during the process of teaching by the teachers who conduct science and technology course in primary schools in the province of Elazıg.The population of this study is comprised of teachers working in primary schools in the province of Elazıg.To represent the population , the teachers carrying out the science lesson in primary schools in Elazig city center and in the district centers were selected randomly and identified as sample. Together with the teachers carrying out the 4th and 5th year of the first level of the primary schools, the teachers carrying out the science course of the second level of the primary school of these selected schools were reached. The 31 teachers reached from the branch of Classroom Teaching and 19 teachers reached from the branch of Science and Technology Education were given the prepared questionnaire.SPSS program was used to analyze the data collected. Percent and frequency technique was applied to personal information. T-Test was used to define whether or not the difficulty levels of problems experienced by teachers change statistically before the teaching process of Science and Technology Course, during the teaching process, during the assessment process, during Science and Technology Course, in the Science and Technology cirriculum according to the branch (Science and Technology Teacher- Classroom teacher), gender (Female-Male), having a master degree, the place of teacher?s duties/( where they work). ANOVA was used to define whether or not the difficulty levels of problems experienced by teachers statistically significant difference before the teaching process of Science and Technology Course, during the teaching process, during the assessment process, during Science and Technology Course, in the Science and Technology cirriculum accourding to Professional Seniority (0-5 years, 6-10 years, 11-15 years, 16 years and over) and the educational status ( Clasroom Teaching, Science and technology Teaching, Colleges of Education, Colleges of Education + Degree Completion, Two-year Educational Institute, Two-year Educational Institute + Degree Completion, The Branch Teaching out of Faculty of Education, Degree Programs out of Faculty of Education).No significant difference is seen prior to the process, during the process,in the testing and evaluation,in the science and technology and in the cirriculum in terms of branch, educational status and duty place. But as a result of the analysis, it is observed that science and technology teachers face more difficulties than the classroom /(elementary)teachers in the stages of pre-process and assessment while classroom teachers face more difficulties than the science and technology teachers during process. But generally speaking, it is observed that female teachers face more trouble than male teachers in the issues experienced by teachers conducting Science and Technology Course in practice ( the problems faced during preparation before process, the problems faced in the process, problems faced in the activities of assessments), in the issues related to Science and Technology Course and in the issues related to Science and technology Cirriculum than male teachers in terms of gender. According to datas gathered through Tukey-Test in terms of Seniority, no significant difference is seen between 0-5 years and 16 years. No signifiacnt difference is seen in the aspect of master degree, either.Key Words: Primary, Science Education, Testing and Evaluation, SPSS, Cirriculum
Collections