Show simple item record

dc.contributor.advisorTözün, A. Hikmet
dc.contributor.authorErdoğan, Gamze
dc.date.accessioned2020-12-29T07:42:00Z
dc.date.available2020-12-29T07:42:00Z
dc.date.submitted1997
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/348023
dc.description.abstractTEZ OZETI Türk Basını'nın tiraj yetersizliğini gidermek üzere yöneldiği lotarya ve promosyon, 1980'lerden bu güne değin farklı yoğunluklarda kullanılmakta, yazılı basın kuruluşları sadece promoson ile tiraj almaya çalışmaktadırlar. Promosyonla gelen tirajı başarı olarak kabul eden gazeteler, sözde başarılarını tamamıyla pazarlamacılara borçludurlar. Bir sorunu çözmek için başvurulan lotarya ve promosyon literatürdeki amacına uygun olarak kullanılmadığından, başlı başına bir sorun haline gelmiştir. Gazetelerin hediyesi için satılmaya başlamasıyla birlikte imajları değişmiş, gazetecilik mesleğinin onur ve haysiyeti ayaklar altına alınmıştır. Personel giderlerinin yerini promosyona bırakmasıyla, pek çok basın emekçisi işten çıkartılmış, kalanlar ise, karın tokluğuna çalışmak zorunda bırakılmıştır. Promosyonun maliyetinin gazete fiyatına eklenebilir olmaktan çıkması gazete fiyatlarının astronomik rakamlara ulaşmasına ve sık sık zam görmesine yol açmış, gerçek okurların okuma özgürlükleri kısıtlanmıştır. Ayrıca gazetelerin aslî işleri olan haberciliği bırakarak başkalarının işlerine göz dikmesi, haksız rekabete neden olmuş, ticari hayata büyük bir darbe vurmuştur. Promosyon toplum ve okur üzerinde olumsuz etkiler bırakmış, sosyol ve ekonomik değer yargılarında büyük bir dönüşüm gözlemlenmiştir. Başka nedenlerle birlikte, insan emeğine duyulan saygının azalması, adeta hiçleştirilmesi bireylerin emek vermeden zahmet çekmeden `sahip olma` yi arzulamaları, gazetelerin gazete dışında herşeyi veren araçlar olarak görülmeleri, promosyonun beraberinde getirdiği olumsuzluklardan sadece birkaçıdır. Gazete sahiplerinden üst düzey yöneticilerine, basın meslek kuruluşları temsilcilerinden basın dışı kuruluşların temsilcilerine, akademisyenlerden okurlara kadar tüm ilgililer promosyon hakkında olumsuz görüş belirtmelerine -170-rağmen ortak bir karar alınıp uygulayamayan medya patronları, en sonunda devlet müdahalesi ile karşılaşmışlardır. Yazılı basın kuruluşlarına gönderilen, Sanayi ve Ticaret Bakanı'nın geniş yetkilerle donatıldığı tebliğin sorunu çözmede yetersiz kaldığını gören hükümet yetkilileri, promosyona getirilen sınırlamayı Tüketici Koruma Kanunu bağlamında ele alarak oluşturmuşlardır. Lotarya ve promosyon uygulamalarının bazı sonuçlan, Tüketici Koruma Kanunu'nun yanısıra, Basın Kanunu, Borçlar Kanunu, Türk Ticaret Kanunu, Vergi Mevzuatı ve Anayasa'nın ilgili hükümleri çerçevesinde değerlendirilerek, sorunun yasal boyutu bir bütün şeklinde ortaya konulmuştur. Sonuç olarak, basın özgürlüğünü sınırladığını kabul etmekle birlikte, promosyonun kültürel ürünlerle sınırlandırılmış olması memnuniyet verici bir gelişme olarak görülmekte, geç alınmış bir karar olarak telakki edilmektedir. -171-
dc.description.abstracten_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGazeteciliktr_TR
dc.subjectJournalismen_US
dc.titleTürk basınında lotarya ve promosyon olgusu
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmLottery
dc.subject.ytmPromotion
dc.subject.ytmPress
dc.subject.ytmTurkish press
dc.identifier.yokid64328
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityEGE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid64328
dc.description.pages172
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess