Zihinsel engelli çocuklarda akran eğitimine ilişkin öğretmen görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma zihinsel engelli çocuklarda akran eğitimine ilişkin öğretmen görüşlerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda Bingöl il merkezinde ve Genç ilçe merkezinde görev yapan 30 öğretmen araştırma kapsamına dâhil edilerek görüşmeler yapılmıştır. Nitel bir araştırma olan bu çalışmada olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın amacına ulaşılmasında uygun veriler elde edebilmek için görüşme yöntemi seçilmiş, görüşme tekniklerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşmeler hem ses kaydı hem de not alınarak gerçekleştirilmiştir. Nitel olarak elde edilen veriler içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Veriler 2 özel eğitim öğretmeni ve 1 öğretim üyesinin katılımı ile analiz edilerek temalar belirlenmiştir.Araştırma sonuçlarına göre hem özel eğitim öğretmenleri hem de kaynaştırma öğrencisi olan sınıf öğretmenleri zihinsel engelli çocukların okuma yazma becerileri ve sosyal becerileri üzerinde akran eğitiminin genel olarak gözlem ve taklit, işbirliği ve model olma boyutlarına ilişkin görüşler belirtmiştir. Ayrıca bazı öğretmenler, zihinsel engelli bireylerde bazı temel bilişsel becerilerin yokluğu, bireyin hazırbulunuşluk düzeyinin yetersiz olması, rekabetçi bir ortamın oluşmasına zemin hazırlamasıyla bireyin kendini daha fazla yetersiz hissetmesi ve okuma yazma becerilerin zor ve karmaşık bilişsel beceriler olmalarından dolayı olumsuz durumların oluştuğu konusunda görüşler ifade etmişlerdir This research was carried out with the aim of determining the opinions of teachers about peer education in mentally handicapped children. For the purpose of the study, 30 teachers working in Bingöl city center and Genç district center were included in the research and interviews were conducted. In this study, which is a qualitative research, fact science pattern was used. In order to obtain the appropriate data for the purpose of the research, the interview method was chosen and semi-structured interview technique, one of the interview techniques, was used. The interviews were made with both voice recording and note taking. Qualitative data were analyzed by content analysis technique. The data were analyzed with the participation of 2 special education teachers and 1 faculty member, and themes were determined. According to the results of the study, both special education teachers and classroom teachers who have inclusive students in their classrooms stated that peer education was significantly effective on literacy and social skills of mentally disabled children in terms of observation and imitation, cooperation and modeling. In addition, some teachers expressed their opinions about the absence of some basic cognitive skills in individuals with intellectual disabilities, the level of individual readiness of the individual, the fact that the individual feels more inadequate with the formation of a competitive environment and the fact that literacy skills are difficult and complex cognitive skills.
Collections