Türkiye`de ilköğretim okullarında eğitim denetimi: Bir meta-sentez çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, Türkiye'deki ilköğretim okulları dikkate alınarak, eğitim denetimine ilişkin mevcut durumu, 1995-2012 yıllarında yapılan araştırma sonuçlarından yola çıkarak meta-sentez yöntemi ile ortaya koymak amacına yöneliktir. Bu çalışmada, hem nicel hem de nitel araştırma bulgularını sentezlemek için nitel araştırma deseni olan ?meta-sentez? araştırma yöntemi kullanılmıştır.1995-2012 yılları arasında Türkiye'deki ilköğretim okullarında il eğitim denetmenleri tarafından yapılan denetim uygulamalarını içeren ve dahil edilme ve hariç tutulma işlemleri çerçevesinde bu meta çalışmanın amacına hizmet edebilecek, nitel veya nicel araştırma yöntemlerini kullanarak hazırlanmış 73 yüksek lisans ve doktora tezi araştırma kapsamına alınmıştır.Bulgular, denetmenlerin, denetim sürecinde sergilemiş oldukları davranışlar ile, rehberlik, mesleki yardım ve işbaşında yetiştirme rolleri ve teknik yeterlikleri öğretmenler tarafından ?düşük? düzeyde yeterli görüldüğünü ortaya koymuştur.İl eğitim denetmenlerinin, denetmenlerin işe alınması ve yetiştirilmesi, denetim sisteminin örgütsel yapısı (yetki, iş yükü, iletişim vb.), çalışma koşulları, denetleme süresi ve hizmetiçi eğitim gibi alanlarda ?yüksek? düzeyde sorunla karşılaştıkları, söz konusu alanlarda ?yüksek? düzeyde bir yenilenme ihtiyacının olduğunu düşündükleri ve ?rehberlik-mesleki yardım ve işbaşında yetiştirme?, ?inceleme ve araştırma? rollerini gerçekleştirirken ?yüksek? düzeyde çatışma yaşadıkları tespit edilmiştir.Ayrıca, eğitim denetmenlerinin, öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin mevcut denetim uygulamalarını, çağdaş denetim ilkeleri açısından yetersiz gördükleri, bu nedenle denetim sürecine ilişkin algılarının ?düşük?, beklentilerinin ise, ?yüksek? düzeyde olduğu görülmüştür. This study aims to emerge current educational supervision status with meta-synthesis method based on the research results between 1995 and 2012, by considering primary schools in Turkey. In this study, ?meta-synthesis? research method was used to synthesize both quantitative and qualitative research findings.The study comprises 73 master and Phd theses that were prepared by using quantitative or qualitative research methods between 1995 and 2012, including supervision implementations in Turkey?s primary schools by province education supervisors, which is able to serve this meta study?s purpose in the frame of inclusion and exclusion processes.The findings indicated that supervisors? behaviors during the supervising process, guidance, vocational assistance and roles of training on the job, and their technical sufficiency were found ?low? level of sufficiency by the teachers.Furthermore, the results of the study revealed that province education supervisors encountered with ?high? level of troubles like in supervisors? recruiting and coaching, the organizational structure of supervision (authority, workload, communication etc.), working conditions, supervision continuance, in-service training. Moreover, province education supervisors reflected that there is necessity of renovation in those areas mentioned above, and they conflicted in ?high? level when they practice their roles of ?guidance-vocational assistance and coaching on work? and ?investigating and researching?.It was also found that education supervisors, teachers and school principals consider current supervision applications inadequate in terms of their consideration of modern supervision principles, therefore, the perception of education supervisors, teachers and school principals towards supervision process were ?low? level, and their expectation towards supervision process were ?high? level.
Collections