Öğrencilerin yazma kaygılarının yazma eğilimleriyle ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yazma, düşüncelerin belirli kurallar çerçevesinde ve bir plan dâhilindeaktarımını ile kalıcılığını sağlayan dil becerisidir. Yazma işlemi sonucunda eldeedilen ürünün kalıcı olmasının hedeflenmesi, yazının her okunduğunda etkili olmaçabasıyla üst düzey zihinsel işlemleri yoğun bir şekilde kullanmayıgerektirmektedir. Yazma becerisinin bu zorluğu yazmaya yönelik bir gerilimtepkisi olan yazma kaygısını tetiklemekte, yazma ilgi ve isteği içinde yazmabecerisinin kullanma oranı olan yazma eğiliminin olumsuz etkilenmesine nedenolmaktadır. Bu araştırmanın amacı, ortaokul düzeyindeki öğrencilerin yazmakaygı düzeylerinin yazma eğilimleriyle olan ilişkisini belirlemektir. İç içe geçmişkarma desende yürütülen bu araştırmada, nicel türde ilişkisel tarama modeli ilenitel türde olgubilimsel (fenomenolojik) model kullanılmıştır. Araştırmanın nicelboyutu, Elazığ il merkezinde 5 eğitim bölgesinden okul türü dikkate alınaraktabakalı örnekleme ve sosyoekonomik fark gözetilerek amaçlı örneklemeyöntemleriyle seçilen 12 devlet ortaokulunda gerçekleştirilmiştir. Bu okullardaküme örnekleme yöntemiyle belirlenmiş her sınıf düzeyinden birer şubede 2017-2018 eğitim öğretim yılında öğrenim gören 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencileri üzerindenaraştırma gerçekleştirilmiştir. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilmişYazma Kaygısı Ölçeği ile Piazza ve Siebert (2008) tarafından geliştirilip İşeri ve IVÜnal (2010) tarafından Türkçeye uyarlanan `Yazma Eğilimi Ölçeği ` (WritingDisposition Scale) kullanılarak toplanmıştır. Veriler analiz edilirken değişkenolarak; katılımcıların cinsiyetleri, sınıf düzeyleri, sosyoekonomik düzeyleri anneve baba eğitim düzeyleri, baba mesleği, anne çalışma durumları, okul öncesieğitim alıp almadıkları ve almış oldukları eğitim süresi, düzenli egzersizalışkanlıkları ve yaptıkları egzersiz türleri, uyku alışkanlıkları ve günlük uykusüreleri, yemek alışkanlıkları, ailelerin derslerine karşı tutumları, kardeş sayıları,özel olarak bir hobi ile ilgilenip ilgilenmedikleri, ilgilendikleri hobi alanları,günlük kitap okuma alışkanlığına sahip olma durumları ve günlük okuma süreleri,daha çok hangi oyun ortamında oynadıkları, gerçek alanda oyun oynama süreleri,sanal ortamda oyun oynama süreleri, ailelerinin aylık gelirleri kullanılmıştır.Analizler SPSS ve LISREL programları yardımıyla gerçekleştirilmiş ve eldeedilen bulgular alan yazından faydalanılarak yorumlanmıştır. Yazma KaygısıÖlçeği'nin geliştirilmesi sürecinde faydalanılması ve nicel verilerinindesteklenmesi amacıyla 2017-2018 eğitim öğretim yılında Elazığ il merkezindegörev yapan Türkçe öğretmenleriyle görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Verilerintoplanması amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmışgörüşme formu kullanılmıştır. Görüşmeler yüz yüze gerçekleştirilmiş ve ses kayıtcihazıyla kayda alınmıştır. Verilerin analizinde NVivo 8 programındanyararlanılmış, betimsel analiz yöntemi kullanılmış ve bulgular alan yazındanhareketle yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda ortaokul öğrencilerinin yazmakaygısı ile yazma eğilimleri arasında anlamlı ilişkiler bulunmuş ve yazmakaygılarının yazma eğilimlerini anlamlı oranda yordadığı tespit edilmiştir.Görüşme verilerinin durumu destekler nitelikte olduğu görülmüştür. Budoğrultuda gerçekleştirilen karşılaştırmalı testler sonucunda ortaokulöğrencilerinin baba meslekleri, aylık gelirleri, sosyoekonomik düzeyleri,okulöncesi eğitim sürelerine göre anlamlı fark tespit edilememişken diğerdeğişkenlere göre öğrencilerin yazma kaygı ve eğilimlerinin anlamlı şekildefarklılaştığı tespit edilmiştir.Anahtar Sözcükler: Ana Dili Eğitimi, Türkçe Eğitimi, Yazma Becerisi,Yazma Eğilimi, Yazma Eğitimi, Yazma Kaygısı. Writing is a language skill that ensures transferring and stabilization ofpermanency of ideas under certain rules within a plan. Aiming to attain apermanent product at the end of writing process requires using high levelconscious processed intensely with the effort of beinfg effective whenever it isread. This difficulty of writing skill triggers writing anxiety which is a stressreaction to writing and causesthe negative response of writing disposition which isa writing skill's utilisation rate within writing interest and will. The aim of thisstudy is determine the reletion between writing disposition and writing anxietylevel of secondary school students. In this study, which is carried out in a nestedmixed pattern, qualitative type phenomenological model is used with thequantitative type relational survey model. Quantitative dimension of this resarch iscarried out in 12 government secondary school which are selected with thestratified sampling consideringly school type from 5 education region in the citycentre of Elazığ and with observing the purposive sampling method for thesocioeconomic differences. The resarch is performed with 5th, 6th,7 th and 8thgrade students who are determined with cluster sampling method studying in abranch from each level in 2017-2018 education term. Datum are garhered usingWriting Anxiety Scale which has been developed by the researchers and the VIWriting Disposition Scale which has been developed by Piazza and Siebert (2008)and adopted to Turkish by Işeri and Unal (2010). Participants' gender, gradesocioeconomic level, parent's education level, father's job, mother's workingcondition, whether they have studied in a kindergarden or not and its duration,regular exercise habit of participants and exercise type, regular sleeping habits anddaily sleep duration regular eating habits, attitude of parents toward lessons, thenumber of siblings, whether they interested in a hobby or not, hobby types, havinga daily reading, having and daily reading duration, which environment they playmore in duration of playing in a real environment they play more in, duration ofplaying in a real environment, duration of playing in vitural platform, monthlyincome of family are used as a factor while the datum are analysed. The Analysisare conducted by the help pf the programs SPSS and LISREL and the findings areinterpreted by benefiting from field literatuce. During the development period ofWriting Anxiety Scale by the aim of supporting quantitive data and making use ofit, the teachers of Turkish who are working in Elazığ city centre in 2017-2018educational term are interviewed qualitatively. Semi-structured interview formwhich is developed by the reachers in order to collect data is used. In the Analysisof datum NVIVO program is made use of and descriptive analysis method is usedand the findings are interpreted to field literatüre. As a result meaningful relationsare found between the secondary school students' writing anxiety and theirwriting disposition and it is determinined that their writing anxiety predicts theiretiting disposition in a meaningful rate Interview datum supports this. So, as aresult of the performed comparative test's can't establish meaningful differencesaccording to secondary school students' father job, monthly income,socioeconomic level, the duraction of kindergarden education but establishmeaningful differences of students writing anxiety and writing dispositionaccording to other factors.Key Words: First Language Education, Turkish Education, WritingAbility, Writing Disposition, Writing Education, Writing Anxiey.
Collections