1990`lardan günümüze Amerikan sinemasındaki tür filmlerinde toplumsal cinsiyet ve ırk sunumları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amerikan sinemasındaki tür filmlerinde, ataerkil bir egemen anlamın üretildi i,izleyiciye sistematik bir ekilde iletildi i, desteklendi i, peki tirildi i, me rula tırıldı ı veyeniden üretildi i görülmektedir. Amerikan sinemasındaki tür filmlerinin ataerkil söylemido rultusunda, beyaz erkekler dı ında kalan temsiller (beyaz kadınlar, siyah kadınlar veerkekler) Öteki'le tirilmektedir.Ara tırmada Feminist kuramlar, Irk kuramları ve Tür kuramı ı ı ında, yöntemolarak niteliksel içerik analizi, feminist film ele tirisi ve tür filmi ele tirisi, 1990-2006yılları arasından seçilen farklı türlerdeki örnek 7 filme uygulanmı tır. ncelenmek üzereseçilen filmler A FEW GOOD MAN (1992), JERRY MAGUIRE (1996), WILDWILD WEST (1999), SHAFT (2000), LARA CROFT: TOMB RAIDER (2001), X-MEN 2 (2003) ve THE MANCHURIAN CANDIDATE (2004) filmidir.Tür filmlerinde cinsiyet ve ırk ayrımcılı ının kurumsalla ması, cinsiyet ve ırktemsillerinin hiyerar ik düzen içindeki yerini belirleyen sınıfsal konumları, güç veiktidarın toplum içindeki da ılımında yaratılan ve korunulan e itsizlikçi yapı, dı lama vedahil etme tutumları ile beraber Öteki'le tirilen grupların sisteme entegrasyonları ve örtükasimilasyonları, Öteki ve Öteki'le tirme, bedenin kapitalist ideoloji içinaraçsalla tırılması, önyargı, stereotipler, siyahların kendi aralarındaki ayrımcılıklarıincelenmektedir.Ara tırmanın sonucunda, tür filmlerinin genellikle egemen ideolojinin kendiçıkarları do rultusunda geli tirdi i temsiller aracılı ı ile, ataerkil ideolojinin dı ındaba ımsız bir temsil in a etmedi i ortaya çıkmaktadır. Tür filmleri farklı gözüken amaörtük olarak aynı i levlere sahip temsiller ile varolan stereotipleri yeniden üretmektedirler.Dolayısıyla 1990'lardan günümüze Amerikan Sinemasındaki beyaz kadınların, siyaherkeklerin ve kadınların sunumunda, toplumsal rol modeli olarak bir geli megörülmemekte ve ataerkil ideolojiye açık ya da örtük olarak ba lı bir biçimde üretilmeyedevam ettikleri saptanmaktadır. It is a widely accepted idea that hegemonic patriarchal messages are produced,communicated to the audience in a systematic way, promoted extensively, reinforced,legitimized and reproduced in American genre movies. In consistence with the patriarchaldiscourse of these movies, representations other than white male (white women, blackmen and women) have been labeled as ?the other?.In this dissertation, in the light of the premises of feminist theory, racetheory and genre theory, seven movies produced between 1990 and 2006 have beenanalyzed using methods of content analysis, feminist film criticism and genre criticism,which are A FEW GOOD MAN (1992), JERRY MAGUIRE (1996), WILD WILDWEST (1999), SHAFT (2000), LARA CROFT: TOMB RAIDER (2001), X-MEN 2(2003) ve THE MANCHURIAN CANDIDATE (2004).In genre movies, the institutionalization of sexism and racism, classstruggles that determine the hierarchical positions of race and gender representations, theunequal social structure which results from and is reinforced by power distribution amongsocial forces, the integration and insidious assimilation of such groups that have beenrestricted to an absolute frame of otherness through inclusion and exclusion attitudes,other and otherness, reification of the body as an instrument of the capitalist ideology,prejudices, stereotypes and self-discrimination among black people are considered as thepoints of discussion.In conclusion, it will be discussed that genre movies do not yieldindependent representations other than what patriarchal ideology has already produced inorder to maintain its hegemonic position through stereotypical representations. In otherwords, genre movies reproduce the already existing stereotypes which are ostensiblyrebellious and revolutionary but indeed just a replica of hegemonic stereotypes. Therefore,in the presentation of white women, black men and women in American film industrysince 1990?s, speaking of a progress in terms of role models seems to be impossible and itis highly obvious that these stereotypes continue to be reproduced in harmony with thedominant ideology either overtly or subtly.
Collections