Elazığ Bilim ve Sanat Merkezi öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersine ve motivasyon düzeylerine ilişkin görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler dersine yönelik görüşlerini ve motivasyon düzeylerini belirlemektir. Araştırma, 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Elazığ ilinde Elazığ Bilim ve Sanat Merkezi?ne devam etmekte olan 4.5.6.7. sınıf öğrenciler üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada biri görüşme tekniği diğeri motivasyon ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada nicel ve nitel araştırma desenlerinin bir arada bulunduğu karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerde motivasyon ölçeği kullanılırken nitel verilerde görüşme tekniği kullanmıştır.Araştırmanın nicel verileri Gömleksiz ve Kan (2012) tarafından geliştirilen ?Sosyal Bilgiler Dersi Motivasyon Ölçeği? ile toplanmıştır. Beşli Likert tipindeki ölçek, 23 maddeden oluşturulmuştur. Üç faktörden oluşan ölçeğin KMO değeri 0,893, Bartlett testi 5,261 ve Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı 0,792?dir. Faktörler sırasıyla ?İçsel Motivasyon?, ?Önemseme?, ?Dışsal Motivasyon? oluşmaktadır. Ölçeğin seçenekleri; ?(5) Tamamen Katılıyorum?, ?(4) Katılıyorum?, ?(3) Kısmen Katılıyorum?, ?(2) Katılmıyorum?, ?(1) Hiç katılmıyorum? şeklinde olup ölçekteki cümleler ?Tamamen katılıyorum? seçeneğinden ?Hiç Katılmıyorum? seçeneğine doğru 5, 4, 3, 2, 1 seklinde puanlanmıştır. Anketler araştırmacı tarafından Bilim ve Sanat Merkezi öğrencilerine, merkezde derse giren Sosyal Bilgiler Öğretmeninin yardımı alınarak bir ders saati içerisinde uygulanmıştır. Anketler, araştırmacılar tarafından dağıtılmış, sorular cevaplandıktan sonra araştırmacılar tarafından toplanmıştır. Araştırmanın nitel kısmına ait veriler ise yarı yapılandırılmış açık uçlu altı sorudan oluşan bir görüşme formu ile toplanmıştır. Bu çerçevede konu ile ilgili olarak Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi?nde görev yapan araştırma görevlileri ile Elazığ Ortaokulu, Gönül İhsan Tangülü ortaokulu ve Bilim Sanat Merkezi?nde görev yapan Sosyal Bilgiler dersi öğretmeninin görüşlerine başvurulmuştur. Nicel verilerin analizinde SPSS-16 istatistik programı, nitel verilerin analizinde ise N-VIVO-8 programı kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin sonuçları ELBİLSEM?e devam eden erkek ve kız öğrencilerin içsel motivasyon düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Erkek öğrencilerin dışsal motivasyonu kız öğrencilerin dışsal motivasyon düzeyine göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Sosyal Bilgiler dersini önemseme boyutuna ilişkin öğrenci görüşlerinin cinsiyet değişkeni açısından anlamlı biçimde kızlar lehine farklılaşmıştır. Öğrencilerin içsel motivasyonlarının sınıf düzeyine göre 7. Sınıfların aleyhine farklılaşmıştır. Öğrencilerin dışsal motivasyona ilişkin görüşlerinin sınıf düzeyi değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı biçimde farklılaşmamıştır. Öğrencilerin Sosyal Bilgiler dersini önemseme boyutuna ilişkin görüşlerinin sınıf düzeyi değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı biçimde farklılaşmamıştır. Nitel verilerin sonuçları Sosyal Bilgiler öğretmenin dersi görsel araçları kullanarak yürüttüğü, sınıf içi etkinliklerin öğrenci üzerinde olumlu bir etkisi olduğu görülmüştür. Sosyal Bilgiler dersinin günlük hayat uygulanabileceği, ödev ve performans görevlerini gerekli olduğu, tarih alanına ilişkin konularda zorluk çekildiği, sınav ve değerlendirme biçimlerinin uygun olduğu, öğrencilerin dersi materyallerle yürüteceği ve Bilim ve Sanat Merkezinin okuldaki Sosyal Bilgiler dersine olumlu katkıda bulunduğu görülmüştür. Sosyal bilgiler dersinde materyal kullanımın arttırılması ve sosyal bilgiler dersinde yapılan sınav ve değerlendirmelerin gözden geçirilmesi önerilmektedir. Ayrıca Sosyal Bilgiler dersi kapsamında öğrencilerin daha çok geziye götürülmesi önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler, Üstün zekâlı/ yetenekli, Yetenek, Bilim ve Sanat Merkezi, Zekâ Purpose of this study is determine the views towards Social Studies and motivation levels. Research was carried out on 4, 5, 6 and 7th grade students that continuing to Elazığ Science and Art Center in academic year of 2011-2012. In research, interview technique and motivation scale was used. In research, mixed research methods, combination of quantative and qualitative research designs, were used. Motivation scale was used for quantitative data of research, and interviewing technique was used for qualitative data.Quantitative data of research was collected by ?Social Studies Motivation Scale? developed by Gömleksiz and Kan (2012). Five-point Likert-type scale created with 23 items. Values of scale consists of three factors; KMO value is 0,893, Bartlett Test is 5,261 and Cronbach Alpha internal consistency coefficient is 0,792. Factors are composed with `Intrinsic Motivation`, ?Caring?, and `Extrinsic Motivation`, respectively. Scale options are: `(5) Completely Agree`, `(4) Agree`, `(3) Neutral`, `(2) Disagree`, `(1) I strongly disagree` and scale sententes scored in form of 5, 4, 3, 2, 1 points towards ?I totally agree? to ?strongly disagree? options. Surveys are applied to Science and Art Center students with taking help of Social Studies teacher who is responsible for class in Center and in one course hour by researcher. Surveys distributed by researchers, and after questions answered, collected by researchers again. Data for the qualitative part of study collected by using six semi-structured open-ended questions. With regard to this subject, research assistants of Faculty of Education, Fırat University and social studies teachers of Elazığ Middle School, Gönül İhsan Tangülü Middle School and Science and Art Center were consulted. SPSS-16 statistical software was used for quantitative analysis of data and N-VIVO-8 program was used for qualitative analysis of data. Results of quantative data showed that male and female students continuing ELBİLSEM had high levels of intrinsic motivation. Extrinsic motivation of male students found higher compared to level of extrinsic motivation of female students. Caring levels extent to Social Studies differed in favor of female students significantly in terms of gender. Instrinsic motivation of students differed against to 7th grade students in terms of grade. Opinions about extrinsic motivation of students was not found to be statistically significant according to class-level variable. Opinions about caring Social Studies class of students students was not found to be statistically significant according to class-level variable. Results of qualitative data showed course carried out by Social Studies teacher with using visual aids and classroom activities have positive effect on students. At end of research, topics of Social Studies can be applied to everday life, performance duties and tasks are necessary, students have difficulties on topics related to history, examination and evaluation patterns are appropriate, students will carry out course with materials and Social and Art Center contibute positively to Social Studies course at school were observed. Increasing material use at Social Studies lessons and review of conducted examination and evaluation in Social Studies lessons is recommended. Also, it is recommended that students should be taken on more tour within the scope of social studies.Key Words: Social Studies, Gifted/talented, Skill, Science and Art Center, Intelligence
Collections