1994 yılından günümüze kadar Afganistan`da din eğitimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmamızın birinci bölümünde Afganistan'ın sosysal, kültürel ve ekonomisini irdeledik, ikininci bölümünde Afganistan'da din eğitiminin geçmişini (1994'e kadar) İslam öncesi ve sonrasını ele aldık, üçüncü bölümünde ise 1994 yılından günümüze kadar incelemeye çalıştık. Afganistan stratejik bir coğrafi yapıya sahip olduğundan tarih boyunca çeşitli güçlerin akınına uğramıştır. Dolaysıyla Afganistan çeşitli kültürlerin kaynaştığı bir merkez özelliği taşımaktadır. İktisadi ve sosyal bakımdan az gelişmiş bir ülke olan Afganistan'da eğitim ve öğretim kurumları yeterli seviyeye ulaşamamıştır. Nüfusun büyük çoğunluğunun kırsal kesimde yaşadığı ülkede okuma yazma oranı çok düşüktür.Afganistan'da dini eğitim kurumları, yaygın ve örgün olmak üzere ikiye ayrılır. Yaygın dini eğitim veren kurumlar, halk tarafından sosyal dayanışma yoluyla açılan ve finanse edilen Kur'an kursları, büyük medreseler ve camilerdir. Örgün dini eğitim kurumları ise, Maarif bakanlığına bağlı bazı büyük medreseler ve darulhüffazlardır ve Yükseköğretim Bakanlıkları'na bağlı ise ve şeriat fakülteleridir ve diğer fakültelerde okutulan sakafat dersleridir. In the first chapter of this study, I have investigated the social, cultural and economic situation of Afghanistan, while I have examined in the second chapter the history of religious education in Afghanistan (until the year 1994), addressing the pre-Islamic and Islamic periods. In the third chapter, I have studied the period from 1994 up to the present time. Since Afghanistan is located in a strategically important region, it has come under many foreign attacks throughout history. Therefore, the country is the center and host of various cultures and beliefs. In Afghanistan, an underdeveloped country in economical and social aspects, educational institutions have failed to reach an adequate level. Rate of literacy is very low in the country in which the great majority of the population has been living in rural areas.Religious education institutions in Afghanistan are divided into two: the formal and the informal. The latter are the schools of Qur?an, big traditional religious schools, i.e., the madrasas, and mosques, all of them being financially supported and maintained by the people, whereas the former are those big madrasas which are administered by the Ministry of Education as well as the religious high schools known as Dar al-Huffaz. There are also Theology Schools which are administered by the Ministry of Higher Education as well as the compulsory courses of religion and culture in other institutions of higher education.
Collections