Sosyal ağ destekli uzaktan eğitim uygulamalarının öğrenci başarısı ve görüşlerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın genel amacı, sosyal ağ destekli uzaktan eğitim uygulamalarının öğrenci başarısı ve görüşlerine etkisini belirlemektir. Araştırma bu amaç doğrultusunda, 2011-2012 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği üçüncü sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Araştırma kapsamında, Özel Öğretim Yöntemleri II dersinde `Proje Tabanlı Öğrenme`, `Örnek Olay Yöntemi` ve `Programlı Öğretim` ünitelerinin öğretimi amacıyla uzaktan eğitim ve sosyal ağ uygulamaları gerçekleştirilmiştir. Uzaktan eğitim uygulamaları için öğretim yönetim sistemi olarak Blackboard tarafından geliştirilmiş CourseSites platformu, sosyal ağ uygulamaları için ise Ning platformu kullanılmıştır.Araştırmada iki deney bir de kontrol grubu olmak üzere toplam üç grup bulunmaktadır. Deney-I grubunda uzaktan eğitim, deney-II grubunda ise sosyal ağ destekli uzaktan eğitim uygulamaları yürütülmüştür. Kontrol grubunda ise yüzyüze öğretim ortamından yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, her üç grupta da 25 öğrenci olmak üzere toplamda 75 öğrenci oluşturmaktadır. Nicel ve nitel yaklaşımların birlikte kullanıldığı araştırmanın verileri, başarı testi ve görüşme formlarından toplanmıştır. Çalışmanın nicel boyutunda, başarı testi öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desene uygun olarak uygulama öncesinde ve sonrasında uygulanmıştır. Nitel boyutta ise uygulama sonrasında deney gruplarının her birinden seçilen öğrencilerle görüşmeler yapılmıştır. Araştırmacı tarafından geliştirilen başarı testi toplam 40 sorudan oluşmaktadır. Pilot uygulama sonrası yapılan madde analizi ile başarı testinin ortalama güçlüğü .53, KR-20 güvenirlik kat sayısı ise .78 olarak belirlenmiştir. Nicel verilerin analizinde SPSS for Windows 16.0 istatistik programı, nitel verilerin analizinde ise QSR Nvivo8 programından yararlanılmıştır.Araştırma sonucunda, sosyal ağ destekli uzaktan eğitim uygulamalarının, uzaktan eğitim uygulamalarına göre öğrencilerin akademik başarısı üzerinde daha olumlu etki yarattığı görülmüştür. Bununla birlikte, sosyal ağ destekli uzaktan eğitim uygulamalarının bilişsel alanın bilgi düzeyindeki davranışların kazandırılmasında diğer gruplardaki uygulamalara göre daha etkili olduğu, ancak bilişsel alanın kavrama düzeyindeki davranışların kazandırılmasında ise grupların birbirlerinden farklılaşmadıkları belirlenmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda ise, öğrencilerin genel olarak ders kapsamında sosyal ağ ve uzaktan eğitim uygulamalarının kullanımına ilişkin olumlu görüş bildirdikleri ve bu uygulamaların ders öğretim elemanı ve diğer öğrencilerle iletişimlerini olumlu yönde etkilediği ortaya çıkmıştır. Ayrıca, öğrencilerin büyük bir kısmının uygulamalar sürecinde herhangi bir zorlukla karşılaşmadığı ve uygulamalara katılma açısından sistemin bir bireyi gibi hissetmede hiçbir öğrencinin sıkıntı yaşamadığı belirlenmiştir. Öğrenciler, araştırma kapsamında yürütülen uygulamaların diğer derslerde yürütülmesini istediklerini ve benzer bir sürece mesleki yaşamlarında yer vereceklerini ifade etmişlerdir. Ek olarak, öğrencilerin uzaktan eğitim ortamının yüzyüze öğrenme ortamından farklarına ve uygulamaların ilgi çekici yönlerine ilişkin çeşitli yorumlar yaptıkları görülmüştür. Görüşmelerden elde edilen veriler, araştırmanın her iki boyutunun sonuçlarının birbirlerini destekler nitelikte olduğunu göstermiştir. Bu bağlamda, yükseköğretimde uzaktan eğitim faaliyetlerini gerçekleştirmek amacıyla kullanılan öğrenme yönetim sistemlerinin sosyal ağlar ile desteklenerek kullanımının artırılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Eğitimde, sosyal ağ ve uzaktan eğitim platformlarının birlikte kullanılması, her iki teknolojinin olumlu etkilerinden daha fazla yararlanılabilmesini mümkün kılacaktır.Anahtar Kelimeler: Uzaktan eğitim, sosyal ağlar, öğrenme yönetim sistemi, Blackboard, CourseSites, Ning. The general aim of the present study is to determine the effects of social network supported distance education applications on student academic achievement and their views on it. With this purpose in mind, research was conducted with third year students of the Department of Computer Education and Instructional Technology, in the Fırat University Faculty of Education. Within the scope of the research, distance education and social network applications were utilized in the teaching units, `Project Based Learning`, `Case Method` and `Programmed Instruction`, in the Special Teaching Methods II lesson. For distance education applications, the platform of CourseSites developed by Blackboard as a teaching management system, and the Ning platform for social network applications were employed.There were three groups, The achievement test developed by the researcher includes 40 questions. Through item analysis conducted after the pilot scheme, .53 for average difficulty and .78 for reliability coefficient were determined for the achievement test. The statistical program SPSS for Windows 16.0 was used in the analysis of quantitative data, while QSR Nvivo 8 was used in the analysis of qualitative data.As a result of the research, it was seen that social network supported distance education applications created a more positive effect on the academic achievement of the students than did distance education applications Also, it was determined that social network supported distance education applications were more effective in the acquisition of behaviors at the knowledge level of cognition than the applications in other groups; but, the groups were not different from each other in relation to the acquisition of behaviors which are at the comprehension level of cognition. In the qualitative dimension of the research, it was revealed that the students expressed positive opinions on the use of social network and distance education applications in terms of the lesson and these applications had positive effects on their communication with the lecturers and other students. It was also determined that most of them had no difficulty in the process of application and in feeling as a part of the system during the participation in application. They said that the applications of the research should be included in other lessons and they will use such a process in their professional life. Moreover, it was seen that they had various views both on the differences between the distance education environment and face to face learning environment and on the interesting sides of the applications. The data obtained from interviews showed that the results of both dimensions of the research supported each other. In this context, it is concluded that learning management systems used for performing distance education activities in higher education should be supported by social networks and they should be used more. Using social networks and distance education platforms together in education enables the positive effects of both these technologies to be seen more, and they can be used to greater advantage.Keywords: Distance education, social networking sites, learning management systems, Blackboard, CourseSites, Ning.
Collections