Öğretim etkinlikleri modeline dayalı çevrimiçi öğrenme ortamının öğrencilerin akademik başarılarına, tutumlarına ve öğrenmede kalıcılığa etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın genel amacı; Gagné'nin Öğretim Etkinlikleri Modeli'ne göre hazırlanan çevrimiçi öğrenme ortamının öğrencilerin akademik başarılarına, tutumlarına ve öğrenilenlerin kalıcılığına etkisini incelemektir. Araştırmanın evrenini, 2016-2017 öğretim yılı güz dönemi Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi `Öğretim İlke ve Yöntemleri Dersi` alan 2. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın amacı doğrultusunda araştırmanın nicel bölümü kapsamında çalışma grubunu, Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Matematik Öğretmenliği Programında öğrenim gören ve derse devam zorunluluğu olan 61 öğrenci oluşturmaktadır. Bu öğrenciler Gagné'nin Öğretim Etkinlikleri Modeli'ne dayalı çevrimiçi öğrenme ortamında ders gören deney grubu ve mevcut öğretimine çevrimiçi öğrenme ortamında devam eden kontrol gruplarına yansız olarak kura ile atanmışlardır. Deney grubunda 30, Kontrol grubunda 31 öğrenci yer almaktadır. Araştırmanın nitel bölümünde ise örneklemi, gönüllü 25 öğrenci oluşturmaktadır.Araştırmada nicel ve nitel boyutun birlikte yer aldığı karma araştırma desenlerinden `açımlayıcı sıralı desen` kullanılmıştır. Nicel boyut öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen olarak ele alınmıştır. Deneysel desene ilişkin araştırmacı tarafından geliştirilen başarı testi, öğrencilerin çevrimiçi öğrenmeye yönelik tutumlarının belirlenmesi amacıyla Erdoğan, Bayram ve Deniz (2007) tarafından geliştirilen `WebTabanlı Öğretim Tutum Ölçeği` ve Gür Erdoğan (2011) tarafından geliştirilen `Öğretimİlke ve Yöntemleri Dersine Yönelik Tutum Ölçeği` deney ve kontrol grubu öğrencilerineöntest ve sontest olarak uygulanmıştır. Ayrıca uygulamadan altı hafta sonra başarı testikalıcılık testi olarak uygulanmıştır. Nitel boyutta ise iki görüşme formu vederecelendirme ölçeği kullanılmıştır. Görüşme formlarından biri beş adet açık uçlusorudan oluşan, çevrimiçi öğrenme ortamına yönelik görüşme formu diğeri ise dört adetaçık uçlu sorudan oluşan, Gagné'nin Öğretim Etkinlikleri Modeli'ne yönelik görüşmeformudur. Araştırmada, Gagné'nin Öğretim Etkinlikleri Modeli'nin basamaklarınınuygulanıp uygulanmadığını belirlemek amacıyla `Gagné'nin Öğretim EtkinlikleriModeli'nin Uygulanmasına Yönelik Derecelendirme Ölçeği` kullanılmıştır. Uygulamaaltı hafta devam etmiştir. Araştırmanın nicel verilerin analizinde deney ve kontrolgruplarının oluşturulmasında ve karşılaştırılmasında elde edilen verilerin istatistikselolarak değerlendirilmesi için aritmetik ortalama ( X ), standart sapma (ss), yüzde (%),frekans, Wilcoxon işaretli sıralar testi, MWU, bağımsız gruplar t-testi, bağımlı gruplar ttestive tek yönlü kovaryans analizi kullanılmıştır. Araştırmanın nitel verilerin analizindeise içerik analizinden faydalanılmıştır.Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, Gagné'nin Öğretim EtkinlikleriModeli'ne Dayalı Çevrimiçi Öğrenme Ortamının, öğrencilerin akademik başarıları,öğrenmede kalıcılık ve öğrencilerin derse yönelik tutumları üzerinde deney grubu lehineistatistiksel fark olduğu, öğrencilerin çevrimiçi öğrenme ortamına yönelik tutumlarındaise istatistiksel olarak anlamlı olmasa da deney grubunun aritmetik ortalamasının kontrolgrubundan yüksek olduğu görülmüştür. Araştırmanın nitel bulgularına göre; öğrencileregöre kalıcı öğrenmeyi sağlayan, aşamalı bir model olan, öğrenilenleri yaşama dönüştürmeimkânı tanıyan Gagné'nin Öğretim Etkinlikleri Modeli, öğrencilerin meslek hayatlarındada kullanmayı tercih edecekleri, genellikle yararlı buldukları bir modeldir. Bu bakımdannitel bulgular genel olarak nicel bulguları destekler niteliktedir. Zira deneysel araştırmasonuçları da göstermektedir ki; Gagné'nin Öğretim Etkinlikleri Modeli'ne dayalıçevrimiçi öğrenme ortamlarında derslerin yürütüldüğü öğrenciler daha başarılı,öğrenmeleri daha kalıcı ve derse yönelik tutumları daha olumlu yönde gelişmiştir.Araştırmada bu sonuç, Gagné'nin Öğretim Etkinlikleri Modeli gibi farklı modellerin öğretmen yetiştirme sistemine alternatif