MEF yetenek testleri (MYT) medde havuzunun lise 1.sınıf öğrencilerinde klasik test teorisine göre medde analizi ve güvenilirlik analizlerinin yapılaması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmada, Türkiye'de liselerin hemen hemen hepsinde uygulanan kredili sisteme göre, öğrencilerin lise II. sımfin başmda yapmış oldukları mezuniyet alanları tercihlerinde, onlara yetenekleri bağlamında rehberlik ve danışmanlık hizmeti verilmesinde yardımcı olmak amacıyla yetenek testleri bataryası geliştirilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla, öncelikle halihazırda kullanılmakta olan 'DAT orjinal formları içerisinde yer alan soyut akıl yürütme testi alınmıştır. Diğer testler ise önce Modern Eğitim Fen Dershaneleri ders öğretmenleri sonra Topsever'in kurduğu uzmanlar kurulu tarafından Dil yeteneği, Türkçe yeteneği. Sosyal kavram ve ilkeleriyle düşünme, Mekanik yetenek, Fen bilim kavram ve ilkeleriyle düşünme, Sayısal yetenek ve Uzaysal yetenek testleri madde havuzlan hazırlanmıştır. Oluşturulan 8 alt test soyut akıl yürütme testi hariç iki yarıya bölünerek toplam 15 alt test elde edilmiştir. Testler İzmir'de, ortaöğretimde birinci sömestrenin son haftası, beş genel lisede lise I. sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Uygulama sürecinde her bir testten üç tane bulunacak şekilde toplam 45 testten oluşan bir katalog oluşturulmuştur. Böylece bir sınıfa girildiğinde her bir test farklı kişiye uygulanmıştır. Madde analizi örnekleminde 1488 kişi bulunmaktadır. Testler 85 ile 105 kişi arasında değişen miktarda farklı kişilere uygulanmıştır. Uygulama sonrasında elde edilen veriler üzerinde, Klasik Test Teorisine göre madde analizleri yapılmıştır. Madde analizinde klasik test teorisine bağlı kalınarak, SPSS paket programının sunduğu kolaylıklardan faydalanılmıştır. Madde analizinde öncelikle madde- toplam puan korelasyonu negatif olan maddeler, testlerden çıkarılarak yeni baştan madde analizleri yapılmış ve madde ortalamaları (güçlükleri).40 ile.60 arasında olan, çeldiricilerin hepsi çalışan ve madde toplam puan korelesyonlan olabildiğince yüksek olan maddelerden yeni bir test oluşturulmuştur. Bu süreçte ikiye bölünmüş testlerden en fazla çalışan maddeler alınarak tek bir test yapılandırılmıştır. Madde analizi sürecinde uzaysal yetenek testlerinin madde havuzunun lise I. sınıf öğrencilerinde çalışmadığı görülmüş ve bataryadan çıkarılmıştır. Yine soyut akıl yürütme testinden madde seçmek yerine, halihazırda kullanılan MYT içerisindeki formunun, aynen kullanılması yoluna gidilmiştir. Madde analizi sonrasında elde edilen testler, n. sömestrenin sonunda İzmir'de dört genel lisede, lise I.sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Bu uygulamada tüm testler aynı anda batarya olarak tüm öğrencilere belirli bir sıralanım dahilinde uygulanmıştır. Bu uygulamada toplam 549 kişiyle çalışılmıştır. Elde edilen veriler üzerinde yine Klasik test terorisine göre güvenirlik analizleri yapılmıştır. Bu süreçte üri yan test güvenirliğine, ölçmenin standart hatasına ve içtutarlık katsayıları olan Kuder-Richardson 20 ve Cronbach's Alfa katsayılarına yer verilmiştir. Elde edilen değerler çok yüksek olmamasına rağmen önemli bir hendikap olan soru sayılarının ve zamanın sınırlılığı nedeniyle kabul edilebilir bir düzeyde olduğu düşünülmektedir.
Collections