Ortaöğretim öğrencilerinin okul iklimine ilişkin algıları ile insani değerleri benimseme düzeyleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın genel amacı; ortaöğretim öğrencilerinin okul iklimine ilişkin algıları ile insani değerleri benimseme düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Bu amaçla Çalık ve Kurt (2010, s. 177) tarafından geliştirilen ?Okul İklimi Öğrenci Ölçeği? ile Dilmaç (2007, s. 71) tarafından geliştirilen ?İnsani Değerler Ölçeği? kullanılmıştır. Araştırma; Elazığ ilinde genel lise, meslek lisesi, anadolu lisesi ve fen lisesi olmak üzere toplam 21 lisede 1094 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Veriler yüzde, frekans, aritmetik ortalama, t testi, ANOVA, Mann Whitney U Testi, Kruskal Wallis H Testi, Korelasyon Analizi ve Çoklu Regresyon Analizi teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir.Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; öğrencilerin bulundukları okuldaki destekleyici öğretmen davranışlarını, başarı odaklılığı ve güvenli öğrenme ortamını yeterli görmedikleri ve özellikle destekleyici öğretmen davranışlarını daha düşük düzeyde algıladıkları tespit edilmiştir. Bunun yanında; farklı lise türlerinde öğrenim gören öğrencilerin okul iklimine ilişkin algılarında anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, farklı lise türüne devam etmekte olan öğrencilerin insani değerlere ilişkin algıları arasında sorumluluk, saygı, hoşgörü ve dürüstlük boyutlarında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Korelasyon analizi sonuçlarına göre; öğrencilerin okul iklimi algılarının, insani değerleri benimseme düzeyleri ile istatistiki olarak anlamlı düzeyde ilişkili olduğu bulunmuştur. Ayrıca, regresyon analizi sonuçlarına göre; okul iklimi algısının, öğrencilerin insani değerleri benimsemelerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelime: Okul iklimi algısı, insani değerler, ortaöğretim kurumları The main aim of the research is to determine the relationship between perception of school climate and adoption levels of human values of secondary school students. For this purpose, ?Perceived School Climate Scale?, developed by Çalık and Kurt (2000, s.177), and ?Human Values scale?, developed by Dilmaç (2007, s.71) were used. This research was conducted on a total of 1094 students from general high schools, vocational high schools, science high schools and Anatolian schools in province of Elazığ. Data were analyzed by using percentage, frequency, arithmetic mean, t-test, ANOVA, Mann-Whitney?s U Test, Kruskal Wallis? H Test, correlation analysis and Multiple Regression Analysis. According to the findings; students have not seen an adequate levels of school climate dimensions, which are supportive teacher behaviors, achievement-oriented and safety learning environment. Supportive teacher behaviors have been perceived by students in a lower degree. Students who are studying in different types of high school had significantly different perceptions on school climate. Also, students who are ongoing on different types of high school had different perceptions on levels of adoption to human values such as responsibility, respect, tolerance, honesty. According to results of correlation and regression analysis; perceived school climate associated with students? adoption levels of human values. It was concluded that perceived school climate was a significant predictor of adoption of human values in secondary schools.Keywords: Perceived School Climate, Human Values, Secondary Schools
Collections