Psikolojik danışman adaylarının yaratıcılık düzeylerinin psikolojik danışma öz yeterlik düzeylerini yordamadaki rolü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada psikolojik danışman adaylarının psikolojik danışma öz yeterlik (yardım becerileri öz yeterliği, oturum yönetmeye ilişkin öz yeterlik, psikolojik danışma sürecindeki zorluklara ilişkin öz yeterlik) düzeylerini yordamada yaratıcılıklarının rolü incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 yılında Ege bölgesi üniversitelerinde öğrenim görmekte olan Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programı son sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Veriler çoklu doğrusal regresyon analizi ile incelenmiştir.Araştırmanın sonuçlarına göre, psikolojik danışman adaylarının yaratıcılıklarının yardım becerileri öz yeterliği için anlamlı bir yordayıcı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Psikolojik danışman adaylarının yaratıcılıklarını oluşturan erken kapamaya direnme ve zenginleştirme becerileri oturum yönetmeye ilişkin öz yeterlikleri için anlamlı bir yordayıcıdır. Yaratıcılığın zenginleştirme alt boyutu oturum yönetmeye ilişkin öz yeterlik üzerinde negatif bir etkiye sahipken, erken kapamaya direnç pozitif yönlü bir etkiye sahiptir. Ancak akıcılık, orjinallik, başlıkların soyutluğu ve yaratıcı güç puanları oturum yönetmeye ilişkin öz yeterliği anlamlı olarak yordamamaktadır. Psikolojik danışma sürecinde karşılaşılan zorluklara ilişkin öz yeterlik için psikolojik danışman adaylarının erken kapamaya direnebilme yaratıcılığının yordayıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Erken kapamaya direnç yaratıcılığı arttıkça psikolojik danışma sürecinde karşılaşılan zorluklara ilişkin öz yeterlik de artmaktadır. This study aimed to investigate the role of creativity in predicting counseling self efficacy (helping skill self-efficacy, session management self-efficacy, counseling challenges self-efficacy) levels of counselor trainees.The sample of the study was consisted of 4th graders who were enrolled Guidance and Counseling Undergraduate programs in universities located in Aegean Region during 2018-2019 academic year. The data were collected using Counseling Activity Self-Efficacy Scale (CASES), Torrance Tests of Creative Thinking (Figural Form-A) from 293 volunteer counselor trainees. Results of study indicated that; creativity did not predict counselor trainees' helping skill self-efficacy scores. Both, resistance to premature closure and elaboration were significant predictors of counselor trainees' session management self-efficacy scores. Elaboration of creativity has a negative effect on the session management self-efficacy scores, but resistance to premature closure has a positive effect. Fluency, originality, abstractness of titles, checklists of creative strengths did not predict counselor trainees' session management self-efficacy scores. Resistance to premature closure predict significantly counselor trainees' counseling challenges self-efficacy, on the other hand fluency, originality, elaboration, abstractness of titles and checklists of creative strengths did not predict to counselor trainees' counseling challenges self-efficacy scores. As resistance to premature closure increases, counselor trainees' counseling challenges self-efficacy increases too.
Collections