açılımlar sağlama potansiyeli olduğu şeklinde değerlendirilmiştir. The general purpose of this study is to investigate the overall effect of the online learning environment which designed according to Gagné's Instruction Activities Model on students' academic achievements, attitudes and retention of their learning. The population of the study is sophomore students who studied the `Teaching Principles and Methods` lesson in fall semester of the 2016-2017 academic year at the Firat University Faculty of Education. In the direction of the research purpose, within the scope of the quantitative part of this research, the study group consists of 61 full attendance students who were studying in the Elementary Mathematics Teaching Department of the Firat University Faculty of Education. Student groups were randomly assigned as experimental (online learning environment platform designed with Gagné's principles) or control (traditional online learning environment platform) ones. The experimental group was consisted of 31 students and control group was consisted of 30 students. In the qualitative part of the research, 25 volunteer students constitute the sample of the research.Explanatory Sequential Design, one of the mixed designs in which quantitativeand qualitative methods are used together were used in this study. Pre-test and post-testcontrol group experimental design was used in quantitative part of the study. Theachievement test developed by the researcher related to experimental design, `Web BasedInstructional Attitude Scale` which was developed by Erdoğan, Bayram and Deniz (2007)and the `Attitude Scale for Student Perceptions` which was developed by Gür andErdoğan (2011) were applied as pre-test and post-test to experiment group and controlgroup students in order to determine student attitudes towards online learning. Also, theachievement test was applied as a retention test 6 weeks after the application. Twointerview forms and rating scale were used in qualitative part of the research. One of theinterview forms is the interview form for the online learning environment, consisting of5 open-ended questions and the other one had four questions for understanding the studentviews about online learning environment platform designed with Gagné's principles. Inthe study, `Rating Scale for the Application of the Gagné's online learning environment` was used to determine whether the steps were applied or not. The application lasted sixweeks. In the analysis of quantitative data, for the statistical evaluation of the dataobtained in the creation and comparison of the Experiment Group and the Control Group,the mean ( X ), standard deviation (ss), percentage (%), frequency, Wilcoxon signed ranktest, MWU, independent groups t-test, dependent groups t-test and one-way covarianceanalysis were used. Content analysis was used in the analysis of qualitative data.According to the findings of the study, it was seen that Online LearningEnvironment Based on Gagné's Teaching Activities Model constituted statisticallydifference in favor of the Experiment Group on academic achievement, persistence andattitude towards the course, and although it was not statistically significant in the Online Learning Environment attitude, it was seen that the arithmetic average of theExperimental Group was higher than the Control Group. The qualitative findings of thestudy; Gagné's online learning environment, a gradual model that allows learners to learnpermanently and that allows the learners to transform their learnings into life, is a modelthat students often find useful and will also prefer to use it in their professional lives. In this respect qualitative findings generally support quantitative findings. Because,experimental research results show that students who are learning in online learningenvironments based on Gagné's principles are more successful, learners are more permanent and their attitudes toward the course are more positive. The result of this study shows that different models such as Gagné's online learning environment have the potential to provide alternative expansions to the teacher training system.
Collections