Özel yetenekli öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeylerinin benlik saygısı, akran ilişkileri ve ebeveyn tutumları açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, özel yetenekli öğrencilerin psikolojik sağlamlıklarında benlik saygısının, anne-baba tutumlarının ve akran ilişkilerinin rolünü incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 3 ayrı Bilim ve Sanat Merkezi'nde öğrenim gören 6.7.8. ve 9.sınıf ve hazırlık sınıfı öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Ergen Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği Kısa Formu, Anne-Baba Tutum Ölçeği ve Akran İlişkileri Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi çoklu regresyon analiziyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulguları, anne baba tutumlarından kabul/ilgi boyutunun özel yetenekli öğrencilerin psikolojik sağlamlığını yordayan en güçlü değişken olduğunu ortaya koymuştur. Bunun yanı sıra anne baba tutumlarının psikolojik özerklik boyutunun, benlik saygısı ve akran ilişkileri değişkenleri, özel yetenekli öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeylerini anlamlı bir şekilde yordarken, anne baba tutumlarının kontrol/denetleme boyutunun özel yetenekli öğrencilerin psikolojik sağlamlığını anlamlı bir şekilde yordamamıştır. Anahtar kelimeler: Özel Yetenek, Psikolojik Sağlamlık, Benlik Saygısı, Anne Baba Tutumları, Akran İlişkileri. This study was conducted to investigate the role of self-esteem, parental attitudes and peer relationships in the resilience of gifted students. In the study, the study group was educated in 3 different Science and Art Centers 6.7.8. and 9th grades and preparatory class students.Data were collected using Adolescent Psychological Resilience Scale, Rosenberg Self-Esteem Scale-Short Form, Parenting Style Scale and Friendship Qualities Scale. Multiple regression analysis was used to analyze the data.The findings of the study revealed that the acceptance / involvement dimension of the attitudes of the parents was the most powerful predictor of theresilience levels among gifted students. In addition, while psychological autonomy dimension of parental attitudes, self-esteem and peer relationships variables significantly predicted the resilience levels of gifted students, whereasstrictness/supervision dimension of parental attiduteswere not significant predictors. Keywords: Gifted/Gifted and Talented, Resilience, Self Esteem, Parental Attidutes, Peer Relationship.
Collections