Konya Şerafeddin Camii kalem işi süslemeleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Anadolu'da Türk Süsleme Sanatları içerisinde yer alan kalem işi tekniği geleneksel süsleme sanatları arasında önemli bir yere sahiptir. Anadoluda köklü bir geçmişe sahip Konya şehrinde yer alan mimari eserler –cami, mescit- içerisinde günümüze ulaşabilmiş bazı örneklerini görmek mümkündür. Konya Şerafeddin Camii kalem işi tezyinatı bünyesinde barındırması bakımından sanatsal ve kültürel açıdan önem taşımaktadır. Farklı dönemlerde inşa aşamaları geçiren Şerafeddin Camii'nin mimari yapım yılı, banisi, tezyinat kalemkârı hakkında kesin bir bilgi mevcut olmamakla birlikte, camii hakkında çeşitli yayınlardaki kısa bilgiler, vakfiyeler dışında konuyla ilgili bir çalışma bulunmamaktadır.`Konya Şerafeddin Camii Kalem İşi Tezyinatı` adlı bu çalışmamızda Şerafeddin Camii'nde bulunan sıva ve ahşap üzeri kalem işi tekniklerinin uygulandığı; üst örtü sistemleri, harim bölümü duvar yüzeyleri, müezzin mahfili, son cemaat mahalli, şadırvan ve harim duvarlarında bulunan hat örnekleri hakkında çalışma yapılmıştır. Bu yüzeylerde yer alan kalem işlerininin kompozisyon, motif, desen, üslup özellikleri tahlil edilerek Türk sanatı ve sanat tarihi bakımından irdelenip, Türk sanatı içerisindeki yeri ve önemi belirlenmiştir. In Anatolia, the technique of hand -carved work in Turkish Decorative Arts has an important place among traditional decorative arts. It is possible to see some examples of architectural works - mosques, masjits (small mosque) - located in the city of Konya, which has a long history in Anatolia.Konya Şerafeddin Mosque is important in terms of artistic and cultural aspects in terms of accommodating hand carved ornament. About Şerafeddin mosque, which underwent construction phases in different periods there is no definite information about the architectural construction year, constructive, ornament. There is not any other information about the mosque except for the short information about the various publications, endowment and the foundations.Research about upper cover systems, sanctuary section, wall surfaces, muezzin place, narthex, ablution place, sanctuary wall calligraphy samples in our study called `Konya Şerafeddin Mosque Hand carved ornament` where hand carved methods were applied on woods and plasters in Şerafetddin Mosque. The composition, motif, pattern and stylistic features of hand carve works on these surfaces are examined and determined in terms of Turkish art and art history and its place and importance in Turkish art has been determined.
Collections