Mehmed Şefik Bey`in hayatı ve eserleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Hattat Mehmed Şefik Bey (1230/1815- 1297/1880) Osmanlı Hat Sanatı'nın önemli isimlerinden biridir. XIX. yüzyılın ekol olmuş isimlerinden Kadıasker Mustafa İzzet Efendi'nin talebesidir. Hattat Mehmed Şefik Bey, Celî Sülüs hattını Kadıasker Mustafa İzzet Efendi yolunda en üst mertebeye taşımıştır. Daha açık bir ifadeyle, hocası Kadıasker Mustafa İzzet Efendi yolunu, talebesi Hattat Mehmed Şefik Bey geliştirmiştir. Hattat Mehmed Şefik Bey'in levha türü eserleri dışında mimarî yapılarda da, önemli ve sanat değeri yüksek yazıları bulunmaktadır. İstanbul Üniversitesi kapısındaki kitâbeler, Kubbetu's-Sahrâ'yı dışından çevreleyen çini üzerinde bulunan kuşak yazısı ve Bursa Ulucami yazıları, mimarîdeki yazılarına örnektir. Hattat Mehmed Şefik Bey, farklı istif denemeleri yaparak sanatında ne kadar yeniliğe açık, cesur ve başarılı bir sanatkâr olduğunu göstermiştir. Yazıda farklı bir bakış açısı olan Mehmed Şefik Bey'in, ağaç formunda tertiplediği bir istifi ve yine ağaç formundaki farklı imzası buna en güzel örnektir.Hattat Mehmed Şefik Bey, eserleri kadar yetiştirdiği talebelerle de hat sanatına hizmet etmiş ve yazı sanatında köprü olmuştur. Bu çalışmamızda, Hattat Mehmed Şefik Bey'in hayatının yanısıra, sanat hayatı ve eserlerinin toplu bir kataloğunu ortaya koymuş bulunmaktayız. Calligrapher Mehmed Şefik Bey (1815-1880) is one of the important names of the Ottoman calligraphy. He was the student of Kadi-ul Asker (lit.the judge of the army) Mustafa İzzet Efendi, who had been among the renowned names of the 19th century. Mehmed Şefik Bey took forward the Celî Sülüs calligraphy to its highest rank after the Kadi-ul Asker. More clearly, the school of the teacher Kadi-ul Asker Mustafa İzzet Efendi was improved by his student Mehmed Şefik Bey.Besides the plate style works of the calligrapher Mehmed Şefik Bey, there are important examples of his artistically valuable works in the architectural structures as well. The architectural examples of his calligraphy art are the epitaph on the gate of the Istanbul University, belt calligraphy of the Dome of the Rock, and the calligraphy of the Bursa Grand Mosque. Applying different composition styles in his calligraphy, Şefik Bey demonstrated that he was a brave and successful artist, open to innovation. Mehmed Şefik Bey's signature in a tree form is the best example of the fact that he had a different perspective in calligraphy.He served for the calligraphy not only with his calligraphy works but also with his students. In this study, besides the life of calligrapher Mehmed Şefik Bey, we presented a collective catalogue of his art life and works.
Collections