Gazeteye verilen reklamların haber içeriğine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
J ÖZET: Reklam, kısaca, mal ve hizmetlerin geniş kitlelere duyurulması amacıyla kitle i I iletişim araçlarında bir bedel karşılığında yer alarak tüketicide satın alma davranışı / yaratmaya çalışan mesajlar şeklinde tanımlanabilir. Sanayi Devriminden sonra i i ekonomik ve teknolojik gelişmeler, reklama duyulan ihtiyacı artırmıştır. Başlangıçta el ilanları şeklinde olan reklamlar, matbaanın icat edilmesi ve baskı makinelerinin / geliştirilmesi sonucu gazetelerde yer almaya başlamıştır. Avrupa'da reklamın i gazetelerde yer alması 16. Yüzyıl başlarında olurken bizde bu gelişme 19. Yüzyılın ortalarını bulmuştur. Yazılı basının ilk örneklerinden itibaren görülen reklamlar, aynı zamanda bu kuruluşların varlığını sürdürmesi açısından büyük bir önem taşımaktadır. Çünkü basın kuruluşları, yüksek teknolojilerle büyük sermaye gerektiren bir endüstri dalı olarak, tirajın sağladığı gelirden çok reklamlardan gelen gelirlerle ayakta kalabilmektedir. i.. j Ülkemizde basın kar amacı güden özel kuruluşlar olarak gitgide ekonomiyle eklemlenmiş, kartelleşmeyi de aşarak tekelleşme eğilimi göstermeye başlamıştır. Türk Basım açısından bunun ilk belirtileri 70'îerde görülürken 80'lerden sonra bu eğilim iyice belirginleşmiştir. Basının gücünün farkında olan iş çevrelerinin basına el atmasıyla birlikte, büyük sermaye gruplarının içinde yapılanan basın kuruluşları kamuoyu oluşturmak, halkı bilgilendirmek, gibi asli fonksiyonlarının yerine bağlı oldukları grubun çıkar ve ideolojisi çerçevesinde hizmet vermeye başlamıştır. Bu durumun ipuçlarını, basımn, 20-25 yıllık dönemde sunum ve biçim, içerik ve dil olarak geçirdiği değişim süreçlerinde de görmek mümkündür. Gazetelerin siyasi gelişmelerden bağımsız, hafif, eğlenceli bir söylemle görsel malzemeye ağırlık vermeleri Türk Basını'nm yüzde 35Tik alanda haber ve yazıya yüzde 65Tik alanda reklam ve görsel malzemeye yer vermelerinde somutlanmaktadır. Aynı zamanda yüzde 35 lik alanda yer alan haberlerin reklam öğeleri barındırması, tüketime özendirici bir içerik taşıması tez konumuzun da ana sorunsalıdır. Türk Basını, içinde bulunduğu bu ekonomik yapılanma ve işleyişle içerikte kaliteyi yakalamak yerine lotarya ve promosyon çalışmalarıyla tirajını artırmaya çalışmış ancak başarılı olamamış ve okuyucunun gözünde saygınlığım ve inandırıcılığını yitirmiştir. ABSTRACT: Advertisement, in brief, can be described as messages endeavoring to create a purchasing I attitude by having appearances in the mass media means in consideration of a certain price i with the purpose of making goods and services krTown to masses. Tire economic and / technological developments after the Industrial Revolution increased the need for advertising. j Advertisements, which were in the form of flyers in the beginning, started to appear in the newspapers by the invention of the printing machine and the improvement of such machines. i It was the beginning ot the 16th century that the advertisements started to appear in the newspapers while this development took place in Turkey in the 19th century. I Advertisements, which may be seen from the early examples of the press, at the same I time, are essential for the continuation of the good standing of the press entities, because such j press entities, as a field of industry that calls for high-tech together with massive investments, i can stand on their feet thanks to the revenues earned from advertisement rather than those earned from the circulation. Press in our country, as being private enterprises pursuing profits, has gradually integrated with economy in time and has been reflecting a tendency toward becoming a monopoly, one step ahead of being a cartel. Speaking of the Turkish Press, the first indications of this phenomenon emerged in the 70s and this tendency became more significant after the 80s. By the introduction of the business people, who are aware of the power of the press, to the press sector, the press entities having been structured within large i investment groups started to work toward the interests and ideologies of the groups they are a j part of instead of working toward their primary functions such as creating public opinion, informing the public, etc. It is possible to observe the indications of the said situation also in the change processes experienced in this sector in the last 20-25 years in regard with presentation and form, content and language. The attitude of the newspapers putting more emphasis on a light, more fun style in presentation disregarding the political developments becomes a more solid fact looking at the Turkish newspapers, 65 percent of which are filled with advertisements and visual materials in contrast of the 35 percent allocated for news and articles. The said 35 percent allocated for news still carrying advertisement elements within and having a content that stimulates consuption is also the main discussion point in the subject matter of our thesis. The Turkish Press, standing in the middle of the said economic structure and having the said course of business^ endeavoured to increase its circulation by lotteries and promotion activities instead of pursuing a higher quality, however has failed and lost its credibility and convincing status in the eyes of the readers.
Collections