Öğretmenlerin yabancı dil ağırlıklı beşinci sınıf İngilizce dersi öğretim programıyla ilgili endişelerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı Endişe Temelli Benimseme (ETB) modeli temel alınarak, öğretmenlerin yabancı dil ağırlıklı beşinci sınıf İngilizce dersi öğretim programıyla ilgili endişelerinin, bu endişelerini oluşturan etmenlerin ve endişelerle baş etme yollarının incelenmesidir. Çalışmada karma araştırma desenlerinden sıralı açıklayıcı desen kullanılmıştır. Çalışmanın genel evreni yabancı dil ağırlıklı beşinci sınıf İngilizce öğretim programı uygulayan İngilizce öğretmenleridir. İlgili öğretim programının uygulaması okulların ve zümrelerin kararına bırakıldığı için, araştırma ulaşılabilir evrende gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda çalışmanın nicel aşamasına 2018-2019 eğitim-öğretim yılı içerisinde İzmir ilinde yabancı dil ağırlıklı beşinci sınıf İngilizce öğretim programı uygulayan İngilizce öğretmenleri (n=108) katılmış; öğretmenlerin öğretim programına ilişkin endişelerini belirlemek için Endişe Aşamaları Anketi (Stages of Concerns Questionnaire) kullanılmıştır. Endişe Aşamaları Anketi bir yeniliğe yönelik yedi endişe evresinin puanlanmasını sağlamak için Hall, Wallace ve Dossett (1973) tarafından geliştirilmiş ve Türkçe'ye uyarlaması Gökçek ve Baki (2008) tarafından yapılmıştır. Çalışmanın ikinci aşamasında öğretmenlerin endişelerini oluşturan etmenler ile bu endişelerle baş etme yollarının anlaşılması için, maksimum çeşitlilik örnekleme yoluyla seçilen katılımcılarla (n=17) yarı-yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bulgular, katılımcı öğretmenlerin yabancı dil ağırlıklı beşinci sınıf programına ilişkin endişelerinin, ilk evrelerde yer alan farkındalık (81), bilgisel (88) ve kişisel (87) endişe aşamalarında yüksek olduğunu, en düşük endişelerinin ise sonuç aşamasında (27) bulunduğunu göstermektedir. Bununla birlikte öğretmenlerin endişe aşamalarında demografik özelliklerine göre (cinsiyet, yaş, kıdem, eğitim düzeyi vb.) anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Yapılan görüşmelere göre öğretmenlerin endişelerini oluşturan etmenler; öğretim programı, öğretim programı uygulamasında gerekli destekler ve alt yapı, okul ortamı, yeni iş yükü ve öğretmen rolü ile ilişkili görünmektedir. Öğretmenlerin endişelerle baş etme yolları ise çeşitli işbirlikleri kurmak (zümre, veli ve okul idaresi), teknolojik destekten yararlanmak, internet aracılığıyla diğer meslektaşlarına ulaşmak olarak belirlenmiştir. The aim of this study was to investigate the intensive fifth grades English curriculum teachers' concerns, factors underpinning their concerns and their ways of coping with those concerns by using Concern Based Adoption Model as a framework. The study is based on the explanatory sequential mixed method approach in which the data were collected through The Stages of Concern Questionnaire and semi-structured interviews. All the English teachers implementing the intensive fifth grades English language program in the academic year 2018-2019 in İzmir (n=108) participated in the quantitative phase, which was the accessible population of the study. For qualitative phase, 17 teachers were selected by using maximal variant sampling strategy. The teachers' concerns were uncovered using the Stages of Concerns Questionnaire (SoCQ), which was developed by Hall, Wallace and Dossett (1973) and translated into Turkish by Gökçek and Baki (2008). More in-depth information about the teachers' concerns, the factors underpinning their concerns and the ways of coping with those concerns were collected through semi-structured interviews. According to the findings of the SoCQ, the teachers' concerns relating with the intensive fifth grades English language curriculum were intense in the early stages as the highest percentile score of 88 at the informational stage and followed by the personal stage (87) and the awareness stage (81). On the other hand, the SoCQ results showed that the teachers had the lowest score at the consequence stage (27). According to the multivariate analysis of variance, there were no significant differences between the teachers' concerns and their demographic characteristics such as age, sex, the years of experience and the graduate program. Apart from these results, the qualitative phase revealed that the curriculum, the needed support and infrastructures during the implementation process, school setting, the workload and new teacher role could contribute to the teachers' concerns. Also, the findings indicated that the teachers had developed some ways to cope with their concerns, which were some collaborations (with colleagues, parents and principals) and using the technology to support their implementation as well as the internet to reach their colleagues in other schools.
Collections