Ergenlerin medya ve teknoloji kullanımı ile akademik erteleme davranışı ve başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ergenlik çağındaki öğrencilerin medya ve teknoloji kullanımlarının akademik erteleme davranışları ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın amacı kapsamında ergenlerin medya ve teknoloji kullanımlarının akademik erteleme davranışları ile ilişkisi, akademik başarıları ile ilişkisi ve akademik başarıları üzerinde akademik erteleme davranışının aracı etkisi araştırılmıştır. Araştırma kuramsal olarak Zaman Yer-değiştirme Teorisi'ne (Time Displacement Theory) dayanmaktadır. Bu teoriye göre ergen bireylerin kısıtlı zamanı vardır ve bir alana ayırdıkları vakit arttıkça diğer alana harcadıkları zaman azalmaktadır. Buna göre ergenlerin medya ve teknoloji kullanım süreleri arttıkça, akademik görevlerine ayırdıkları zamanın azalması öngörülmektedir. Araştırma nicel araştırma yöntemiyle gerçekleştirilmiş olup tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli ile desenlenmiştir. Araştırma örneklemini, 2017-2018 eğitim-öğretim yılı içerisinde Elazığ ve Tunceli illerinde bulunan ortaokul ve liselerden kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle seçilen 6'sı ortaokul, 5'i lise olmak üzere 11 farklı okulda, 7., 8. ve 9. sınıf seviyelerinde öğrenim gören 1278 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada `Kişisel Bilgi Formu`, `Medya ve Teknoloji Kullanımı Ölçeği` ve `Akademik Erteleme Ölçeği`nden elde edilen bilgiler ile öğrencilerin 2017-2018 eğitim-öğretim yılının ilk dönemine ait ağırlıklı not ortalamaları veri olarak kullanılmıştır. Uygulamaların araştırmacının gözetiminde ve öğrencilerin öğrenim gördükleri okullarda sınıf ortamlarında yapılması sağlanmıştır. Uygulama yapılmadan önce araştırmacı tarafından araştırmayla ilgili gerekli açıklamalar yapılmış ve uygulama yaklaşık 30 dakika sürmüştür.Elde edilen veriler bilgisayarda `SPSS 25.0` programı ile analiz edilmiş olup anlamlılık 0.05 düzeyinde sınanmış, diğer anlamlılık düzeyleri ayrıca belirtilmiş ve elde edilen bulgular araştırmanın amaçlarına uygun olarak ilgili başlıklar altında tablolar halinde sunulmuştur.Sonuç olarak katılımcıların medya ve teknoloji kullanımları açısından cinsiyete ve sınıf seviyesine göre anlamlı olarak farklılaştığı tespit edilmiştir. Ayrıca katılımcıların medya ve teknoloji kullanımları ile akademik erteleme davranışları arasında olumlu yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Bununla birlikte medya ve teknoloji kullanımının akademik başarı ile olumsuz yönde ilişkili olduğu tespit edilirken, günlük ortalama internete bağlanma süresi arttıkça akademik başarıda düşüş gözlemlenmiştir. Son olarak medya ve teknoloji kullanımının akademik erteleme davranışına neden olarak akademik başarıya olumsuz yönde etki ettiği bulgusu elde edilmiştir. The aim of this study is to investigate the relationship between adolescents' usage media and technology tools with academic procrastination behavior and academic achievement. In the scope of the research, it was investigated the relationship between the use of media and technology and academic, the relationship between academic achievement and the academic effect of academic procrastination on academic achievement. The research's theoretical framework is based on Time Displacement Theory. According to this theory, adolecens have limited time and the time they spend in one area decreases as they spend on other areas. The hypotheses established within this scope and have been tested. The research was conducted with quantitative research method and modeled using a relational survey model. The research sample consists of 1278 students, selected through the easily accessible sampling method, and studying in 6 middle and 5 high schools during the 2017-2018 educational year in Elazığ and Tunceli provinces. The data was gathered by applying `The Personal Information Form`, `Media and Technology Usage Scale` and `Academic Procrastination Scale`. It was ensured that these methods and scales were applied under the supervision of researcher, and in the classrooms where the students are enrolled. Necessary explanations were made by researcher beforehand, and the application lasted about 30 minutes.The obtained data were analyzed via the `SPSS 25.0` program on the computer and the significance was tested at 0.05 level. Other significance levels were also specified and the findings were presented in tabular form in line with the objectives of the study.As a result, it is found that there is significant difference between the female and male attendents' media and technology usage and a significant difference in terms of grade level. There is statistically significant negatively relationship between the research attendents' media and tecnology usage, and academic achievement. In addition, it is concluded that academic achievement decreases with increasing daily average internet connection time. It is also concluded that attendents' media and technology usage is a predictor of their academic procrastination behaviors; and it was determined that academic procrastination behavior is a predictor of academic achievement of adolescents. In sum, the use of media and technology adversely affects academic achievement by mediating academic procrastination.
Collections