Pısa sınav sonuçlarının ülkelerin gelişmişlik derecesi ve kalkınmışlık ölçütleri açısından değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez çalışmasında, uluslararası düzeyde uygulanan PISA sınavlarına ülkelerin gelişmişlik derecesinin ve kalkınmışlık ölçütlerinin katkısı araştırılmıştır. PISA (The Programme for International Student Assessment) üç yılda bir 15 yaş grubu öğrencilerin eğitimleri süresince edindikleri temel bilgi ve becerilere ne ölçüde sahip olduklarını değerlendiren uluslararası bir araştırmadır. PISA aracılığıyla öğrencilerin okuma, fen, matematik beceri puanları ve bu puanları anlamlandırabilecek aile, okul ve öğrencinin kişisel bilgileri de elde edilmektedir. PISA sonuçlarının genel dağılımına bakıldığında ülkelerin ortalama puana sahip olanlar, ortalamanın üstünde ve altında olanlar olmak üzere üç gruba ayrıldıkları görülmektedir. Çalışmamızda Türkiye ile birlikte OECD üyesi Avusturya, Danimarka, İspanya, Fransa, İtalya, Yunanistan, Macaristan, Japonya, Finlandiya, Kore ve İngiltere'ye ait Bebek Ölüm Oranları, Bilim ve Teknik dergilerde yayınlanan makale sayısı, doğumdaki yaşam beklentisi, Araştırma – Geliştirmede çalışan araştırmacı sayısı, doktora ve eşiti programlardan mezun oranı, ilkokuldan üniversiteye toplam öğrenci başına yapılan harcamalar, bütün eğitim seviyelerine göre eğitim kurumlarına gayrisafi yurtiçi hasılaya (GSYİH) oranındaki harcamalar, nüfusun %'si olarak internet kullanımı, üniversite mezunu erkeklerde işsizlik oranları, üniversite me-zunu kadınlarda işsizlik oranları, kişi başı enerji kullanımı (kilogram olarak petrol eş-değeri), kişi başına sağlık harcamaları, satınalma gücü paritesi, yüksek teknoloji ihracatı (üretiminin %'si olarak) ve yurtiçi Patent Başvuruları gibi özellikler `Korelasyon analizi` yöntemi ile analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. In this thesis study, the degree of development of countries and the contribution of development criteria to internationally applied PISA examinations were investigated. The PISA is an international research that assesses the extent to which students in the age group of 15 years have the basic knowledge and skills they have acquired during their education. PISA also provides students with reading, science, mathematics skill points and personal information about the family, school and student who can unders-tand these scores. When we look at the general distribution of PISA results, it can be seen that the countries have three groups, one having the average score, the one above and below the average. In our study, the number of articles published in OECD member countries such as Austria, Denmark, Spain, France, Italy, Greece, Hungary, Japan, Fin-land, Korea and UK published in Science and Technical journals, life expectancy in birth, The number of researchers, the percentage of graduates from doctoral and equal programs, the expenditures made from the primary school to the university as a whole, the expenditures on education institutions as a percentage of GDP for all education le-vels, the internet usage as % of the population, the unemployment rates for the men gra-duated from college, Features such as per capita energy use (equivalent to kilograms of oil), per capita health expenditures, purchasing power parity, high technology exports (as % of production), and domestic patent applications were analyzed by the method of `correlation analysis` and interpreted.
Collections