İlkokul 3. sınıf öğrencilerinin hayat bilgisi dersine yönelik tutumlarıyla demokratik tutumları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmada, İlkokul 3. sınıf öğrencilerinin Hayat Bilgisi dersine yönelik tutumlarıyla demokratik tutumlarının incelenmesi ve aralarındaki ilişkinin araştırılması amaçlanmaktadır. Araştırmada ilişkisel araştırma modeli kullanılmaktadır. İlkokul 3. sınıf öğrencilerinin demografik değişkenlere göre Hayat Bilgisi dersine yönelik tutumları ve demokratik tutumlarının incelenmesinde betimsel tarama yöntemi kullanılmaktadır. Araştırmanın evrenini 2017-2018 öğretim yılında ilkokul 3. sınıfa geçen Elazığ ili Merkez ilçe sınırları içerisinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı merkez ilkokuldaki 6663 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 2017-2018 eğitim- öğretim yılının birinci dönemi içerisinde 13 okulda öğrenim gören toplam 826 ilkokul 3. sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada Zayimoğlu Öztürk ve Coşkun (2015) tarafından geliştirilen `Hayat Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Ölçeği` ve Erbil ve Kocabaş (2017) tarafından geliştirilen `Demokratik Tutum Ölçeği` kullanılmaktadır. Araştırma, öğrencilere tek oturumda uygulanmıştır. Her sınıfta uygulama ortalama 40 dakika sürmüştür. Elde edilen verilerin analizinde Kolmogorov - Smirnov (K-S) testi, ortalama (x), standart sapma (ss), frekans, yüzde dağılımları, Mann Whitney U-testi, Kruskal Wallis H-Testi, Spearman Brown sıra farkları korelasyon katsayısı kullanılmaktadır. Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgulara göre; cinsiyet değişkenine göre ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin; Hayat Bilgisi dersine yönelik tutumlarında, olumlu ve olumsuz tutumlarında anlamlı fark olmadığı sonucuna ulaşılmaktadır. Cinsiyet değişkenine göre ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin, demokratik tutumlarında anlamlı farklılaşma olmadığı saptanmaktadır. Anne eğitim durumuna göre ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin; Hayat Bilgisi dersine yönelik tutumları, olumlu ve olumsuz tutumlarında anlamlı fark olmadığı sonucuna ulaşılmaktadır. Anne eğitim durumuna göre ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin, demokratik tutumları arasında anlamlı farklılık tespit edilmektedir, [χ2 (4) = 9.929, p<0.05]. Baba eğitim durumuna göre ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin; Hayat Bilgisi dersine yönelik tutumları ve olumlu tutumlarında anlamlı fark olmadığı sonucuna ulaşılmaktadır. Hayat Bilgisi dersine yönelik olumsuz tutumlarında anlamlı farklılık tespit edilmektedir, [χ2 (4) = 13.535, p<0.05]. Baba eğitim durumuna göre ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin, demokratik tutumları arasında anlamlı fark olmadığı saptanmaktadır. Kardeş sayısına göre ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin; Hayat Bilgisi dersine yönelik tutumlarında, olumlu ve olumsuz tutumlarında anlamlı fark olmadığı sonucuna ulaşılmaktadır. Kardeş sayısına göre ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin, demokratik tutumları arasında anlamlı farklılık olmadığı saptanmaktadır. İlkokul 3. sınıf öğrencilerinin; Hayat Bilgisi dersine yönelik tutumları ile demokratik tutumları arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki tespit edilmektedir, (r=0.346, p<.01). Hayat Bilgisi dersine yönelik olumlu tutumları ile demokratik tutumları arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki tespit edilmektedir, (r=0.325, p<.01). Hayat Bilgisi dersine yönelik olumsuz tutumları ile demokratik tutumları arasında düşük düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki tespit edilmektedir, (r=0.225, p<.01). Ortalama ve standart sapma değerlerine göre ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin; Hayat Bilgisi dersine yönelik olumlu tutuma sahip olduğu ve demokratik tutum düzeylerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmaktadır.Anahtar Kelimeler: Demokratik tutum, Hayat bilgisi dersine yönelik tutum, İlkokul In the research, it is aimed to examine 3rd grade primary school students with attitudes towards life science lessons and their democratic attitudes to investigate the relationship between them. Relational research model is used in the research. The descriptive screening method is used in the examination of the attitudes of the 3rd grade primary school students towards life science lesson and democratic attitudes according to demographic variables. The universe of the research is composed of 6663 students in the central primary school attached to the Ministry of National Education located in the central districts of Elazığ province, which passed grade 3 in the 2017-2018 academic year. The sample of the study consisted of 826 primary school students in 13 schools in the first period of 2017-2018 academic year. The `Attitude Scale Towards Life Science Education` developed by Zayimoglu Öztürk and Coşkun (2015) and the `Democratic Attitude Scale` developed by Erbil and Kocabaş (2017) are used in the research. The research was applied to the students in one session. The application took approximately 40 minutes for each class. Correlation coefficient of Kolmogorov-Smirnov (K-S) test, mean (x), standard deviation (ss), frequency, percent distributions, Mann Whitney U-test, Kruskal Wallis H-Test and Spearman Brown rank difference are used in the analysis of obtained data. Findings obtained from result of the research bshows that; According to the gender variable of 3rd grade students' positive and negative attitudes towards life science lesson are not significantly different. According to the educational level of the mother of 3rd grade students; positive and negative attitudes towards the lesson of life science do not make a meaningful difference. There is a significant difference between the democratic attitudes of the third grade students according to their mother educational status, [χ2 (4) = 9.929, p <0.05]. According to the educational status of their father, the positive and negative attitudes towards life science lesson are not significantly different. There is a significant difference in negative attitudes towards life science lesson, [χ2 (4) = 13.535, p <0.05]. According to the educational status of the father, it is found that there is no significant difference between the democratic attitudes of the 3rd grade students of primary school. According to the number of siblings; positive and negative attitudes towards the science of life lesson are not significantly different among 3rd grade students. There is a moderate, positive and meaningful relationship between attitudes towards the lesson of life science and democratic attitudes, (r = 0.346, p <.01) among primary school students of 3rd grade. There is a moderate positive and significant relationship between positive attitudes towards life science lesson and democratic attitudes, (r = 0.325, p <.01). Positive and significant relationship between negative attitudes towards life science lesson and democratic attitudes is found at a low level, (r = 0.225, p <.01). According to mean and standart deviation values, 3rd grade students have a positive attitude towards the lesson of life and their level of democratic attitudes are high.Key Words: Democratic attitude, Attitude toward life science lesson, Primary school
Collections