Fen bilimleri öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı `Fen Bilimleri öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelemektir.` Bu amaç kapsamında Fen bilimleri öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin cinsiyet, yaş, kıdem, haftalık ders saati, medeni durum ve görev yeri değişkenlerine göre ortaya konulması hedeflenmiştir.Fen Bilimleri öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesini konu alan bu çalışma, nicel yöntemli olup; ilişkisel araştırma türlerinden nedensel karşılaştırma modeli ve korelasyonel tarama modeli kullanılmıştır.Araştırmanın evrenini, Bitlis ili Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı bulunan okullarda görev yapmakta olan 239 Fen Bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Bu araştırmada uygun örneklem belirleme yöntemi ile örneklem alınma yoluna gidilmiş olup 158 Fen Bilimleri öğretmenine ulaşılmıştır.Araştırma kapsamında kullanılan Maslach ve Jackson tarafından 1981 yılında geliştirilmiştir. Ölçek Türkçe' ye 1992 yılında Ergin tarafından uyarlanmıştır. Tükenmişlik ölçeği 3 boyuttan ve 22 maddeden oluşmaktadır. Envanterin orijinali 7'li likert ölçekli iken Ergin'nin (1992) uyarlaması ile 5'li likert ölçekli hale çevrilmiştir. Ölçeğin değerlendirmesi şu şekildedir: Hiçbir zaman, çok nadir, bazen, çoğu zaman, her zaman.Araştırma bulguları neticesinde Fen Bilimleri öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerinin; cinsiyet, yaş, kıdem, haftalık ders saati, medeni durum ve görev yeri değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır.Elde edilen veriler frekans testi, bağımsız gruplar T testi, Tek yönlü ANOVA ve basit doğrusal korelasyon analizlerine tabi tutulmuştur. Analizler toplam 158 ölçüm üzerinden analizler yapılmıştır.Anahtar Kelimeler: Fen Bilimleri Öğretmeni, Tükenmişlik, Ortaokul The aim of this study is to investigate the burnout levels of science teachers in terms of some variables. Within the scope of this aim, it is aimed to determine burnout levels of science teachers according to gender, age, seniority, weekly course hours, marital status and place of duty.This study, which focuses on the examination of the levels of occupational burnout of science teachers in terms of some variables, is quantitative. causal comparison model and correlative screening model were used.The universe of the study is composed of 239 science teachers working in the schools affiliated to the Directorate of National Education in Bitlis province. In this research, sampling was made with the appropriate sampling method and 158 science teachers were reached.Used in the context of research developed by Maslach and Jackson in 1981. The scale was adapted into Turkish by Ergin in 1992. Burnout scale consists of 3 dimensions and 22 items. While the original of the inventory was 7-point Likert scale, it was converted into 5-point Likert scale with the adaptation of Ergin (1992). The evaluation of the scale is as follows: Never, very rarely, sometimes, often, always.As a result of the research findings, the burnout levels of Science teachers; gender, age, seniority, weekly course hours, marital status and place of duty did not show a significant difference.The data obtained were subjected to frequency test, independent groups T test, one way ANOVA and simple linear correlation analysis. Analyzes were made from a total of 158 measurements.Keywords: Science Teacher, Burnout, Secondary School
Collections