Mezheplere göre evlenmede kadının velayeti
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İslam dinine mensup olmayanlar İslam'ın kadınlara hiçbir hakkı tanımadığını, özellikle onlara velâyet hakkı vermediğini iddia etmektedirler. Yine erkeklerin kadınları zorla ve kendi istemediği şahıslar ile evlendirdiğini, kadınların da velisinin izni olmadan evlenemediklerini, aynı şekilde kadının kendi kız çocuklarını evlendiremediğini ve İslam'ın kadınları erkekler ile ezdirdiğini ve onlara zulüm ettirdiğini iddia etmekte ve insanların kafalarını karıştırmaktadırlar.Erkekler fiziki bakımdan güçlü olarak yaratıldığından ağır ve mesuliyetli işlerden onlar sorumlu tutulmuştur; buna karşın kadınlar fiziki bakımdan erkeğe nazaran daha güçsüz olduğundan ve fıtraten ince, nazik olduğundan daha kolay ve mesuliyeti az olan işlerden ise kadınlar sorumlu tutulmuştur. Yani her ikisinin fıtratına uygun bir şekilde görev dağılımı yapılmıştır.İşte zor ve sorumluluk isteyen işlerden bir tanesi velayettir. Bundan dolayı bu iş erkeklere verilmiştir, yoksa İslam aleyhtarlarının iddia ettikleri gibi kadın bu haktan mahrum edilmemiş; aksine onlara bir nevi torpil geçilmiştir ve onlara kolaylık sağlanmıştır.Bizim bu araştırmada yapacağımız iş, bu konuya açıklık getirmek, iyice anlaşılmasını sağlamak, bu konudaki olumsuz fikirleri değerlendirmek olacaktır.Kadın velisinin izni olmadan hem evlenebilir, hem de kendi kız çocuklarını asabeden sonra evlendirebilir, yani velayet hakkına sahip olabilir. Fakat dediğimiz gibi evlilik ağır ve sorumluluk isteyen bir sözleşmedir. Bu ağır yük paylaşıldıkça hafifleşecektir. Bu açıdan bakıldığında bu tür sözleşmeler yapılırken velilerin izni de çok önemlidir. Çünkü veliler her zaman velisi olduğu kızların problemlerini kendi problemleri ile eşdeğer tutmakta, onun haklarını, menfaatlerini koruyan bir konumda bulunmaktadır. Bunun için kızların velileri ile istişare etmeleri, onların tecrübelerinden faydalanmaları gerekmektedir.Kızların dengi ve emsali mehri ile evlenmek istediklerinde velilerin de onlara yardımcı olmaları gerekmektedir. Her iki taraf da İslam'ın evlilik konusunda gözettiği en temel hedef olan kalıcılık ve mutluluk esasını göz önünde bulundurmalıdırlar.ANAHTAR KELİME: Kadın, Velâyet, İslam Hukuku, Mezhep, Evlenme. Non-Muslims claim that Islam recognizes no right to the Muslim women and denies them altogether the right of legal guardianship (walayat) in particular. In addition, they claim that men can force them to marrying with the men they do not like and that they are not allowed to marry without the permission and approval of their legal guardians; neither are they allowed to marry their daughters without this approval. They continue to claim that Islam gives men the upper hand to oppress women, thus confusing the minds of people about Islam.Men are held responsible for heavy works in life because they are created physically strong, whereas women are held responsible for less heavy works because they are weaker and more fragile than men in nature. This means that there is a distribution of responsibility and work which is in harmony with the nature of each sex.One of the hardest and most responsibility-demanding duties is legal guardianship. Therefore, this duty is given to man exclusively. Otherwise, this duty is not denied from women as a right, as opposed to the claim of the anti-Islamists. On the contrary, this practice is intended to favor women and excuse them from a heavy responsibility.The purpose of this study is to bring this issue home and shed light on it, assessing the negative views regarding it.Muslim women can both marry themselves and marry their daughters after their paternal heirs, `asabah, holding the right of legal custodianship. Yet marriage is a heavy and responsibility-demanding contract. This heavy weight will only become light through sharing. Seen from this perspective, the permission and approval of the legal guardians is also important when such contracts are done, for the custodians consider the problems of the girls, whose guardianship they hold, as their own problems, protecting their rights and benefits as their own. Therefore, the girls should consult their legal guardians and benefit from their experiences concerning marriage.When the girls want to marry on a mahr of those girls who are their equals, their custodians should help them. Both the girls and their legal guardians should observe the principle of permanence and happiness, which are regarded by Islam as the two most fundamental aims in the matter of marriage.KEYWORD: Women, custody, Islamic Law, sect, Marriage.
Collections