Mevlâna`nın Mesnevî`sinde kadınla ilgili tasvirlerin eğitim açısından değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, `kadının toplumdaki ve dindeki yeri, kadın hakları ve kadınlara verilen değer gibi konuların toplumun diğer kesimlerinde olduğu gibi ilahiyat çevrelerinin de akademik gündemini meşgul ettiği` tespit ve sorunsalından hareketle, İslam kültürünün öne çıkan figürlerinden Mevlana Celâleddin Rûmî'nin Mesnevî adlı eseri özelinde `kadın`la ilgili tasvirlerin eğitim açısından bir değerlendirmesi gerçekleştirilmiştir.İki ana bölümden oluşan tez çalışmasının Birinci Bölümü'nde; İslam'da Kadın olgusu incelenmiştir. Bu eksende, İslam'ın ana kaynakları olarak kabul edilen Kur'ân ve Sünnet yanında, mistik yorumlar olarak asırlar boyunca şekillenen tasavvuf ve irfan geleneği belirleyici olmuştur.Çalışmanın İkinci Bölümü'nde ise, `Mesnevî'de Kadın Kavramı` ele alınmıştır. Bu başlık altında inceleme ve değerlendirme yapılırken öncelikle Mevlânâ'nın hayatında ve eserlerinde `kadın` kavramına değinilmiş, daha sonra Mesnevî'deki kadın tasvirlerinin görünümü, derinlemesine araştırma ve inceleme konusu edilmiştir. Ayrıca örnek kadın şahsiyetlerin hayatları ve hususiyetlerine de kaynaklar elverdiği ölçüde yer verilmiştir. Bölüm sonunda, iki ayrı başlık altında Mesnevî üzerinden bir genel değerlendirme yapılarak, ele alınan kavramların eğitim açısından incelemesi gerçekleştirilmiş ve sonuç bölümü ile çalışma boyunca edinilen tespit ve bulgular, muhtasar olarak ifade edilmiştir. In this study, by determining the fact that `place of woman both in society and in religion, women's rights, value of woman` have always been available in agenda of people of academy and theology, an attempt to analyze the descriptions about women in Masnawi of Mawlana Jalaluddin Rumi, eminent figure of Islamic cultural heritage, has been implemented.Consisting of two main chapters, in the first part of survey, `the concept of woman in Islam` has been examined. Therefore, in addition to Quran and Sunnah, being considered as the main sources of Islam, Sufism and tradition of wisdom and moral-scholarship formed in many centuries, performed as the enlightening actors of the processes of examination in the survey.In the second chapter of the thesis, `the fact of woman in Masnawi` has been examined. Firstly, the fact of woman both in the lifeline and literary works of Mawlana, in addition to this, the desciptions about women in Masnawi have been detected and evaluated thoroughly. According to the interference and knowledge provided by the academically-adopted written sources, eminent female figures, including the inspiring details of their lives have been noted. At the end of the chapter, under two individual titles, a general comprehensive evaluation has been put forward with the aid of Masnawi and the assessment of the facts and values derived from the researches have been displayed, connected to the field of education. At the section of conclusion, all the facts and determinations acquired from the study have been put forward briefly.
Collections