İşe yeni başlayan hemşirelerin hizmet içi eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu çalışma, çalışan hemşirelerin (işe yeni başlayan ve deneyimli) görüşlerine yer verilerek işe yeni başlayan hemşirelerin eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi amacı ile yapılmış tanımlayıcı tipte araştırmadır.Yöntem: Araştırmada, 01.09.2013-31.12.2014 tarihleri arasında İzmir İlinde bulunan bir üniversite hastanesi, bir üçüncü basamak devlet hastanesi, bir ikinci basamak devlet hastanesi ve bir özel hastane olmak üzere 4 farklı hastanede çalışan toplam 304 hemşire örneklemi oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak, `Tanıtıcı Veri Formu` ve `Hizmet İçi Eğitime Yönelik Gereksinim Belirleme Formu`nun yer aldığı, işe yeni başlayan (06 ay – 24 ay) hemşireler ve eğitici/yönetici ve 24 ay ve üzeri çalışan hemşireler için ayrı ayrı düzenlenmiş olan bir anket formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde, sayı ve yüzde dağılımları alınarak ki- kare ve Mann Whitney-U testi uygulanmıştır.Bulgular: Araştırma kapsamına alınan hemşireler, işe yeni başlayan hemşirelerin eğitim ihtiyacı olduğunu düşündüklerini belirtmiş, büyük bölümü hizmet içi eğitim alsa bile hizmet içi eğitimlerin ihtiyaçlarını karşılamadığını ifade etmiştir. Araştırmaya katılan hemşireler; işe yeni başlayan hemşirelerin en çok `uyum sağlama-iletişim`, `pratik eksikliği` ve `ilaçlar` konusunda zorlandığı, en çok `kullanılan formlar`, `acil müdahale` ve `ilaç dozları` konusunda hata yaptığını bildirmiştir. Hemşirelerin büyük bölümü, hizmet içi eğitim programlarının `işe başlanılan günden itibaren` ve 10:00-12:00 saatleri arasında ve `1 ay` süre ile olmasını istemiş, kurum ve bölüm oryantasyonun ayrı yapılmasını, eğitim hemşirelerinin donanımlı olmasını ve eğitim programının detaylı planlanmasını önermiştir. `Yaşamsal bulgular, CPR, ilaç uygulamaları ve yan etkileri, kanama takibi, şok, sıvı-elektrolit takibi, acil arabasında yer alan ilaç ve malzemelerin kullanımı, izolasyon gerektiren durumlar ve bakım uygulamaları, bilinci kapalı hasta bakımı ve motivasyon` konularının en çok önemsenen konular olduğu saptanmıştır. Sonuç: İşe yeni başlayan hemşirelerin eğitim gereksinimleri vardır ve yapılan eğitimler yeterli değildir. Hizmet içi eğitim programları düzenlenirken gereksinim saptama yapılmalı, deneyimli ve işe yeni başlayan hemşire görüşlerine yer verilmelidir.Anahtar Kelimeler: Hizmet içi eğitim; gereksinim belirleme, işe yeni başlayan hemşire Aim: This study aims determine the needs of education of beginning nurses by learning experienced nurses opinions.Method:In This research between 01.09.2013- 31.12.20014 dates 304 nurses from four different hospital a university hospital ,a third step public hospital, a second step public hospital and a special hospital constitued the sample. as a data collection tool, a questionaire from, which was prepare seperately for the nurses who started the job, the trainer, manager and the nurses working 24 months and over used the introductry data form and the requirement determinationform for in-service training. Chi-square and mann whitney-u tests were applied for the analysis of the data. Findings: The nurses included in the research stated that new nurses need training and most of them stated that even if they received in-service training, the training did not meet their need. The nurses participating in the study reported that most of the nurses starting to work had diffuculty in adaptation. Communicatıon, lack of practice and medications and made mistakes about the most used forms, emergency response and drug doses. Most of the nurses wanted in service training programmes to be 10:00-12:00 hourses and month from the day started work, and suggested that the oriontation of the instution and depertment should be done seperately and that the training nurses should be equipped and detail planning of the training programme whital signs, cpr drug applications and side effects, bleeding follow up, shock,m fluid electroled monitoring, use of drugs and materials in the emergency car, stiotions requiring isolation and care practices, unconsious patientscare and motivation werw the most important isueses.Results: Beginning nurses have training needs and training are not sufficient. Needs assesments should be made when in service training programmes are organized and opinions of experienced and new nurses should be included.Key Words: In-service training, determanition of requirement, begining nurse
Collections