Öğretmen adaylarının FATİH projesi çerçevesinde e-içerik geliştirme becerilerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Teknolojideki değişim ve gelişmeler, toplumun her alanını etkilediği gibi eğitim sistemlerini de etkilemiştir. Teknolojinin eğitim sistemine getirdiği en büyük yeniliklerden biri e-öğrenme sistemleridir. E-öğrenme sistemleri giderek gelişmekte ve yaygınlaşmaktadır. E-öğrenmenin en önemli unsurlarından biri de e-içerik geliştirmedir. E-içerik, öğretim tasarımına uygun olarak geliştirilmiş, elektronik ortamdaki ders içerikleridir.Fırsatları Artırma Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) Projesi bilişim teknolojilerinin eğitim sisteminde etkin olarak kullanılması ve eğitim-öğretimde fırsat eşitliğini sağlamak amacıyla 2010 yılında kamuoyuna duyurulmuştur. FATİH Projesi'nin beş ana bileşeni bulunmaktadır. Projenin başarıya ulaşmasında en önemli faktörlerden biri ise e-içerik geliştirme bileşenidir. Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının FATİH Projesi çerçevesinde e-içerik geliştirme becerilerinin değerlendirilmesidir. Bu amaca yönelik olarak araştırmacılar, MEB tarafından belirlenen e-içerik değerlendirme kriterlerinden yararlanarak 48 maddeden oluşan E-içerik Geliştirme Becerileri Ölçeğini geliştirmişlerdir. Geliştirilen ölçek Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören 602 öğretmen adayına uygulanmıştır. Ancak eksik ve hatalı veri girişleri elenerek 588 veri üzerinden analizler yapılmıştır. Anketlerden elde edilen veriler SPSS 21.0 veri çözümleme programlarıyla çözümlenmiştir.Analiz sonuçlarına göre araştırmaya katılan Eğitim Fakültesi öğretmen adayları E-İçerik Geliştirme Becerileri ölçeğinin Teknik Kriterlerine, Animasyon Kriterlerine, Video Kriterlerine, Grafik ve Fotoğraf Kriterlerine `Kısmen Katılıyorum` aralığına denk gelen cevaplar vermişlerdir. E-içerik Geliştirme Becerileri Ölçeğinin alt faktörlerinden olan Eğitsel ve Tasarım kriterlerine, Ölçme ve Değerlendirme Kriterlerine ve Ses Kriterlerine öğretmen adayları `Katılıyorum` aralığına denk gelen cevaplar vermişlerdir.Cinsiyet değişkenine göre yapılan analiz sonuçlarında, Teknik Kriterler, Animasyon Kriterleri, Video Kriterleri, Ölçme ve Değerlendirme Kriterleri, Grafik ve Fotoğraf Kriterleri cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermiştir ve anlamlı farklılık erkek öğretmen adaylarının lehinedir. Ayrıca e-içerik geliştirme becerileri mezun olunan lise türü değişkenine göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Analiz sonuçlarına göre ölçekte yer alan bütün alt faktörler, BÖTE bölümü lehine anlamlı farklılık gösterirken; Eğitsel ve Tasarım Kriterleri, Video Kriterleri, Ses Kriterleri Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersi alanların lehine anlamlı farklılık göstermiştir.Anahtar Kelimeler: E-öğrenme, FATİH Projesi, E-içerik, öğretmen adayları, E-içerik geliştirme becerileri. Changes and developments in technology, as they affect all areas of society, have also affected the education system. One of the greatest innovations that the technology provides for education system is the e-learning system. E-learning systems are increasingly developing and expanding. One of the most important elements of e-learning is the e- content development. E- content, is the course content developed in accordance with instructional design on electronic media. FATİH Project (Turkish abbreviation: Increasing Opportunities and Improving Technology Action) was released to the public in 2010, in order to ensure equality of opportunity in education and effective use of information technologies in education system.There are five main components of FATİH Project. One of the most important components in achieving success in the Project is the e-content development component.The purpose of this study is to assess the pre-service teachers' e-content developing skills within the frame of FATİH Project. For this purpose, researchers have developed the E- content Development Skills Scale consisting of 48 articles by taking advantage of e-content evaluation criteria determined by MEB (Ministry of National Education). The developed scale was applied to 602 pre-service teachers studying in the Faculty of Education in Fırat University. But, as there were incomplete and inaccurate data entries, we conducted our analyses through 588 data by sieving 14 data.The data obtained from the questionnaires were analysed by SPSS 21.0 software for data analysis.According to the results in the research, The pre-service teachers ofFaculty of Education answered as 'Partially Agree' to the technical criteria of e- Content Development Skills Scale. These are: Animation Criteria, Video Criteria, Graphics and Photography CriteriaThe pre-service teachers answered as 'Agree' to Measurement and Evaluation Criteria, Audio Criteria, and Pedagogic and Schematic Criteria which are sub-components of E- Content Development Skills Scale,According to the analysis results, As all sub-components existing in the scale were significant differences in favour of BÖTE Department (Turkish abbreviation: Department of Computer and Instructional Technology Education), Pedagogic and Schematic Criteria, Video Criteria, Audio Criteria were significant differences for those taking the Instructional Technologies and Material Design Course.In the results of the analysis according to gender, there were significant differences for Technical Criteria, Animation Criteria, Video Criteria, Measurement and Evaluation Criteria, Graphics and Photography Criteria according to the gender. And these significant differences are in favour of male pre-service teachers. In addition, e-content development skills do not differ significantly according to the variable -graduated high school type-.Keywords: E-learning, FATİH Project, E-content, pre-service teachers, E-content development skills.
Collections