Okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin 2013 okul öncesi eğitim programındaki kazanımların gerçekleşme düzeyine yönelik algıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın genel amacı 2012 eğitim öğretim yılında denenip geliştirilerek2013 eğitim öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından uygulamaya konan okulöncesi eğitim programında yer alan gelişim alanlarındaki kazanımların gerçekleştirmedüzeylerini okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin algıları doğrultusunda belirlemektir. Bubağlamda Şırnak il merkez ve ilçelerinde bulunan, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı,bağımsız anaokulları ve bünyesinde anasınıfı bulunan diğer eğitim kurumlarında görevyapan, 177 okul öncesi öğretmeni, 230 sınıf öğretmeni olmak üzere toplam 407öğretmenin görüşü alınmıştır.Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmada karma araştırma yöntemikullanıldığından hem nicel hem de nitel yaklaşımların veri toplama araçlarına ilişkinanalizler ayrı ayrı yapılmıştır. Araştırmanın nicel boyutuyla ilgili, okul öncesi eğitimprogramında yer alan gelişim alanlarını ölçmek amacıyla uygulanan anketlerin verileriBilgisayar paket programına yüklenerek analizleri yapılmıştır. Araştırmanın nitelboyutuna ilişkin veriler, nicel veriler değerlendirilip analiz edildikten sonra araştırmacıtarafından uzman görüşü de alınarak görüşme formları hazırlanmıştır. Görüşmeformlarıyla elde edilen bilgiler, araştırmacı tarafından uzman (danışman) desteğiylekodlanarak alt temalar oluşturulmuştur. Daha sonra, oluşturulan alt temalar düzenlenerekbazı bulgular elde edilmiş ve yorumlanmıştır. Elde edilen bulgular, yüzde ve frekansdeğerleri baz alınarak analiz edilmiştir.Nicel yöntemle, programdaki beş gelişim alanının bazı değişkenler açısındanilişki durumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Daha sonra çıkan sonuçlarındetaylandırılması amaçlanmış ve bu doğrultuda nitel yönteme başvurulmuştur. Eldeedilen veriler analiz edilerek bazı sonuçlar elde edilmiştir.Genel olarak çıkan sonuçlar incelendiğinde; Nicel verilerle ilgili olarak, okulöncesi öğretmenleri kazanımları edindirmeye, programın uygulanabilirliğiyle ilgilianketteki ifadelere pozitif yönde görüş bildirdikleri görülmüştür. Aile katılımının yeterlidüzeyde sağlanmadığı ulaşılan bir diğer sonuçtur. Sınıf öğretmenlerinin, ankettekiifadelere verdikleri yanıtlara bakıldığında ise okulöncesi öğretmenlerine nazaran dahadüşük puanlar elde edilmiştir. Gelişim alanlarına yönelik sonuçlar incelendiğinde her ikigrup arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Öte yandan her iki grupla ilgilianketlerdeki ifadelere verdikleri yanıtlarla demografik bilgiler arasında da bazı alanlarlailgili anlamlı bir fark görülmüştür. Araştırma ile ilgili nitel sonuçlara baktığımızda ise;okulöncesi öğretmenleri ile sınıf öğretmenlerinin birbirlerine paralel görüşler bildirdiklerigörülmüştür. Okulöncesi öğretmenlerinin programdaki kazanımları edindirmeye yönelikgörüşleri değişmezken, sınıf öğretmenlerinin, bazı alanlardaki yetersizliklere de dikkatçekerek genel itibarı ile programın etkililiği yönünde olumlu görüş bildirdiklerigörülmüştür.Anahtar kelimeler: Okul Öncesi Eğitim, Okul Öncesi Eğitim Programı, Gelişim alanları, Kazanım, The main purpose of this study is to indicate the pre-school and classroomteachers' perceptions for realisation levels of acquisitions in pre-school curriculum testedand developed in 2012 academic year and put in practice in 2013 academic year by theMinistry of National Education. In this context, the views of 407 teachers, including 177pre-school teachers and 230 primary-school teachers working for independent primaryschools and other educational institutions in districts of Şırnak province and city centreaffiliated to the Ministry of National Education, were interviewed.Mixed research method was used in the study. As mixed research method wasused in the research, analyzes related to data collection tools of both quantitative andqualitative approaches were made separately. The data of survey, which were applied forthe purpose of measuring the developmental areas of the pre-school education curriculumrelated to the quantitative dimension of the study, was processed into package programand analyzed with it.The data on the qualitative dimension of the study, after the quantitative data wereanalyzed, interview forms were prepared by taking the expert opinion by the researcher.The data obtained through the interview forms was coded by the researcher with thesupport of the expert (consultant) as sub-themes. Afterwards, some of the findings wereobtained and interpreted. The findings were analyzed considering the percentage andfrequency values.By quantitative method, it is aimed to determine the relations of the fivedevelopmental areas of the program in terms of some variables. Then, it was aimed todetail the results and quantitative method was applied in this direction. By analyzing thefindings, some results were obtained.In general, when the results are examined; regarding quantitative data, it was seenthat pre-school teachers reported positive opinions on the survey related to theapplicability of the program to obtain achievements.Another result is that family involvement has not been achieved adequately. Whenthe answers given by the primary school teachers to the survey were compared, the scoreswere lower than those of the preschool teachers. When the results for development areaswere examined, a significant difference was found between the two groups. On the otherhand, there was a significant difference between the responses given to the survey relatedto both groups and demographic information regarding some areas. When we look at thequalitative results related to the research; the themes were formed: it is adequate, must bedeveloped, individual differences, regional differences, family participation. In thisdirection, it was seen that the teachers of the school and the class teachers reported parallelopinions to each other. While the views of the preschool teachers on the achievement ofthe program have not changed, the primary school teachers have noticed the inadequaciesin some areas and reported positive opinions on the effectiveness of the program with itsgeneral reputation. It has been seen that the results obtained from the quantitativedimension of the study and the results obtained from the qualitative dimension supporteach other.Key words: Pre-School Education, Pre-school Education Curriculum, Developmental Areas, Acquisition.
Collections